Punkster skrev 2010-08-29 19:44:49 följande:
Som sagt, det står ganska tydligt i dom nationella styrdokumenten hur mycket undervisning eleverna ska ha, så det är inget som den enskilda skolan bestämmer "för att vara jobbiga". Går man lite kortare dagar i åk. 3 så betyder det att man kommer att få gå extra långa dagar i åk. 4 eller senare.
Det låter helt klart som en krånglig situation ni sitter i iaf. 3,5 mil till skolan, och en bit in i angränsande län. Ni kanske kan ansöka om dispens för särskilda skäl hos kommunen och få skolskjuts eller taxi på så sätt? Eller kanske finns det en annan skola som ligger närmare hemmet? Eller nåt annat? För det låter helt klart som ett upplägg som även en vuxen skulle tycka var jobbigt att göra varje dag.
Vi har pratat med kommunen och dom sa nej. Skulle han byta skola så blir det ju samma sak dom veckorna han är hos sin mamma så det går ju inte.
Vi kommer lösa det så här nu under höstterminen:
måndag 14:00 jag hämtar så åker vi och veckohandlar
tisdag 14:30 åker till sin pappas jobb och väntar där tills han slutar (hlvvägs hem)
onsdag 14,45 samma som tis
torsdag 13.40 hoppas vi på att han kan få gå lite tidigare så han hinner med den tidiga bussen (högläsning sista timmen)
fredag 14:00 blir hämtad
Hur vi ska göra på vårterminen får vi väl lösa då när min mammaledighet är slut och jag börjar jobba igen.