Inlägg från: Tesserese |Visa alla inlägg
  • Tesserese

Tider i skolan för barn i 3:e klass?

Hur länge går era barn som går i 3:an? Sambons son har slutat 13,15 nu när han gick i 2:an, men nu slutar dom mellan 13.30-14.45. Sen bor vi 3,5 mil utanför stan så han är hemma kl17 eftersom att han måste åka buss.

• Svar på tråden Tider i skolan för barn i 3:e klass?
  • Tesserese

Från skolan går bussen varje hel- och halvtimme, men sen måste han byta på resecentrum till den bussen som går hem till oss och den går 14.09 och 16.09 och det tar ca 40-45 min hem.

Kommer ihåg när jag gick 1-3 så slutade vi senast 13.20, men det är ju länge sen Skrattande

• Tesserese
    Punkster skrev 2010-08-23 21:17:27 följande:
    Om det där med att vänta länge på bussen är ett problem så kan du ju söka en fritidsplats, så att ni antingen kan hämta på skolan efter jobbet, eller att han kan vara där tills han kan ta en buss så att han slipper väntetid mellan byten? Fast det kanske ni redan har tänkt på?
    Vi kan inte hämta från skolan varje dag när vi har ca 7 mil fram och tillbaka. Nog för att jag är hemma och är mammaledig, men det går inte. Hans pappa jobbar åt helt fel håll så det funkar inte heller. Fritaplats får han inte pga sin mamma, men det tänker jag inte gå in på här varför det är så.
  • Tesserese
    FridaLee skrev 2010-08-23 21:31:45 följande:
    Har ni inte skolsjuts när ni bor så långt bort?
    Nä för vi bor 1,5 km in i fel län så då kan inte skolan ordna det. Vi bekostar hans bussresor till och från skolan själva.
  • Tesserese

Tycker det är mycket begärt av en 9-åring att ha så långa dagar som det kommer bli nu. Han kommer ju inte att orka med. Gå upp 6.20, bussen går 7.00, skolan börjar 8.20 till senast 14.45, buss hem från skolan 16.10 och hemma 17.00. Sen ska han hinna med läxor och ha lite fritid fram till 20.00-20.30 när det är sovdags.

Tycker skolan verkligen att det är sådan skillnad mot att gå i 3:e klass mot 2:a klass att dom ska orka med 1,5 tim längre skoldag?

• Tesserese
    Punkster skrev 2010-08-29 19:44:49 följande:
    Som sagt, det står ganska tydligt i dom nationella styrdokumenten hur mycket undervisning eleverna ska ha, så det är inget som den enskilda skolan bestämmer "för att vara jobbiga". Går man lite kortare dagar i åk. 3 så betyder det att man kommer att få gå extra långa dagar i åk. 4 eller senare.

Det låter helt klart som en krånglig situation ni sitter i iaf. 3,5 mil till skolan, och en bit in i angränsande län. Ni kanske kan ansöka om dispens för särskilda skäl hos kommunen och få skolskjuts eller taxi på så sätt? Eller kanske finns det en annan skola som ligger närmare hemmet? Eller nåt annat? För det låter helt klart som ett upplägg som även en vuxen skulle tycka var jobbigt att göra varje dag.
    Vi har pratat med kommunen och dom sa nej. Skulle han byta skola så blir det ju samma sak dom veckorna han är hos sin mamma så det går ju inte.

Vi kommer lösa det så här nu under höstterminen:
    måndag 14:00 jag hämtar så åker vi och veckohandlar
    tisdag 14:30 åker till sin pappas jobb och väntar där tills han slutar (hlvvägs hem)
    onsdag 14,45 samma som tis
    torsdag 13.40 hoppas vi på att han kan få gå lite tidigare så han hinner med den tidiga bussen (högläsning sista timmen)
    fredag 14:00 blir hämtad

Hur vi ska göra på vårterminen får vi väl lösa då när min mammaledighet är slut och jag börjar jobba igen.
  • Tesserese

Förra veckan så ändrades deras schema då eleverna i klassen inte orkade med så långa dagar, kan man ju förstå. Koncentrationen låg i botten sista timmen de dagarna dom slutade sent.

Svar på tråden Tider i skolan för barn i 3:e klass?