• Ninninn

Hur gör ni andra för att orka!

Efter 4 MA på 2 år e ja helt förstörd, ja vill bara bli nedgrävd å aldrig komma upp igen!
    Ja e så fruktansvärt ledsen,besviken och helt förkrossad och ja ser inget ljus....

Alla andra kompisar ploppar ut barn efter barn eller så e typ alla gravida just nu och för mig tar glädjen slut hela tiden..
    Ja klarar knappt av att gå utanför dörren, ja går till jobbet för att försöka tänka på annat i några timmar..

De värsta e att de har gått så långt nu att de börjar tryta på förhållandet, han försöker tänka positivt och vara stark medans jag bara gråter å tycker allt e skit jobbigt..

De e så jäkla jobbigt me att man hela tiden ska glädjas åt alla kompisar som e gravida, ja har jätte problem att träffa dom..

JA ORKAR INTE MER

• Svar på tråden Hur gör ni andra för att orka!
  • Selfish Geene

Det är en fruktansvärd situation du befinner dig i, att se ljuset i tunneln är verkligen inte lätt.

Om du vill ha något positivt att fokusera på kan du tänka på att du blir gravid ganska lätt och att din kropp faktiskt kan behålla graviditeten.

Har du fått någon förklaring till de upprepade ma:en? För mig gjorde det stor skillnad att få en diagnos och få veta mina odds svart på vitt, det blev lättare att förhålla sig till saken när jag fick alla fakta.

I slutet bestämde jag mig för att inte fortsätta låtsas vara gladf åt alla andras graviditeter, jag försökte tillåta mig själv att vara lite bitter emellanåt. Jag tror att det hjälpte litegrann

(6 mf/ma nu gravid i v. 16)

• Annica P

Jag blir hemskt ledsen över det som händer dig och oss andra som måste uppleva dessa ständiga missfall. Jag har haft 3 MA under de senaste två åren och är nu gravid igen.

Det är helt fruktansvärt att förhålla sig till och jag har verkligen ingen lösning. Varför händer det just mig? Varför finns inga svar? Har ni gjort  en utredning? För vår del har det inte givit mycket, dock får jag div mediciner och sjukskrivning den här gången. Ska man tro på att det kan gå eller tro på missfall tills ev motsatsen bevisas?

Det är klart positivt att du blir lätt gravid och det finns ju olika mediciner om ni inte provat det än. Solskenshistorier finns om folk som lyckas få barn efter många MF/MA, men visst skulle jag vilja ha ett ärligt svar hur stor sannolikhet det finns när något verkar vara fel (ändå har vi fått ett barn och det är en stor skillnad mot dem som inte fått alls).

Men du orkar! Ge inte upp, det är alltid värst precis efteråt, sedan får man fokusera på andra glädjeämnen i livet. Har du träffat kurator el dyl? Jag gjorde det efter det andra, som var mitt värsta eftersom det hände igen.

Många kramar

• Ninninn

Jätte grattis till er att ni e gravida igen, håller alla tummar ja kan för er!

Efter tredje missfallet fick vi göra en utredning men de visade ingenting, allt såg jätte bra ut, sen blev jag inlagd för att dom tittade igenom livmodern och de va inga konstigheter där heller så allt ser ju bra ut..

De e ju jätte bra att allt e bra men på nått sätt hade ja velat att de va något som inte stämde så man hade fått svar på eländet och att man kunde fått medicin för de..

Den sista graviditetern ja hade nu åt jag Trombyl men de hjälpte inte heller..

Många utav mina nära å kära tycker att ja ska gå och prata med någon men ja vet inte, ja känner mig inte upplagd för att sitta där med en främmande människa och prata om mina problem men ja tror säkert att det är jätte bra...

kram

• Tanna

Jag har "bara" fått ett MA, men känner igen känslan, bara vilja ge upp...svårt att vara glad när andra ploppar ut ungar till vänster och höger... Trött på alla behandlingar, humörsvängningar, väntan, att hoppas, sen bli besviken igen...osv...

Men att prata med nån, det rekommenderar jag starkt ! Jag går hos en kurator efter MA. Hon har hjälpt mig att se på saker på ett annat sätt, hantera känslor osv. Reda ut massa som man går och funderar och undrar över. Så kolla upp det! Jag var nervös inför första besöket hos henne, men dt gick jättebra. Och trivs man inte går det ju byra eller sluta.

Lycka till, håller mina tummar att det ska gå hela vägen för dig !

• Annica P

Tyvärr är jag nu medlem i klubben 4 MA. VUL idag visade inte något foster i den storlek det borde varit, bara en hinnsäck. Därmed är det inte helt bevisat, men allt tyder på att även denna graviditet slutat som de tre senaste. Känns tomt och konstigt, hade egentligen inget hopp men det spirar ju ändå upp emellanåt eftersom man så gärna vill. Om man bara kunde få reda på vad som är fel! Vi har ju dessutom lyckats få ett barn.

Tycker definitivt du ska försöka att prata med någon, både själv och tillsammans med din partner eftersom det tär på ert förhållande. Kommunikation är viktigt! Vet inte hur jag ska göra den här gången. Kanske det är värt  att ta en omgång till även om det är medicinska svar jag vill ha. Men det lär väl inte bli några och det är det man måste kunna hantera. 

Kram

• Ninninn

Annica P fan va tråkigt, ja beklagar. Om vi bara kunde få ett svar på eländet.

Tror nog att ja kanske borde gå och prata med någon som kanske kan få mig på lite bättre tankar.

Kram på er!

• Annica P

Tack Ninnin,

Trodde jag skulle få definitivt svar om MA igår, men det blev ett nja. Hcg med inte ens två dygn emellan visar uppgång, men inte så mycket som det borde. Så det är nog ett typiskt MA, hinnsäck utan innehåll, men en kropp som jobbar på ett tag till. Så himla onödigt! Fortsätter därför med medicinerna så länge. Nytt blodprov i början av nästa vecka. Väntan och osäkerhet är ens ständiga följeslagare.

Svar på tråden Hur gör ni andra för att orka!