• Anonym (smärtor)

Ont i "baken"

Kanske nån kan hjälpa mig med råd om detta? Jag får med ojämna mellanrum kramp i eller vid ändtarsmöppningen. Oftas på natten. Jag vaknar av smärtan. Ibland hjälper det att sätta sig på toan och ta i som jag ska bajsa. Ibland kan jag trycka bort den runt omkring. Vad kan denna kramp och smärta bero på? Nån som haft nått liknande bekymmer? Jag tycker det är lite pinsamt att ringa till läkare för det även om de är vana. Och kan de ens avgöra vad det är när jag inte har ont hela tiden? Det kan gå flera veckor mellan smärtattackerna.

• Svar på tråden Ont i "baken"
  • Anonym

Jag har också haft en kramp liknande smärta i tarmen, natte tid! Gör så ont att jag vaknar, men uppenbarligen så somnar jag om och när jag vaknar finns inte ett spår av smärtan kvar. Jag har heller ingen aning om vad det är, har inte haft så på några år nu faktiskt.

• Anonym (Singa)

Upplever EXAKT samma smärta en bit upp i tarmen. Har haft så i flera år, det kommer och går lite titt som tätt. Jag har aldrig pratat med läkare men hört mig för i lite olika forum och vet nu att det KAN vara hemorojder.  Jag kan därmed faktiskt vägleda mig själv och jag skulle vilja påstå att det är så. Kan dra ett och ett ihop så att säga.
    Jag upplever dock att detta blivit bättre för min del, efter att jag fått barn faktiskt. Har en son på snart 4 år.

Jag har aldrig behandlat mig eller så, jag har hittat ett sätt att kontrollera smärtan och tar ALDRIG värktabletter. Man "vaggar" ut smärta då den försvinner på några minuter.

• Anonym
    delifi2 skrev 2010-10-11 23:54:44 följande:
    ni kanske har hemorojder?
    Vart sitter de isf? Trodde man fick det vid ändtarmsöppningen?
  • Anonym (Singa)
    Anonym skrev 2010-10-12 16:08:57 följande:
    Vart sitter de isf? Trodde man fick det vid ändtarmsöppningen?
    Mna kan ha invärtes hemorojder, dvs inne i tarmen. Nästan vanligare än de som är kring öppningen.
  • Anonym
    Anonym (Singa) skrev 2010-10-12 21:22:41 följande:
    Mna kan ha invärtes hemorojder, dvs inne i tarmen. Nästan vanligare än de som är kring öppningen.
    Vad görs det åt det då isf? För även om smärtorna inte är där jämt så går man ju och småoroar sig för nästa attack.
  • Anonym (Singa)
    Anonym skrev 2010-10-12 21:39:35 följande:
    Vad görs det åt det då isf? För även om smärtorna inte är där jämt så går man ju och småoroar sig för nästa attack.
    Ja, jag vet inte. Jag gör inget. Man ska väl tänka på kosten. Mycket vatten och fibrer. Man får absolut inte bli "hård i magen", att krysta ut bajset är inte att föredra så att säga.
  • fredasmys
    Anonym (Singa) skrev 2010-10-12 21:22:41 följande:

Om det vore hemorrojder så skulle det ju finnas kvar en tid - inte försvinna inom ett par timmar Och vara borta ett par månader
  • Anonym (J)

Har du fött barn? Eller är du gravid?

Min mamma kallar det där för kabelhugg, haha.
  • fredasmys

Jag lät göra en ordentlig undersökning hos läkare förra året. Om jag minns rätt så fick jag remiss till Umeå och undersöktes av ännu en expert. Man hittade inget fel. Slutsatsen var att det för min del är stressrelaterat. Jag kan se ett visst samband. När jag har stressat en period eller haft hög arbetsbelastning så dyker smärtan upp. Jag fick recept på nån salva jag skulle smörja med när det händer men den var så dyr så jag har inte köpt den :) Nu är jag i alla fall inte orolig att det skulle kunna vara något allvarligt. Och när symptemen dyker upp så jag ser det som en bra signal att jag måste återhämta mig och se över schemat.

• Anonym (SW)

Det kan vara tarmfickor för det fick jag och jag "drack" linfrön upplöst i vatten i några veckor sen försvann det. 

Svar på tråden Ont i "baken"