emmy skrev 2010-08-20 16:50:58 följande:
Någon frågade längre bak om man fick 8000 för att gå sfi, detta är siffror jag fick höra för bara några dagar sedan från en familjemedlem vars bekant tagit med sin flickvän hem från ett annat land. Inte 100 på att det var i Malmö men iaf i skåne helt säkert.
Jag vill också säga att jag inte som vissa verkar tro spenderar mina dagar med att spekulera över hur hemska människor invandrare är. Det är inte främst invandrarna som är problemet, det är invandringen och alltså politikerna. Svenska skolan i många områden är total KAOS och lärarna är ofta inte tillräckligt utbildade inom andraspråksinlärning. Samarbtetet med hemspråkslärarna är inte alls så utvecklat som det skulle behöva vara. Vi kanske behöver begränsa invandringen ordentligt/stoppa den under några år och lägga alla resurser på att få ordning på de människor vi redan har här och behöver utbildning?
Well man får socialbidrag när man läser SFI, under förutsättning att man sköter studierna.
Vad normen för bidraget är vet jag inte.
Men det är knappast 8000 kr i fickpengar.
SFI är otillräckligt, håller med.
Nu har universiteten börjat med speciella utbildningar för just SFI lärare, under lärarprogramet finns också inriktningen "svenska som andra språk".
Man har haft stora problem med inkompetenta lärare (ibland knappt ens lärare).
Men jag ser en förändring där.
Samarbetet med hemspråkslärarna kan vi ju glömma helt om SD får något att säga till om, eftersom de då slopar den undervisningen helt.