Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

emmy skrev 2010-08-20 12:46:24 följande:
    Ansluter mig här!

Jag finns i skola och barnomsorg, jag har vänner som jobbar inom socialvård och olika fängelser. Jag är, som blåögd blondin, uppväxt i ett invandrartätt område där jag önskar att jag fått en peng varje gång jag hört "jävla svenne" eller "svennehora"  för då hade jag inte behövt ta studielån. Jag och mina bekanta som befinner oss i en ofta icke fungerande mångkultur varje dag anser att invandringen som den skötts hittills är ett problem. De som anser att den är icke-problematisk eller till och med beskriver den som rosenskimrande (Zlatan- och det-är-så-gott-med-kebab-argumentet) undrar jag i vilken verklighet de befinner sig för dit vill jag gärna komma! 

Varför ska man skämmas över att man uppmärksammat ett problem och vill göra något åt det. Alla som tycker att inv.politiken är fungerande förutsätter jag redan bor i ett invandrartätt område alternativt tänker flytta dit snart och låta sina barn gå på en fungerande skola där enbart någon procent går ut med godkänt betyg...eller?
    Jag ansluter mig INTE här men eftersom tråden länkats i varje tråd jag skriver i, hamnade jag här ändå.
    Säkerligen är jag inte välkommen, men när jag ser oemotsagda felaktigheter så kan jag faktiskt inte låta bli att lägga mig i.

Jag har inte sett en enda själ på FL som anser att integrationen har fungerat.
    Men vi skiljer oss i vilka lösningar vi vill se.
    Jag skulle aldrig rösta på SD och bor i ett område dominerat av invandrare, i min dotters klass går 2 svenska barn och vi har aldrig haft några som helst problem. Min erfarenhet är att de flesta som inte vill rösta på SD, är just de som faktiskt HAR positiva erfarenheter av invandring/invandrare (95% av befolkningen ungefär) och inte anser att en röst på SD skulle vara rättvist för dessa indivder.

SD riktar ju in sig på de 5% av invandrarna som misstänkts eller begått brott, men de andra 95% blir ju lidande av deras politik.
    Eller är det mångkulturen ni har problem med? Vilket land är INTE mångkulturellt år 2010?
    Hur stör mångkulturen er egna kultur?

Många som är emot SD är det inte bara pga invandringspolitiken, utan faktumet att det är mansdominerat, diskriminerar homosexuella, kvinnor, barnlösa (genom sina åsikter kring adoption) och deras extremt svaga ekonomiska politik samt knappt existerande utrikespolitik.

Vi kan ta det här i någon annan tråd, om det stör, men ni får nog räkna med att bli emotsagda och argumenterade emot, precis som man blir i alla trådar under politik.
    Speciellt när man kommer med anklaganden på felaktiga grunder.

Och vad exakt SD ska göra åt dessa problem?
    Jag har ställt frågan i alla SD trådar på forumet och aldrig fått svar.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-08-20 13:34:30 följande:
    Jag är nog inte rätt person att fråga egentligen men jag anser iaf att om invandrarproblemet skulle lösas så skulle många andra problem lösas med det då invandringen kostar väldans mycket pengar som istället skulle kunna läggas på skolor, vård, pensionärer mm.

Vi skulle nog även få billigare bostäder eftersom det skulle finna mer bostäder och därav sätta lite mer press på priserna, mindre skatt kan tänkas, snabbare handläggning när det gäller brott och få ner antalet fulla fängelser och då kunna sätta in fler brottslingar snabbare och på längre straff. Livstid är ju inte ens livstid utan mer typ 10 år vilket för mej inte är livstid. Men som sagt.. kan inte uttala mej om hela Sds politik utan bara av egen åsikt.
    Men 95% av alla invandrare är aldrig ens MISSTÄNKTA för något brott.
    SD's politik drabbar ju oskyldiga individer som har flytt krig och förtryck.

Och vad exakt ÄR "invandrarproblemet"?
    Många vill ha en reglerad invandring, men att helt strypa den vore ju att gå emot FN's mänskliga rättigheter, rätten till asyl bl a.

Jag tycker ni förenklar problemen och lösningarna något oerhört.
    Och det är som sagt inte bara invandringspolitiken som stör många utan att partiet, rent generellt, är ett extremt bakåtsträvande och diskriminerande parti.

Den mest extrema bostadsbrist vi har i Sverige är ju den i universitetsstäder, i början av terminerna, när folk får sova i tält på Campus, men det är ju knappast invandrarnas fel.
    Mycket är faktiskt inte invandrarnas fel.

Att ungdomar beter sig som idioter och skriker glåord är ju knappast något nytt, men ni har tur ni. Ni kan rösta på SD när någon skriker svenne och hoppas att de ska göra något åt det (men fråga er själva vad, VAD ska de göra åt att ni blir kallade svenne?), de som blir kallade neger, svartskalle osv, vilka ska de rösta på?
    Det är ju ingen invandrarfråga, samhällets ungdomar har alltid, i alla tider, betett sig ganska tvivelaktig många gånger.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-08-20 13:53:49 följande:
    Nä för det är itne så lätt att ta rätt person när alla dom misstänker "pratar med brytning, har svart hår, bruna ögon och är ca 170-185 cm lång". Rätt svårt då va.
    Nej, du har fel nu.
    Det vet du ju till och med själv.

Jag kan länka 3-4 olika vetenskapliga undersökningar som talar om hur extremt diskriminerade invandrare är i Sveriges rättsystem, de misstänksoftare för brott, döms hårdare för samma brott som svenskar och diskrimineras längs hela rättsprocessen. Ha då i åtanke att trots denna diskriminering, har 95% aldrig misstänkts för brott.

Säg till om du vill läsa dem, men ljug inte.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    emmy skrev 2010-08-20 14:09:23 följande:
    Jag håller inte med SD i allt, det är enligt mig inget krav för att man ska rösta på ett visst parti. Du håller förmodligen inte med det parti du kommer att lägga din röst på i varenda punkt. När det gäller vissa saker tycker jag att SD är fruktansvärt konservativa och vissa  av deras åsikter anser jag inte ens höra hemma i ett modernt samhälle. Liknande problem har jag med alla andra partier, jag håller med om vissa saker i alla partiers program men inte om andra. Det finns (som jag skrivit tidigare i annan tråd) inget perfekt drömparti för var och en och därför får man rösta på det parti som skulle kunna bidra med en skillnad i den del av politiken som man anser viktig, för mig är det just nu invandringsfrågan. Jag tror att SD behövs som en motvikt mot andra partier då det gäller inv.politik. Jag tror också att jag genom att rösta på SD och tala öppet om mitt missnöje mot hur inv.politiken skötts bevisar att det är (eller bör vara) en förlegad tanke att tro att man inte får tycka och tänka om vissa saker i vårt samhälle.

Mångkulturen stör inte mig generellt, det KAN vara trevligt med mångkultur beroende på hur den ser ut. Jag umgås inte bara med infödda svenskar och har även släkt från andra länder. Däremot tycker jag att det finns en viss sorts kultur som inte stämmer överens med de värderingar och ibland även lagar som finns i det svenska samhället. Denna kultur står för ett förlegat tankesätt, där kultur/religion/tradition snarare ses som lag. Dessa människor lever i ett eget litet "samhälle "som (enligt dem) står över svensk lag där förtryck är accepterat och normaliserat. Detta strider mot mina värderingar och jag hoppas att de strider mot dina med?

Vad du menar med "Och vad exakt SD ska göra åt dessa problem?" är jag inte helt säker på att jag förstår vad du syftar på? Menar du vad de ska göra mot invandringsproblematiken eller syftar du på något av det du pratat om?
    Givetvis är det inte bra när/om man anser att egna kulturen står över lagar i landet man lever i.
    Men jag tror att det, liksom mycket av SD's politik, handlar om okunskap.
    Sverige har visat sig vara det landet i världen där brottsligheten minskar MEST mellan första och andra generationen invandrare t ex.
    Likadant är det med kultur och de som har en kultur som skiljer sig starkt mot den svenska, redan nästa generation har de flesta integrerats och "försvenskats", och lever fridfullt med sin kultur, i det svenska samhället.

Vad SD vill göra är att assilimera dessa invandrare, vill att de helt ska överge språk och kultur och uppgå i den svenska nationen. Slopa modersmålsundervisningen och allt ekonomiskt stöd till invandrarföreningar.
    Samtidigt pratar man om en mycket restrektiv adoptionspolicy, där man fram till 03 ville förbjuda ALL utomeuropeisk adoption, nu har man slopat förbudet men vill fortfarande att den ska vara extremt liten och allt adoptionsstöd dras in om du t ex vill adoptera ett barn från Gambia eller Kina.
    Motivationen är lite luddigt att alla har rätt till sin kultur och det är fel att slita upp barn och "utrota deras kultur".

Inget, eller väldigt mycket av det de säger hänger inte ihop.
    De är rädda, för islam och för invandrare. That's it. Det andra är kuriosa och utfyllning. 

Du får givetvis rösta på vad du vill men om din röst är en proteströst kanske du ska rösta blankt?
    Jag skulle inte kunna rösta på ett parti i missnöje, när det medför att jag lägger en röst för ökad diskriminering på den nivå som SD utövar den. Jag tycker att deras politik är islamofobisk, homofientlig, kvinnofientlig, främlingsfientlig...utvecklingsfientlig..ja you get the picture.

Du pratade om "invandrarproblem" jag frågade vad du menade och hur SD ska lösa dessa.

Tycker det är uppriktigt synd att så många röstar på SD i ren protest, utan att egentligen läst programmet, kunna så mycket, eller ens hålla med om så mycket, för det känns rent generellt som att det är så det är.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-08-20 14:22:35 följande:
    Här kände jag mig hemma Solig
    Ja jag är ju här och skriver långa inlägg...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    emmy skrev 2010-08-20 14:25:02 följande:
    Du får hemskt gärna länka! Det intressanta är vilka kriterier som måste uppfyllas för att man ska benämnas invandrare i dessa undersökningar. Räknas svenska medborgare som invandrare? Räknas svenskfödda som invandrare? Ofta görs undersökningar där de menar att si och så många som sitter i fängelse är invandrare vs. svenskar, de som kallas invandrare är utländska medborgare som inte fått/sökt asyl eller söker asyl. Ala andra räknas som svenskar.

Eller så kan man ju göra som rädda barnen och snygga till undersökningar lite när de inte riktigt blev som man tänkt sig: politisktinkorrekt.info/2010/05/02/pernilla-o.../
    http://www.vr.se/huvudmeny/forskningvistodjer/humanioraochsamhallsvetenskap/manadensprojekt/utomeuropeerdomstillhardarestraffansvenskar.4.61c03dad1180e26cb8780004926.html

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare-1.609332

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-hardare-i-ratten_403619.svd

Artiklar som sammanfattar undersökningarna.

Jag läser gärna inte artikal från "politisktinkorrekt" som skriver "negern fick skadestånd för att blivit kallad neger" i sina rubriker i desperata försök att vara så icke politiskt korrekta som mänskligt möjligt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nemmy skrev 2010-08-20 15:07:29 följande:
    Angående adoption, abort och homosexuellas rättigheter anser jag helt ärligt att SD är helt ute och cyklar, tyvärr. Jag önskar innerligt att de inte hade dessa märkliga åsikter (det finns ju redan ett konservativt koko-parti, KD som om jag inte minns helt fel har lite sådana värderingar?) Så nej, detta kan eller vill jag inte försvara. Modersmålsundervisning är viktigt för barnets språkutveckling i andra språk -alltså svenska. Det är en studie jag önskar att SD ville läsa mer om. Invandrarföreningar har jag väl inget emot men att de skulle väl lika gärna kunna vara ideella som så många andra föreningar?

Ja, min röst är till stor del en proteströst även om SD har en hel del olika saker som tilltalar mig i deras politik. Om jag röstat blankt hade detta kanske varit ett alternativ till protest men jag vill att övriga sverige ska se åt vilket håll min missnöjesröst pekar åt. Genom att få in SD i riksdagen kanske övriga partier kan förstå att det är fel att debatten om invandrare är så infekterad. Att vara missnöjd är inte det samma som att vara rasist, att anse att islam är en förtryckande sekt-lik religion är inte att vara islamofob det är att vara en person med sunda värderingar!

Angående vad jag anser är invandrarproblemet så anser jag att det är väldigt mångfacetterat. Att du inte får svar är nog för att det är svårt att greppa och skriva ned. För mig ser två stora drag ut såhär:

En stor del är, som jag skrivit innan, kulturkrocken mellan det svenska samhällets värderingar och de kulturer som bygger på förtryck etc. Vissa typer av värderingar och kulturella utspel är helt enkelt olagliga här och det är inte okej att "Sverige" ser mellan fingrarna för att det "men det är ju deras kultur". Här krävs ju assimilation/integration för att visa att det inte är okej att ha detta synsätt i ett land som ser ut som vårt.

Dels tycker jag att Sverige som land är för slappt, slappa straff för allvarliga brott, lätt att söka asyl, lätt att få bidrag (läs SFI och få 8000 i månaden så kvalificerar du dig som evigt arbetslös med rätt till bidrag) lätt att lura (tex jag är ett flyktingbarn på 16 bast, jag kan inte hjälpa att jag ser ut att vara 37)
    För lätt att få bidrag (vill ni starta religiös friskola där barnen bara läser koranen hela dagarna på arabiska? Klart ni får bidrag, barnen kommer säkert att bli raketforskare hela bunten och en stor tillgång för landet!) Att begå upprepade brott som nyanländ bör resultera i en biljett hem enligt min åsikt. Detta är också områden som SD vill skärpa.

Jag anser också att SD angriper problemet med flyktingfrågan korrekt när de vill hjälpa på PLATS så att alla, inte bara de som har råd att fly får hjälp.
    Om du är emot det du talar om i det första stycket, så kan du ju inte samtidigt förspråka assimilering, det är ju just vad det är.
    Trevligt att du tar upp modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen även inom det svenska språket, för det är en viktigt aspekt.

Jag tycker det är synd att en människa som verkar ha sunda åsikter som du lägger sin röst på SD.

Får man 8000 i månaden för att läsa SFI?
    Man får socialbidrag förutsatt att man sköter sina studier.

SD vill hjälpa på plats, men sänka biståndet drastiskt (Åkesson har ju också uttalat att han helt vill slopa det).
    De har heller ingen plan eller ens "hint" på hur man vill hjälpa på plats. Det är ett magstarkt uttalande från ett parti som knappt har en utrikespolitik och därmed har väldigt begränsad koll på omvärlden.
    FN med organ, Läkare Utan Gränser, Röda Korset, och en hel hög med NGO's gör ett priceless arbete i u-länder men även för dem är det svårt och de tvingas ofta lämna konfliktområden och lämna de behövande utan hjälp (nu senast i Sudan, där Röda Korset drog sig ur södra Sudan och Läkare Utan Gränser Darfur), men SD, partiet utan utrikespolitik eller erfarenhet har en bättre lösning?

De bryr sig inte om de behövande, de vill bara inte ha hit dem. För de är ett hot mot en homogen nationalstat (ja förutom samerna då...som i partiprogrammet nämns som orsaken att Sverige aldrig kan bli homogent).

Du tar upp viktiga frågor som även jag brinner för.
    Men att rösta på SD, som inte ens kan sköta sina åtaganden ute i kommunerna?
    Nej - för mig väger "invandrarrelaterade problem" mindre än problemen som Sverige skulle ha om SD kom till makten.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    sumpbäver skrev 2010-08-20 15:22:12 följande:
    88% tror jag det var sist BRÅ redovisade, men det skiljer otroligt mycket mellan olika folkslag.

Förklara för tusentals brottsoffer att man får räkna med att det slinker in terrorister, våldtäktsmän, krigsförbrytare, systematiskt pensionärsrånande zigenare och mördare i massorna, med att riktiga flyktingar kan bli drabbade med SDs politik. Då får de bli det. Har man inte effektivare filtrering i mottagandet så ska intaget tvärstoppas tills problemet är löst.

Man måste tänka på sin egena befolknings säkerhet först (ekonomi med för den delen). Släpper du in alla som knackar på din dörr i natten? Inte jag i.a.f.

Och det är just DÄRFÖR lösningen heter Migrationsverket och ett effektiviserande (heter det ens så?) av detta.

Jag har ju snackat om detta i andra trådar. Funkade MV som det ska, skulle vi inte ha många av de problem vi har. SD HAR inga lösningar, varför tror ni att de har det?

Sverige släpper heller inte in alla som knackar på dörren, det vet du också. Och är ekonomin du värnar om så är SD inte partiet för dig. De är det helt klart svagaste partiet på det (och många andra) plan.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ammi84 skrev 2010-08-20 15:39:16 följande:
    De har ingen anledning att visa från sin bästa sida eftersom de redan har fått uppehållstillstånd och jag således nte står för huruvida de får stanna i Sverige eller ej. Det de klagar över är hur svårt de har att få arbete, att när de väl får ett så är lönen skrattretande och de undrar hur de ska klara sig. De har frågor kring svensk historia och kultur...de är OERHÖRT intresserade av Vasa skeppet (!) och vill veta mer om kungafamiljen. Jag försöker ge dig en bild av hur dessa människor är, att de inte är så olika som en del tror.
    Jag håller med i allt som du säger.
    Jag har arbetet som flyktingombud och arbetar med en person just nu faktiskt.
    Känner igen allt du säger, svårigheten i att få arbete, diskrimineringen de upplever, hur svårt det är att få in en fot någonstans och många, väldigt många invandrare, är grymt intresserade av svensk historia och kultur, precis som du säger.

De få procent som är kriminella ska givetvis inte komma undan med detta, men en överväldigande majoritet är ju precis som vi.

SD gör allt i sin makt för att intala folk att de INTE är som vi och INTE passar in.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    emmy skrev 2010-08-20 15:43:46 följande:
    Om man får chansen att komma till ett land där man blir omhändertagen och tycker att det är en bra idé att gå ut och tex. våldta någon eller begå bedrägerier i det landet så tycker jag inte att det ska daltas, nej! Var ska gränsen gå? Hur mycket ska man få lov att "pissa" på det landet man kommer till och hur kriminell ska man få lov att vara innan man förbrukat sin rätt att vara där?

Angående din andra fråga så står det såhär i partiprogrammet: Ett kraftigt utökat stöd till FN:s flyktingorgan, UNHCR, och de miljontals verkligt nödlidande flyktingar i världen som saknar möjligheter och resurser att ta sig ifrån konfliktområdenas närhet
    Givetvis en dålig idé.
    Vilket 95% av alla invandrare håller med om.

Varför låter ni en minoritet representera den stora massan?
    Är det rättvist?
    Beautifully Human
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!