Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-20 14:22:21 följande:
Vad SD vill göra är att assilimera dessa invandrare, vill att de helt ska överge språk och kultur och uppgå i den svenska nationen. Slopa modersmålsundervisningen och allt ekonomiskt stöd till invandrarföreningar.
Samtidigt pratar man om en mycket restrektiv adoptionspolicy, där man fram till 03 ville förbjuda ALL utomeuropeisk adoption, nu har man slopat förbudet men vill fortfarande att den ska vara extremt liten och allt adoptionsstöd dras in om du t ex vill adoptera ett barn från Gambia eller Kina.
Motivationen är lite luddigt att alla har rätt till sin kultur och det är fel att slita upp barn och "utrota deras kultur".
Inget, eller väldigt mycket av det de säger hänger inte ihop.
De är rädda, för islam och för invandrare. That's it. Det andra är kuriosa och utfyllning.
Du får givetvis rösta på vad du vill men om din röst är en proteströst kanske du ska rösta blankt?
Jag skulle inte kunna rösta på ett parti i missnöje, när det medför att jag lägger en röst för ökad diskriminering på den nivå som SD utövar den. Jag tycker att deras politik är islamofobisk, homofientlig, kvinnofientlig, främlingsfientlig...utvecklingsfientlig..ja you get the picture.
Du pratade om "invandrarproblem" jag frågade vad du menade och hur SD ska lösa dessa.
Tycker det är uppriktigt synd att så många röstar på SD i ren protest, utan att egentligen läst programmet, kunna så mycket, eller ens hålla med om så mycket, för det känns rent generellt som att det är så det är.
Angående adoption, abort och homosexuellas rättigheter anser jag helt ärligt att SD är helt ute och cyklar, tyvärr. Jag önskar innerligt att de inte hade dessa märkliga åsikter (det finns ju redan ett konservativt koko-parti, KD som om jag inte minns helt fel har lite sådana värderingar?) Så nej, detta kan eller vill jag inte försvara. Modersmålsundervisning är viktigt för barnets språkutveckling i andra språk -alltså svenska. Det är en studie jag önskar att SD ville läsa mer om. Invandrarföreningar har jag väl inget emot men att de skulle väl lika gärna kunna vara ideella som så många andra föreningar?
Ja, min röst är till stor del en proteströst även om SD har en hel del olika saker som tilltalar mig i deras politik. Om jag röstat blankt hade detta kanske varit ett alternativ till protest men jag vill att övriga sverige ska se åt vilket håll min missnöjesröst pekar åt. Genom att få in SD i riksdagen kanske övriga partier kan förstå att det är fel att debatten om invandrare är så infekterad. Att vara missnöjd är inte det samma som att vara rasist, att anse att islam är en förtryckande sekt-lik religion är inte att vara islamofob det är att vara en person med sunda värderingar!
Angående vad jag anser är invandrarproblemet så anser jag att det är väldigt mångfacetterat. Att du inte får svar är nog för att det är svårt att greppa och skriva ned. För mig ser två stora drag ut såhär:
En stor del är, som jag skrivit innan, kulturkrocken mellan det svenska samhällets värderingar och de kulturer som bygger på förtryck etc. Vissa typer av värderingar och kulturella utspel är helt enkelt olagliga här och det är inte okej att "Sverige" ser mellan fingrarna för att det "men det är ju deras kultur". Här krävs ju assimilation/integration för att visa att det inte är okej att ha detta synsätt i ett land som ser ut som vårt.
Dels tycker jag att Sverige som land är för slappt, slappa straff för allvarliga brott, lätt att söka asyl, lätt att få bidrag (läs SFI och få 8000 i månaden så kvalificerar du dig som evigt arbetslös med rätt till bidrag) lätt att lura (tex jag är ett flyktingbarn på 16 bast, jag kan inte hjälpa att jag ser ut att vara 37)
För lätt att få bidrag (vill ni starta religiös friskola där barnen bara läser koranen hela dagarna på arabiska? Klart ni får bidrag, barnen kommer säkert att bli raketforskare hela bunten och en stor tillgång för landet!) Att begå upprepade brott som nyanländ bör resultera i en biljett hem enligt min åsikt. Detta är också områden som SD vill skärpa.
Jag anser också att SD angriper problemet med flyktingfrågan korrekt när de vill hjälpa på PLATS så att alla, inte bara de som har råd att fly får hjälp.