• Ethi

Adopterad, jag är svensk

Grenadjären skrev 2010-08-20 10:52:48 följande:
    Eller som Lelle med vikinga-tshirten.

"du kan inte säga att du är svensk för det är du inte. Det är som att säga att en katt blir hund för att den bott med hundar sedan födseln"
    Jösses, vad är det för pucko? Vet han inte att katter och hundar är olika ARTER eller? *fnyser irriterat*

Klart att du är svensk! Annars är då INGEN svensk! Det var inte direkt i Sverige som de första människorna skapades om man säger så... Såna där kommentarer stör mig verkligen för de är så okunniga.
  • Ethi
    Julias Farsa skrev 2010-08-20 18:57:32 följande:

Svenskheten sitter inte i etniciteten. Svensk, invandrad, adopterad, alla kan känna sig som en svensk. Det sitter inte i utseendet.

Absolut! Jag håller helt med.

Sen finns det svenskt medborgarskap. Det kan man få som invandrare, men man blir ju inte etnisk svensk för det.

Öööööh... Förlåt men va? Nu säger du ju vips emot din första punkt, för nu handlar ALLT om etniciteten? Och vad är egentligen en etnisk svensk? Hur ser en sån ut? Och hur bildades den?

Flyttar jag till kina och blir medborgare där så blir ju inte jag kines.

Varför kan du inte bli det, om du VILL bli det? Förmodligen skulle du uppleva dig som en svensk boendes i Kina och behålla dina svenska traditioner, ditt svenska hemspråk etc - men om du inte ville det? Om du ville börja helt om och enbart bli kines? Skulle du inte kunna bli det då? Och varför inte?

Etnisk svensk, ja det är en typisk svennebanan.

Hur ser en sån ut då? Och varför räknar du enbart dem som etniska svenskar - och VARFÖR? Har de vuxit upp ur den skånska myllan en gång för X antal 100 år sen eller vad?

Hur är det då med 2:a, 3:e, 4:e generationen? Ja de är ju svenska medborgare med rötter ifrån "något valfritt land". 

*asg* Du inser att detta gäller varenda liten människa i Sverige va? ALLA har vi rötter från något valfritt land! Varenda en. Det FINNS ingen ursvensk. Går inte att hitta. Någonsin.
  • Ethi
    Add3 skrev 2010-08-25 00:40:51 följande:
    Det gör det väl i allra högsta grad. Däremot behöver denna inte följa en enda specifik mall (född i Sverige av två svenska föräldrar).
    Men vad ÄR egentligen etnicitet och FINNS det egentligen alls? På riktigt? Eller är det bara något en del gillar att stödja sig på för att kunna dela upp verkligheten i fack och utesluta andra ur gemenskap?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

För några ursprungssvenskar finns det inte. Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas med mindre att de plötsligt börjar växa upp direkt ur jorden. Alla vi andra har någon gång i släktledet invandrat. Även om vi så i övrigt skulle vara en produkt av högsta graden av inavel sprungna ur de första två människor som satte sina fötter på svensk mark (som för övrigt ju inte heller varit samma över åren), så skulle vi i alla fall inte vara ursvenskar.

Så när börjar man räkna, för att få etnicitetstänket att vara logiskt hållbart? Frågar du mig så är tänket aldrig logiskt hållbart. Lika lite som rastänket är det.
  • Ethi
    VNmamma skrev 2010-08-25 22:25:12 följande:
    Jag håller med. Därför ogillar jag t ex ordet "svenskfödd". Föredrar Sverigefödd. 
    Jaha, så har jag aldrig tänkt på det... För jag tänker att "svenskfödd" helt enkelt är att vara född in i svenskheten, till skillnad mot  att t ex vara adopterad in i den eller att ha vuxit in i den? Och för det krävs egentligen inte att man är född just i Sverige utan att man är född av svenska föräldrar? Oavsett hur de ser ut eller när i släktledet de blev svenskar.
  • Ethi
    Add3 skrev 2010-08-27 22:26:22 följande:
    Fast, det tänkandet kan faktiskt appliceras på allt i världen. En stol 'finns' för att vi bestämt att den finns. Vi behöver 'fack' för att kunna göra ordning i det kaos som världen består av.

Så om vi inte sätter etikett på folk och bestämmer att "du är lite svenskare än du" (för vem är helsvensk? När börjar det räknas?) så blir det bara KAOS?

Hm... Tillåt mig betvivla

• Ethi
    Add3 skrev 2010-09-12 15:09:37 följande:
    Om du faktiskt tänker lite så kommer du att förstå.
    *asg* Nej, dumheter kommer jag aldrig att förstå hur mycket jag än tänker
  • Ethi
    nea med 2 skrev 2010-11-29 22:24:03 följande:
    Fn- kolla bakgrunden och nästan alla är oäkta svenskar.
    Inte ens nästan - ALLA är det
  • Ethi

Naturligtvis är det viktigt, det visar ju bara att frågeställningen från första början är idiotisk. Måhända kollar man inte på "folks" historia men man kan titta på Sveriges historia och denna säger att den svenska befolkning enbart består av invandrare.

Svar på tråden Adopterad, jag är svensk