Julias Farsa skrev 2010-08-20 18:57:32 följande:
Svenskheten sitter inte i etniciteten. Svensk, invandrad, adopterad, alla kan känna sig som en svensk. Det sitter inte i utseendet.
Absolut! Jag håller helt med.
Sen finns det svenskt medborgarskap. Det kan man få som invandrare, men man blir ju inte etnisk svensk för det.
Öööööh... Förlåt men va? Nu säger du ju vips emot din första punkt, för nu handlar ALLT om etniciteten? Och vad är egentligen en etnisk svensk? Hur ser en sån ut? Och hur bildades den?
Flyttar jag till kina och blir medborgare där så blir ju inte jag kines.
Varför kan du inte bli det, om du VILL bli det? Förmodligen skulle du uppleva dig som en svensk boendes i Kina och behålla dina svenska traditioner, ditt svenska hemspråk etc - men om du inte ville det? Om du ville börja helt om och enbart bli kines? Skulle du inte kunna bli det då? Och varför inte?
Etnisk svensk, ja det är en typisk svennebanan.
Hur ser en sån ut då? Och varför räknar du enbart dem som etniska svenskar - och VARFÖR? Har de vuxit upp ur den skånska myllan en gång för X antal 100 år sen eller vad?
Hur är det då med 2:a, 3:e, 4:e generationen? Ja de är ju svenska medborgare med rötter ifrån "något valfritt land".
*asg* Du inser att detta gäller varenda liten människa i Sverige va? ALLA har vi rötter från något valfritt land! Varenda en. Det FINNS ingen ursvensk. Går inte att hitta. Någonsin.