• Gung Ho

Adopterad, jag är svensk

Julias Farsa skrev 2010-08-20 18:57:32 följande:

Svenskheten sitter inte i etniciteten.

Det gör det väl i allra högsta grad. Däremot behöver denna inte följa en enda specifik mall (född i Sverige av två svenska föräldrar).
  • Gung Ho
    Ethi skrev 2010-08-25 11:03:25 följande:
    Men vad ÄR egentligen etnicitet och FINNS det egentligen alls? På riktigt? Eller är det bara något en del gillar att stödja sig på för att kunna dela upp verkligheten i fack och utesluta andra ur gemenskap?

Fast, det tänkandet kan faktiskt appliceras på allt i världen. En stol 'finns' för att vi bestämt att den finns. Vi behöver 'fack' för att kunna göra ordning i det kaos som världen består av.
  • Gung Ho
    Ethi skrev 2010-08-29 22:42:57 följande:

Så om vi inte sätter etikett på folk och bestämmer att "du är lite svenskare än du" (för vem är helsvensk? När börjar det räknas?) så blir det bara KAOS?

Hm... Tillåt mig betvivla

Om du faktiskt tänker lite så kommer du att förstå.
  • Gung Ho
    Thi 08 skrev 2010-08-30 08:41:46 följande:
    Jag tror det är vissa typer av människor som har det behovet när det handlar om att sätta människor i fack, för de flesta jag vet tycker inte alls om det.  Det som handlar om våra fördomar, ex att människor som inte rättar sig i ledet anses vad gäller ex utseende och är svårplacerade ses en av en del som ngt obehagligt eftersom dessa människor har ett behov av en sorts kontroll att sätta etikett på allt och alla. Jag tycker inte alls om när ngn sätter mig i ett fack. Oftast när man lära känna ngn riktigt bra så stämmer ju inte alls första intrycket av den människan.
    Du sätter människor i fack säkert 1000 ggr per dag.
Svar på tråden Adopterad, jag är svensk