Adopterad, jag är svensk
TS, jag förstår att det känns jobbigt! Det är alltid irriterande när andra ska definiera vem man är, det vet ju liksom bara jag själv och de som står mig nära. Vissa är väldigt snabba att döma och måste alltid snabbt ha en bestämd uppfattning om allt och alla, annars faller deras världsbild sönder och samman...
Det jag funderar på när det gäller just araber är att det kan ha att göra med deras syn på adoption. Adoption är inte tillåtet i islam, annat än inom familjen. När jag var i Frankrike nyligen gick jag med sonen och maken på en marknad och det var nog ganska uppenbart att vi var en familj och hörde ihop som föräldrar och barn. Sonen ropade på pappa och en leende äldre herre säger då till mig att "Det är inte hans pappa." "Jo, det är det", sa jag och orkade inte riktigt bry mig om ifall han inte hade fattat eller om han vänligt men bestämt påpekade att enligt hans sätt att se det så var vi inte sonens föräldrar.
Vet inte om det tillförde dig något, men kom att tänka på händelsen eftersom du skriver om personer som talar arabiska...