• Thi 08

Adopterad, jag är svensk

Jag har en dotter från Vietnam och det är nästan så att jag måste poängtera att hon är adopterad ex på förskolan för att de ska förstå att jag är rädd att anknytningen ska skadas om vi inte är försiktiga och samarbetar. Ex har vi kommit överens om att endast en fröken ska trösta om tröst behövs. Men som sagt har jag fått poängtera detta!! Ingen har frågat mig om hon är adopterad eller liknande, just för att jag tror de utgår ifrån att det idag är mer mångkulturellt och att man nu istället ser det som att min man är asiat. Och det är precis dit jag vill komma, jag tror att även mng barn med en förälder som har utländsk bakgrund kan känna sig precis som du gör. De är tom födda i Svergie med betraktas inte fullt ut som svenskar. Det irriterar mig och jag förstår att du blir irriterad.

• Thi 08

TS känner sig helt svensk och det är väl huvudpoängen ? Att det ska respekteras och inte ifrågasättas!!!!

Självklart blir jag glad om min dotter vill ha kontakt med sitt ursprung och jag kommer försöka att ha Vietnam med som en del av hennes uppväxt. Men sedan är det hennes känslor som räknas. Märks det att hon inte är bekväm med att prata mkt om Vietnam kommer jag backa och kommer någon då och påstår framför henne att hon inte är svensk, då kommer jag explodera, så jag förstår fullt ut TS. Man ska respektera honom för det. Min man är invandrare men känner sig inte speciellt svensk. Och det ska OCKSÅ respekteras. Det som är otorligt irriterande med människor är att mng utgår ifrån sig själva. Försök känna av läget och respektera varandras känslor ang identitet.

• Thi 08
    Zesssan skrev 2010-08-20 22:32:31 följande:
    Mamma till V 08

Jaaaaaaaaaaa absoluuuut! men respektera också då min ellerhur?? så känner jag ,och så hade jag känt! och hur jag ser det. har en arbetskompis som  inte vill ha med något med  hennes bakgrund att göra. För mig är det konstigt,men kan förstå henne från enn håll ändå och hon e så go!
    Jag är adopterad och utgår från mig.

Tror du är en super mamma och du ska vara stolt över din fina skatt, och hon kan inte få en bättre mamma som har längtat så! Bästa mammorna och kan ge mest kärlek!
     Självklart ska man respektera hur du känner. Och jag känner nog liknande inför min dotter, att hon är svensk och vietnames.  
  • Thi 08

Detta med utseende: Finns det någon som man kan med 100% placera i "rätt" land? De flesta tror min dotter har en pappa från Kina, in fact så kallar de flesta henne kines. Har även hört om de som fått frågan "förstår han kinesiska"? Ehh nej men vietnamesiska kanskeTungan ute Vad är det med människor som tror att utseende och nationalitet och tillhörighet alltid går hand i hand. Hur enkelspårig får man bli? När jag är utomlands på semster pratar de flesta italienska eller ryska med mig. Min partner placerar de oftast på balkan eller mellanöstern. VARFÖR ska man sättas i en mall? Vi bor i Sverige, en del känner sig svenska andra som både och och vissa inte alls som svenska. Alla har sin anledning.

• Thi 08

Fast ingen människa är väl mer värd än en annan?

• Thi 08
    Add3 skrev 2010-08-27 22:26:22 följande:
    Fast, det tänkandet kan faktiskt appliceras på allt i världen. En stol 'finns' för att vi bestämt att den finns. Vi behöver 'fack' för att kunna göra ordning i det kaos som världen består av.
    Jag tror det är vissa typer av människor som har det behovet när det handlar om att sätta människor i fack, för de flesta jag vet tycker inte alls om det.  Det som handlar om våra fördomar, ex att människor som inte rättar sig i ledet anses vad gäller ex utseende och är svårplacerade ses en av en del som ngt obehagligt eftersom dessa människor har ett behov av en sorts kontroll att sätta etikett på allt och alla. Jag tycker inte alls om när ngn sätter mig i ett fack. Oftast när man lära känna ngn riktigt bra så stämmer ju inte alls första intrycket av den människan.
  • Thi 08
    Add3 skrev 2010-09-12 15:10:20 följande:

• Thi 08
    Grenadjären skrev 2010-09-15 21:22:24 följande:
    Jag tycker verkligen inte det är otrevligt att faktist stå på sig och hävda sin åsikt/uppfattning som jag gjorde i detta fall. Det som jag tycker är otrevligt för att inte säga rent oförskämt är när någon försöker ta ifrån mig min uppfattning och förkasta den, som i det här fallet när någon säger åt mig vad jag är och vad jag ska känna.

Sen vet jag inte om jag var tillräckligt tydlig, jag kan ta det igen, jag är adopterad. Jag är alltså inte etniskt svensk. Men jag har bott i Sverige sedan jag var spädbarn, alltså uppväxt här och har svenska föräldrar. Jag är alltså inte invandrare.

Jag har i allmänhet inget emot invandrare och invandring. Det jag har något emot är att jag per automatik ofta förväntas ha jättestark anknytning till det som de ser som mitt "hemland"
    Nej, det land som jag är adopterad ifrån är inte mitt hemland! Sverige är mitt hemland. Det är detta många med invandrarbakgrund ofta har mycket svårt att förstå. Många andra med förstås. (minns den gången för längesedan när en lärare på mellanstadiet försökte tvinga mig att läsa hemspråk)

Det enda med mig är att jag är an aning mörkare och är född i ett annat land (Chile) ett land jag aldrig haft behov av eller på något annat sätt kännt mig tvungen att återknyta till genom att ta till mig landets kultur och börja "bejaka" som del av min nationalitet.

Och du! Jag är faktist säker i mig själv, det är bl a det som gör mig så säker på detta jag just skriver!
    Bra skrivet! Eller som en politiker uttryckte sig "chilenare har kriminalitet i blodet". Det är lika dumt som att anta att man per automatik skulle känna något för ett land man inte växt upp i. Tror dessa människor alltså att känslorna för ett land ligger i generna?  
Svar på tråden Adopterad, jag är svensk