Grenadjären skrev 2010-09-15 21:22:24 följande:
Jag tycker verkligen inte det är otrevligt att faktist stå på sig och hävda sin åsikt/uppfattning som jag gjorde i detta fall. Det som jag tycker är otrevligt för att inte säga rent oförskämt är när någon försöker ta ifrån mig min uppfattning och förkasta den, som i det här fallet när någon säger åt mig vad jag är och vad jag ska känna.
Sen vet jag inte om jag var tillräckligt tydlig, jag kan ta det igen, jag är adopterad. Jag är alltså inte etniskt svensk. Men jag har bott i Sverige sedan jag var spädbarn, alltså uppväxt här och har svenska föräldrar. Jag är alltså inte invandrare.
Jag har i allmänhet inget emot invandrare och invandring. Det jag har något emot är att jag per automatik ofta förväntas ha jättestark anknytning till det som de ser som mitt "hemland"
Nej, det land som jag är adopterad ifrån är inte mitt hemland! Sverige är mitt hemland. Det är detta många med invandrarbakgrund ofta har mycket svårt att förstå. Många andra med förstås. (minns den gången för längesedan när en lärare på mellanstadiet försökte tvinga mig att läsa hemspråk)
Det enda med mig är att jag är an aning mörkare och är född i ett annat land (Chile) ett land jag aldrig haft behov av eller på något annat sätt kännt mig tvungen att återknyta till genom att ta till mig landets kultur och börja "bejaka" som del av min nationalitet.
Och du! Jag är faktist säker i mig själv, det är bl a det som gör mig så säker på detta jag just skriver!
Bra skrivet! Eller som en politiker uttryckte sig "chilenare har kriminalitet i blodet". Det är lika dumt som att anta att man per automatik skulle känna något för ett land man inte växt upp i. Tror dessa människor alltså att känslorna för ett land ligger i generna?