Inlägg från: Grenadjären |Visa alla inlägg
  • Grenadjären

Adopterad, jag är svensk

Jag är adopterad, kom till Sverige från Chile som spädbarn.

En sak som jag börjat störa mig på som bara den är att många tydligen inte tycker att man har rätt att kalla sig svensk eller säga att man känner sig svensk om man har annan bakgrund.

Jag ser mig som svensk, känner mig svensk. Jag vet ju inte om något annat så att säga.. Uppväxt här, svenska föräldrar. Och allt vad det innebär

Främst är det faktist invandrare, men många andra också (fast då oftast med åsikter åt "SD-hållet, inte helt oväntat)

Jobbar i en stor butik och vi har många invandrarkunder. Ofta börjar en del prata arabiska med mig, för de förutsätter att jag kan det av någon anledning. Jag brukar försöka förklara att jag inte kan arabiska... men har slutat bry mig och låtsas allt oftare som ingenting.

För inte så längesen blev en man arg på mig. Han trodde jag bluffade.
    Aaa jak trår du kan... t t t t t.... varfår du säjer inte kan? Jak vet du kan!!!

-nej jag kan inte arabiska jag är svensk, jag pratar svenska.

"aaaa min véén, du inte swensk... du okså inwandrare.

-NEJ! Jag är inte invandrare! Skitsamma jag kan i alla fall inte arabiska.

"Du kan ente säja du swensk, du blir aldrig swensk"

Eller som Lelle med vikinga-tshirten.

"du kan inte säga att du är svensk för det är du inte. Det är som att säga att en katt blir hund för att den bott med hundar sedan födseln"

Någon som känner igen det här?

• Svar på tråden Adopterad, jag är svensk
  • Grenadjären
    Zesssan skrev 2010-08-20 15:14:25 följande:
    Jag är adopterad från Colombia! Och uch uch UCH jag vill inte ses som helt svensk. Jag är stolt över vad jag kommer ifrån.Jag vill inte "svenska" ner mig och försöka vara "hel svensk"
     Människorna som jag känner från sydamerika har ett helt annat temprament en svenskarna, och är mycket mer så som jag själv är.

Så jag kan absolut säga att jag inte känner mig 100% svensk bara för jag är uppväxt här, men absolut inte heller 100% Colombianska heller. Men jag är som det är, Jag är från och född i Colombia men uppväxt i Sverige. Känner mig trygg i spanska språket och älskar mina vänner som är från samma land..

Kanske kan förstå lite i vad du skriver men jag hade nog bara skrattat och tagit det med en klackspark!

Älskar mina föräldrar och är så tacksam att jag fick komma till dem.Men det gör mig inte helt svensk!! och varför måste jag bli det?
      Är så glad att mamma vill följa med mig och min familj till Colombia och se vart jag kommer ifrån! Jag är som det är punkt slut ;)
    Naturligtvis har du rätt att känna som du gör, precis som jag tycker att jag borde få ha rätt att känna som jag gör. Tydligen finns det många som inte tycker att jag har rätt att känna och tycka att jag är svensk.

Jag är adopterad, kom till Sverige som spädbarn. Uppväxt i en familj med svenska föräldrar.
    Om jag inte ska känna mig svensk så vet jag inte vad jag ska känna mig som. Att jag har en annan bakgrund är ju självklart. Men jag har aldrig levt i den, dvs i dess land (Chile), kultur osv. Så varför ska jag bejaka något jag inte känner igen?? Skulle kännas totalt främmande.
    Det betyder inte att jag inte är intresserad av mina rötter. Jag håller som bäst på med efterforskningar och hoppas att möjligen få veta lite mer än vad som står att läsa i de dokument som skickades med i samband med adoptionen för 34 år sedan.
    Vore hemskt spännande att åka och se landet någon gång. Inte bara för egen del utan även för mina barns. Och de får ju så klart bilda sig en egen inställning till allt detta. Inget som jag ska försöka påverka dem till.
    Men min personliga inställning står jag fast vid.

Ta med en klackspark.. hmm, ja kanske det. Men jag blir för jävla trött ibland när man får höra att:

-Hur fan kan du engagera dig så mycket i det militära och vara så intresserad av det? Sveriges försvar? Haha, du är ju inte ens svensk..
    -Kul att du har svensk flagga på husväggen, för du är ju inte svensk
    -Du ska inte tro att du är så jävla svensk
    -jävla wannabeswenne fifan
    osv
  • Grenadjären
    sammesammebutdiffrent skrev 2010-09-07 15:28:21 följande:
    Jag är svensk in i själen MEN jag ser inte svensk ut. Så är det bara. Och det får man ta.
    Att vara otrevlig mot andra oavsett hur de är mot dej är inte rätt.
    Om den här arabiska mannen inte trodde du va svensk..so what? DU vet ju och då är det ju bara att knipa käft. Man behöver inte tjaffsa om allt. Tiga är ibland mkt bättre än att envist tjata emot.
    Nej, jag var varken otrevlig eller tjafsade emot.
    Det som retar mig är att särskilt många invandrare faktist har mycket svårt att acceptera att man
    betraktar sig som svensk fast man inte ser "helsvensk" ut .
  • Grenadjären
    sammesammebutdiffrent skrev 2010-09-08 21:53:02 följande:
    Fast det du skrev i t.s va ju rätt "otrevlig" och tjaffsande ord mot ord. Men det kanske va lite överdrivet?
    Och om nu invandrare har svårt att aceptera att du själv är invandrare?? va spelar det för roll?
    Det är väl samma som folk tror om a.barn, att alla har problem för att ngr procent av oss har det..samma m invandrare, ngr vill se samhörighet med oss för det kanske gör dem tryggare i ett land de inte känner sig riktigt hemma i... varför ska vi då va elaka och bli stötta? va säker i dej själv och le och se glad ut bara
    Jag tycker verkligen inte det är otrevligt att faktist stå på sig och hävda sin åsikt/uppfattning som jag gjorde i detta fall. Det som jag tycker är otrevligt för att inte säga rent oförskämt är när någon försöker ta ifrån mig min uppfattning och förkasta den, som i det här fallet när någon säger åt mig vad jag är och vad jag ska känna.

Sen vet jag inte om jag var tillräckligt tydlig, jag kan ta det igen, jag är adopterad. Jag är alltså inte etniskt svensk. Men jag har bott i Sverige sedan jag var spädbarn, alltså uppväxt här och har svenska föräldrar. Jag är alltså inte invandrare.

Jag har i allmänhet inget emot invandrare och invandring. Det jag har något emot är att jag per automatik ofta förväntas ha jättestark anknytning till det som de ser som mitt "hemland"
    Nej, det land som jag är adopterad ifrån är inte mitt hemland! Sverige är mitt hemland. Det är detta många med invandrarbakgrund ofta har mycket svårt att förstå. Många andra med förstås. (minns den gången för längesedan när en lärare på mellanstadiet försökte tvinga mig att läsa hemspråk)

Det enda med mig är att jag är an aning mörkare och är född i ett annat land (Chile) ett land jag aldrig haft behov av eller på något annat sätt kännt mig tvungen att återknyta till genom att ta till mig landets kultur och börja "bejaka" som del av min nationalitet.

Och du! Jag är faktist säker i mig själv, det är bl a det som gör mig så säker på detta jag just skriver!
  • Grenadjären
    Pandamamma79 skrev 2010-09-16 11:22:30 följande:
    Du uttrycker dig så bra Grenadjären! Skulle inte kunna skriva det bättre självGlad

Får jag fråga? Hur tänker du ta upp detta med dina barn när dom frågar?
    Jag och min man väntar vårt första barn i nov. Det ska bli så spännande att se hur hon ser ut. I utseende kommer hon ju vara halvlatino men hela hon är ju 100% svensk. 
    Min dotter är 4½ år och visst, vi har ju pratat lite om att pappa kommer från ett annat land och så.. det är därför jag är lite brunare och hon med naturligtvis.
    Att Chile är ett land på andra sidan jordklotet och att pappa har en annan mamma och pappa än de som är hennes farmor och farfar är för stort för henne att förstå än så länge.
    Men vartefter hon kommer att förstå, ju mer plats kommer vi att lämna åt henne för att bilda sig egna åsikter, känslor och kunskap. Hon måste få skapa sig en egen identitet, den ska inte jag kopiera från mig själv och klistra på henne.
  • Grenadjären
    Pandamamma79 skrev 2011-01-02 19:42:22 följande:
    Oj vad tragiskt det låter! Det verkar som att du rör dig runt fel sorts människor...
    Ja man kan undra vad du har haft för folk omkring dig. Idel rasister?
    Det är klart att jag också träffat på folk som anser att jag är dum i huvudet för att jag säger att jag känner mig svensk och anser mig vara svensk, just därför jag startade denna tråd.
    För det är oerhört irriterande.
    Värt att säga är väl att väldigt många jag träffar faktist inte verkar tänka på att jag har en annan bakgrund.
Svar på tråden Adopterad, jag är svensk