Dede skrev 2011-01-07 17:36:49 följande:
Jag är gravid i vecka 37 och är även jag livrädd för förlossningen. vet inte varför. Jag har fött 2 barn innan, 2002-pojke 6 tim, och 2005 flicka som tog 4 tim. Så man kan inte säga att jag haft besvärliga förlossningar, men jag vet inte varför jag är så rädd nu. jag gråter hela tiden och känner hjärtklappningar av rädslan. Jag har BF 30/1, men barnmorskan har sagt att det kan komma närsomhelst, eftersom min livmodershals mjuknat och jag var öppen 1 cm.
Har haft en jobbig graviditet med ständiga urinvägsinfektioner (fortfarande tills nu), foglossning, sammandragningar etc.
Jag vill att allt ska vara över, och samtidigt är jag fruktansvärt rädd. Har inte mått så förrän för en vecka sedan. Innan dess brydde jag mig inte.
Vad kan jag göra??
Hej! Det finns många som upplever även "normala" och "lätta" förlossningar som jobbiga. Det handlar mycket om hur trygg man känner sig under förlossningen. Kanske kände du dig ensam och utlämnad?
Läs boken "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Läs den själv och låt sedan din partner läsa den! Boken ger massor av bra tips på hur partnern kan vara ett bra stöd för sin kvinna! Genom ett tryggt stöd är det troligare att du kan slappna av mer och få en bättre förlossning! Kanske kan en doula vara något för dig? Nu är det kort varsel men det finns "akutdoulor" som man kontaktar när det är dags. Bor du i Gbg-området är du välkommen att höra av dig!
Många omföderskor kan vara mogna och öppna ett par cm de sista veckorna utan att det påverkar när förlossningen startar, så det behöver inte betyda att du kommer att föda tidigare än beräknat. Försök att träna mycket avslappning veckorna du har kvar. I Susannas bok finns övningar som hjälper dig att lära känna skillnaden mellan spända och avslappnade muskler. Det hjälper mycket under förlossningen!
Lycka till!