• Lady Bling

Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?

Hur ställer sig skolan till det?

Hur långt har ditt barn till skolan och passerar det några trafikerade vägar på vägen till skolan?

• Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?
  • Yabbadabbadoo

Förra året alltså när mina pojkar gick i förskoleklass och 3:an började de att gå lite själva till skolan. 
    Stora killen skickar sms när de är framme. Så det känns tryggt.
    Tar max 10 min till skolan beroende på hur mycket de sölar på vägen =)
    Finns en lite större väg att passera, men det är precis vid skolan så det är 30 gräns där och jag vet att mina pojkar är noga med att titta ordentligt innan de går över.

Förskoleklasspojken får aldrig gå själv till skolan, det är han för liten för. Men tillsammans tycker jag alltså det är ok. 

• carola 79

jag följer barnen hela första året andra året följer jag dom halva vägen sen e det bara gångväg utan trafik.
    Tycker inte att ett 6 årigt barn e kapabel till att hålla ordninbg på allting så man behöver ju gå till skolan och kolla info + se till att dom får med sej grejerna hem som ska med hem. Och dom har ju inte trafikvett heller!

Vi bor på liten ort men barnen passerar en järnvägsövergång på vägen till skolan, dock kommer ingen tåg den tiden dom går

• fruis

Hos oss säger de att barnen inte får gå själva men jag antar att de inte kan stoppa en om man verkligen vill låta barnen gå själva? Vi får se, jag tror att vi följer med hela ettan iaf. Inte för att jag inte tror att vårt inte klarar det själv men säkerhets skull. Vi bor i en storstad.

• PrincessOfIce

Min son har börjat få gå hem själv.. Det är nästan inte trafikerat alls vare sig hem till mig eller hem till hans mormor.. hem till mormor är det lite längre sträcka men ändå bara ett enda övergångsställe och sen resten av vägen en gångväg.. Hem till mig kan man gå helt bilfritt utan att gå över en enda gata om man skulle vilja..
    Han började 2:an nu idag.. Lillasyster får vänta ett tag innan hon får börja gå själv men vi har börjat träna skolvägen tillsammans... hon började förskoleklass nu..

• PrincessOfIce
    PrincessOfIce skrev 2010-08-23 11:36:38 följande:
    Min son har börjat få gå hem själv.. Det är nästan inte trafikerat alls vare sig hem till mig eller hem till hans mormor.. hem till mormor är det lite längre sträcka men ändå bara ett enda övergångsställe och sen resten av vägen en gångväg.. Hem till mig kan man gå helt bilfritt utan att gå över en enda gata om man skulle vilja..
    Han började 2:an nu idag.. Lillasyster får vänta ett tag innan hon får börja gå själv men vi har börjat träna skolvägen tillsammans... hon började förskoleklass nu..
    Glömde! Vi bor i en Stockholmsförort..
  • fluu

Nu har inte jag några barn,men jag själv gick/cyklade själv till skolan från 6 års ålder.
    Bodde kanske 400/500 meter från skolan.
    Bor i Växjö

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • längtan09

Nu är min son bara ett så han går ju inte i förskole klass ännu, men bor vi kvar här den dagen han gör det så kommer han nog få gå själv. Han behöver bara korsa en cykelbana. Plus att jag ser skolan från balkongen, så jag skulle kunna stå och titta så han kommer fram. Förstår dock inte varför jag skulle låta honom gå själv då jag måste stå och titta, då hade det ju tagit lika lång tid att gå med honom.

Sen finns risken att han kommer få gå nån timme på fritids innan skolan börjar (jag ska jobba som lärare, så den tiden han ska vara på skolan har jag redan börjat jobba). Och då lämnar jag honom påväg till bussen eller bilen.

Mamma sedan juni 2009
  • hewa

Vet faktiskt inte om de får gå från skolan själva men däremot är det ju ett antal barn som åker buss själva, även vår son. Och då har ju skolan liksom släppt ansvaret så egentligen borde de lika gärna få gå hem också, de som bor närmare.

Vi följer vår son till busshållplatsen (som ligger vid en, i rusningstid, ganska hårt trafikerad 80-väg), vill inte att han ska stå och vänta där själv. När han kommer hem får han gå själv från bussen (den stannar på rätt sida så han behöver inte korsa vägen och därifrån är det bara en liten grusväg som vi som bor här (5 hus) använder. På skolan ligger busshållplatsen på en vändplan där endast skolbussarna kör in, därifrån är det gångväg ett par hundra meter till skolan. 

• m med tre stjärnor

svårt det där.
    Vi har två flickor 6 och 8 år, de går i f-klass respektive trean.

** de får gå/cykla en bit själva för att vi ska få ihop pusslet ibland. Den äldsta tjejen kommer att få cykla hem själv en dag i veckan för att hinna till sin simträning. 

Hur ställer sig skolan till det?
    **jag har inte hört några åsikter

Hur långt har ditt barn till skolan och passerar det några trafikerade vägar på vägen till skolan?
    ** ca 2km och ja det är några trafikerade vägar, mest 30 vägar men då det är mycket flerfamiljshus i området så är det mycket bilar. Vi har dock valt att inte ha dem på den absolut närmsta skolan.

Vi bor någon kilometer från centrum i en av de tio största städerna.

• jesslin

Hon får inte gå själv. Går inte ens då hon går i skola i grannstadsdelen dit vi ska flytta nästa år. Då kanske hon får gå själv hem från fritids eventuellt. Ev går dit samtidigt till skolsjutsen när den hämtar henne nästa år i ettan och då kanske hon får gå själv sista biten som gångväg fast med trafik. Vi får väl se.
    Sedan är det osäkert om hon ska gå i tvåan där eller inte p g a nytt skolbygge. Då får hon åka buss själv i alla fall.
    När den nya skolan är klar kommer hon får gå själv, då har hon minst börjat tvåan. Nu går hon i fklass.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Glömde vi bor i en förort till stockholm.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • Thalis

Vi bor i ett lugnt område men barnen får inte gå själva till skolan förens de går i 4:an !!!!!!! 

Snart mamma- igen!!
  • Tinnys

På min dotters skola fick de för skolan inte gå själva i sexårs men från ettan. Jag var dock föräldraledig så jag gick med henne. Hon går nu i fyran och har i över ett år gått till och från skolan själv.

• EtKm5

Har en som går i förskoleklass och en som går i ettan. De går själva till och från skolan varje dag. De har samma tider, så de går alltid ihop. Skolan har aldrig sagt något.  De går på en gångstig, korsar en i princip otrafikerad väg, och har 150 m att gå från vårat hus innan de är framme vid skolan.

Det där med sms var en bra idé. Tror vi ska anamma den! 

Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?