• Lady Bling

Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?

Hur ställer sig skolan till det?

Hur långt har ditt barn till skolan och passerar det några trafikerade vägar på vägen till skolan?

• Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?
  • Lady Bling

Tack för era svar!

Ni som skrivit att era barn får gå själva till skolan, bor ni i en mindre ort, i stadsmiljö eller förort till större stad?

• Izzziz

mindre ort till stad blir det väl för oss

• LeoNo4AleXo6

Sonen har just börjat förskoleklass och han får inte gå dit, el hem själv.

Det är inga trafikerade vägar alls på vägen som man behöver korsa och man är väl nere vid skolan efter ca 10 minuter.

Dock så faller det sig ganska naturligt att man hämtar/lämnar honom samtidigt som lillebror, vars dagis ligger alldeles intill...

• lövet2

Ja. Vi bor ca 300 m från skolan i ett mindre samhälle. Barnen går efter vår gata, korsar en annan gata (med minimal trafik och god sikt) och befinner sig sedan inom skolans område.

• Vilmagbg

Vi bor nära skolan ett par minuters promenad men han kommer inte att gå dit eller hem själv. Vi bor i centra Göteborg.

• Norrskenet

På mina barns skola finns inga regler för när barnen får börja gå själva till skolan. Förut fanns det regler för när de skulle börja få CYKLA till skolan, men då föräldrarna inte höll dessa regler togs det bort. Till 6-års har mina barn fått åka taxi. Vi bor på en liten ort o har ca 1 km till skolan. Nu har dottern börjat ettan o sonen trean o de har cyklat dit/hem några ggr själva. Sonen gjorde det redan förra året några ggr. Jag kommer att varva mellan att hämta/lämnna dem eller att de går/cyklar själva. De måste cykla en kort bit på bilväg ( i villaområde med 30 km/h) =vår hemgata, annars cyklar de på cykelväg.

• Knubbe12

Mina skolbarn på 6 och 9 år kommer att få gå själva till skolan, då vi bor 10 m från den aktuella skolan och jag ser dem från fönstret ända tills de är inne.Flört

• Knubbe12

Glömde att tillägga att de passerar en mindre, men trafikerad, väg. Men som sagt så ser jag dem när de passerar över, alternativt följer dem över gatan. Om vi inte bodde så nära skulle svaret vara "nej"...

• VISAMÅ

Bor på mindre ort och tjejen får gå hem och till skolan själv. Än har hon inte velat gå själv till skolan/förskoleklass men hem har gått bra. Hon börjar i ettan imorgon och jag hoppas hon kan ta sig själv till skolan också, skulle vara nyttigt för henne att reda sig lite själv.

• Tingeling83
    Lady Bling skrev 2010-08-19 21:58:18 följande:

Hur ställer sig skolan till det?

Hur långt har ditt barn till skolan och passerar det några trafikerade vägar på vägen till skolan?
    Våra får gå själv men jag följer min son som börjat 2an nu för det är på vägen till mitt jobb / skola .... annars gör dagmamman de!

Ja han har 15 min ungeför , plus de stor väg
    ♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?