• Lady Bling

Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?

Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?

Hur ställer sig skolan till det?

Hur långt har ditt barn till skolan och passerar det några trafikerade vägar på vägen till skolan?

• Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?
  • Tuffen

Absolut inte. Vet inte hur skolan ställer sig till det. Tar ca 10 min att gå till skolan.

• Trisse78

Inte till skolan (jag jobbar på samma skola) jag följer henne.

Kanske kommer hon att få gå hem ensam efter f-klassen de dagar som hennes pappa är ledig och är hemma. Det blir i så fall 1 dag ena veckan och 2 dagar andra veckan. Men det handlar väldigt mycket om om hon själv vill och då också visar att hon kollar sig ordentligt för när hon går och också går direkt hem.

Vi bor brevid skolan, så det tar max 1 minut för henne att gå. Dock ska hon över ett övergångsställe i så fall, men det är inte så trafikerat. Hon får gå hem till vissa kompisar själv, och de sträckorna är lite längre.

Vi får se hur det blir, kanske gör vi det i höst, kanske till våren eller så väntar vi.

• carbe

Ja. Vår började gå själv i 2an ca 800 m. Ingen stor tafikerad väg. Tycker barnen måste få prova om man tycker dom är tillräckligt mogna.

• Shininganne

Min stora tjej börjar 2:an nu och får inte gå själv till skolan. Vi har ca 15 min promenad dit. Inga stora vältrafikerade vägar som hon måste ta sig över men några mindre och folk kör ju som tokiga även där.

Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • Dr Mupp

lär inte ske de närmsta åren. vi har ca 30 min promendad och ska korsa två huvudleder varav den ena inte har trafikljus på övergångsstället.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Punkster

Skolan jag jobbar på ligger mitt i ett bostadsområde utan stora vägar med mycket trafik. Många elever bor i skolan direkta närhet, ett par hundra meter bort. Därför är det många elever (även från f-klass och lågstadiet) som går själva. Vi på skolan vill dock att så unga elever blir lämnade och hämtade av en vuxen. Det finns många anledningar till det. Först och främst för att man ska kunna samtala med förälrarna om hur dagen har varit, det kan finnas viktiga saker att ta upp osv. Sen är man då säker att vktiga papper som scheman osv kommer hem som dom ska. Och viktigast av allt; man minimerar risken för saker som SKULLE KUNNA hända på vägen mellan skola/fritids och hem.

Därmed inte sagt att vi inte släpper iväg eleverna själva om föräldrarna önskar det. Men vi rekomenderar att dom hämtar och lämnar.

• Anna81

Min dotter har gått till och från skolan själv sen tredje dagen i förskoleklass, nu ska hon börja i 1an och kommer gå själv då med, det finns ingen trafikerad väg till skolan och det är en promenad på kanske 8-10 min.

• Lattjo

Sonen går i förskoleklass. För skolan får dom gå hem själva, det kunde vi fylla i på fritidspappren. Jag däremot tycker han är för liten för att gå själv. Han måste gå över en väg men den är inte särskilt trafikerad men jag är mer orolig att han ska hitta på nått äventyr och vandra iväg och leka...

• alvias78

Vi har jätte nära till skolan och min dotter sa redan första dagen när hon började förskoleklass att hon ville börja gå själv - så efter några veckor fick hon göra det. Nu har hon precis börjat ettan och hon går själv. Därimot kom jag alltid och hämtade henne förut eftersom hon hade långa dagar, men nu kommer hon att sluta mellan halv tolv och två och vissa av dem dagarna kommer hon få gå själv. Jag vill gärna träffa hennes fröknar och kolla av om dagen varit bra osv.

• Izzziz

Jepp båda gått själva sen förskola . Tar ca 10 - 15 min att gå. Dom passerar en 30 väg innan skolan. Har gått mkt bra i alla år o nu går dem i 2a klass och 4e klass

Svar på tråden Får era barn i förskoleklass eller lågstadiet gå själva till skolan?