Inlägg från: LindiweSA |Visa alla inlägg
  • LindiweSA

Sydafrika-tråd!

Spara era kvitton och packa era saker som ni köpt i en väska. Sen säger ni till Martie att ni har handlat och vill hinna till taxfree kontoret innan ni åker. Hon följer med er dit, det är ett skrivbord på flygplatsen. Har ni otur får ni packa upp alla sakerna och visa att ni har dem med er (och att de är oanvända???). Ni får då tillbaka det ni betalat på skatt och så kan ni använda de pengarna till att shoppa inne på flygplatsen. Vi köpte några riktigt bra dvdér på flygplatsen och för tre år sedan hade de också jättesöta barnkläder och skor som vi köpte alldeles för lite av.

• LindiweSA

Jag drömmer om att få köpa alla julklappar på Menlyns köpcentrum i år.

• LindiweSA
    gracel79 skrev 2011-10-11 13:00:58 följande:
    me tooGlad

shopping tips: förra resan köpte jag så fina berlocker till halsband som föreställer Afrikas karta, på den ena är det en liten diamant längst ner på just sydafrika. Köpte en till mig och en till dottern, fanns flera olika modeller i smyckeaffären på Menlyns köpcentrum.   
    Åh vilken bra idé. Nu har jag lagt till det på listan över saker att köpa i SA.
  • LindiweSA
    Längtande SA skrev 2011-10-11 12:50:01 följande:

hmm, dum fråga nummer 2 kanske ... pengarna man får tillbaka ska alltså handlas upp på flygplatsen?

KRAM

Nej, man kan nog ta med dem hem också, men då får man lov att krångla med växlingen, så vi handlade upp våra pengar. Det blev ca 800 rand vi fick tillbaka om jag minns rätt.
  • LindiweSA

Det här är vår presentlista:

Babyfiltar (tre stycken)
    Fotoalbum/fotoram (om biomamman är känd)
    Kläder (nya)
    Kritor och block
    Ljuslyktor ?
    Parfymfria barnhygienartiklar
    Pedagogiska leksaker
    Plastad frotté (borde de väl ha tillräckligt med vid det här laget, men det står kvar på vår lista)
    Polkagrisar
    Smycken (om det finns känd biomamma)
    Souvenirer från Sverige (jag har köpt tre små nyckelringsficklampor till tjejerna som städar på hotellet, två kladdblock med Sverigemotiv till Martie och Lizl, några smörknivar har jag också köpt)
    Speldosor eller mjukisdjur som är tvättbara
    Kalendrar (har jag inte köpt än)
    Tackkort (har jag scrappat några stycken)

Den är kombinerad från förra gången och den här gången.

Vi var mest sjuka förra gången så vi träffade inte så många, men vi gav gåvor till de som städade, något litet till Heidi och Martie (tror jag, men det kändes konstigt att göra det), vi gav kläder, plastad frotté, leksaker till barnhemmet. Tror det var allt. Ambassaden fick inget av oss.

• LindiweSA

Någon som hört något om bb den här veckan? Det är ruskigt tyst över allt tycker jag. :(

• LindiweSA

Förra året var det väl några familjer som var där ganska nära inpå jul om jag minns rätt. De som handlägger internationella adoptioner tog kortare julledigt än resten av kontoret. Jag gissar att de som är kvar längst får vara kvar till den 16 december som längst. Inte så många veckor kvar nu med andra ord. :( 

• LindiweSA

Den 15 juli 2010 skrev Charlotta Cop ett blogginlägg på ACs sida om hur ett matchningsmöte går till. Läs det om ni inte gjort det redan. De sitter inte och letar fel i era livsböcker och utredningar, men de letar efter rätt föräldrar till det barn som ska matchas. Det kan vara att barnet är socialt och att det bör finnas barn tidigare i familjen, eller som med oss att vår dotter behövde få vara ensambarn eftersom hon ansågs vara så jobbig och krävande. Skrattande (De såg henner ur barnhemmets perspektiv och hon var inte direkt nöjd med att vara ett barn i mängden, hon ville ha en mamma och pappa som hon fick vara nära hela tiden.)  När vi blev matchade med henne så bestämde de sig först för att det skulle vara en svensk familj som fick henne, och sedan gick de igenom alla profiler och då var det bara vi och en familj till som uppfyllde alla krav som dotterns socialarbetare och barnhemsföreståndaren ställt upp och sedan upplevde alla att det var vi som skulle få henne. När jag fick se hennes kort så visste jag på en gång att det var rätt, det var det barnet jag sett i mina drömmar. Hjärta

Jag förstår att det känns jobbigt att höra om att familjer som väntat kortare än ni får bb, men ni vet ju inte varför just den familjen fick det här barnet. Jag kände likadant när vi väntade vår dotter, nu är jag tacksam att vi inte fick något av de andra barnen, de som kom innan vi fick vårt bb. De barnen är jättefina och de passar perfekt in i sina familjer, men hos oss hade det inte blivit lika bra och om vår dotter hamnat i någon av de andra familjerna hade det inte heller blivit så lyckat. Abba är väldigt bra på matchningarna och jag tycker att det är värt den extra väntan som det kan bli att veta att de verkligen gör allt för att barnen ska få rätt föräldrar. 

Sen är det väl så att Pretoria domstolen inte är igång än heller, vilket innebär att flera av oss som väntar kan ha varit matchade i flera månader redan, men att våra papper väntar på att domaren ska göra sitt jobb.

Jag är tacksam över att det kommit ett bb per vecka de senaste veckorna. Inget skrämmer mig mer än det som hände i somras när det inte kom några bb alls. Så försök att se det positiva, snart ringer det i DIN telefon. Hjärta

• LindiweSA

Hjälp vad den här veckan går segt. Visst är det väl så att de sista tre bb har kommit på fredagar? Ska man alltså behöva vänta ända tills på fredag för att få höra lite glada nyheter från någon som väntar på bb från SA?

• LindiweSA
    Qermit skrev 2011-10-19 12:35:27 följande:
    Ylva, jag tolkar det definitivt så som Ada gör. Ni är matchade men hänger hos någon domstol. Ni får bb på fredag ! (iallafall om jag får bestämma...) Jag gjorde en liten upptäckt idag. Om det ska hinna komma 6 bb till i år så måste minst ett/vecka komma! Och med facit i hand har det kommit ett varje fredag sedan AC gick ut med prognosen.
    Jag håller med Ada och Qermit, ni är matchade Ylva och de väntar bara på de sista underskrifterna. Hoppas och ber att ni får nästa bb.
    Qermit, visst är det så att det verkar vara fredagar som gäller just nu, ett bb per fredag de sista möjliga veckorna låter perfekt (och sen får det gärna komma några överraskningar också!).
Svar på tråden Sydafrika-tråd!