• BabyJia

Råsteka potatis

Visst funkar la de p steka rå mjölig potatis?

• Svar på tråden Råsteka potatis
  • Hallonröd

Vill också veta vilken sort som är bäst...tycker det är dösvårt att råsteka potatis...bara fastnar...

• Gunilla75

Ja, råstekt potatis är jättegott. Jag lyckas dock aldrig med det. Min pappa brukar steka i mycket fett, och det vill jag inte göra. Har för mig att man ska spola av potatisen i kallt vatten, men ändå funkar det ej för mig.

• Teddybjörn

Man ska ha mycket smör för att det ska bli god smak
    Sen ska man steka potatisen på 3:an eller 4:an och ha ett lock på stekpannan.
    Blir smaskens
    Hoppas att Ni får till det nu

• Cheri

Berätta gärna hur det gick att steka mjölig potatis.. själv skulle jag nog använda fast

• Carro

Ngt som är riktigt gott är att steka råriven potatis med lite purjolök i. Gillar man vitlök kan man pressa en klyfta i det med

När jag råsteker potatisen så brukar jag börja steka den på låg värme för att det inte ska bränna fast.
    När potatisen börjat få lite färg så höjer jag värmen

• MiaMaa

ja råstekt potatis med purjolök och morötter är super....2 på plattan i början rör ofta sen när dom börjar bli mjuka så höjer man....

• BabyJia

De gick finfint å steka mjölig potatis...å jag hade mycket smör i. Tog såklart längre tid, men jag kommer helt klart fortsätta å steka rå potatis än kokt potatis.

• BabyJia

kan inte tänka mej att d e nån skillnad på å steka rå mjölig potatis än rå fast potatis.

• Nela

Alltså, river ni potatisen innan då eller? Jag fattar inte riktigt... Är potatisen hel när ni steker den?

• Nela

Just det, skalar ni potatisen då också?? Är inte så bra på matlagning men vill gärna prova

• BabyJia

Du bara tärnar potatisen...el ja, skär ner råa potatisar i bitar Skalad potatis...å sen steker

• BabyJia

du kan koka potatisen först å sen steka...men tycker de blev godare när potatisen va rå innan. Men d tar då längre tid å steka.

• Fabians mamma

Det går bra att steka både i bitar och riven! Just nu gör jag ofta en "wok" med potatis, morot och vitkål i strimlor som jag råsteker, mums.

• Madge

Jag råstekte skivad potatis, gick jättebra det också. Det var en fast potatissort. Hade teflonpanna och en hel del smör.

• MissDecember

Skala potatisen och skär de i tunna skivor. Lägg sedan potatisen i kallt vatten. Genom att de får ligga i vatten går en del av stärkelsen ur potatisen, vilket gör att de blir lättare att steka då de inte fastnar så lätt. Skölj av potatisen och stek de på hög värme med mycket smör och olja, salt och peppar. När potatisen fått fin färg, lägger man de i en ugnssäker form och så in i ugnen. Ca 45 min senare är potatisen mjuk och delikat.

• Nela

Jag testade med tärnad råpotatis och det blev jättegott! La ner lite purjulök. morot och rödlök, mums

Svar på tråden Råsteka potatis