Inlägg från: LillaFlingan |Visa alla inlägg
  • LillaFlingan

överrörliga leder..

jag har också överrörliga leder, vilket känns ibland om jag motionerat osv.. stukar lätt fötterna osv.. är allmänt klumpig överlag.. men det beror nog snarare på att jag är en riktig dagdrömmare och har svårt att fokusera.. (så pass att jag väldigt ofta gick in i träd och lyktstolpar som liten!! haha)..

så jag tror nog inte det är något som besvärar din dotter.
    alla barn är ju olika, hon kanske är en liten ferdinand bara?:)

• LillaFlingan
    vixi82 skrev 2011-05-11 22:58:29 följande:
    Har en flicka som är 6 år nu. Hon har haft fruktansvärt ont i benen sen hon va under året gammal. Svårt att slappna av och när hon började gå så blev hon fort trött o fick ont...Morgonen var inte hennes bästa kompis då det var otroligt jobbigt att gå på toaletten, gå till köket...stå på benen över huvudtaget...hon var så stel o hade såå ont!
    Magen började krångla och vi testade olika lösande medel vilket inte fungerade nåt vidare..
    Vid bvc-besök ville vi gärna träffa  barnläkaren, men han tyckte att Jessica va kontaktsökande, eller hade växtvärk...men vi tyckte att va fanken " ungen växer väl inte så hon får värk 365 dagar om året"

Det fortsatte så tills hon va strax under 5 år...då fick jag nog! allt med att hämta en gråtandes Jessica på dagis, vid dåliga temperaturer eller mittemellanväder..värma vetkudde hundra gånger varje natt osv osv...Tog kontakt med barnmedicin på ett större sjukhus och fick träffa Erik, en äldre herre som inte har långt till pension...han ville ha prover, röntgen,mer prover och observationer av dagavdelningen...

Fick alvedon på storflaska och hon skulle ha en ganska så radikal dos också för att den skulle hjälpa tre gånger om dagen. Funkade jättefint. Men den finns ju där, syns inte men finns ju ändå...Kommer när den själv vill.

Samma sak  varje morgon, stel ont o ledsen.

Ont i magen

ont i hjärtat

Nytt läkarbesök:
    Jessica 6 år, kommer till dagavdelningen o träffar arbetsterapeut o sjukgymnast, där får hon göra vissa tester o övningar...Knäskålar o fötter är riktade innåt och jag ifrågasatte hennes stil när hon står o leker/ målar...jaa, hon står kryss med fötterna, men det sa Erik att det var för att hon känner att det blir avlastning när hon står så.
    Han kände på hennes armar, fötter, fingrar, tår o knän...
    Så började han prata om  detta överrörlighet, att allt satt ihop, problem med magen, överrörlighet, blåmärken, hårda hjärtslag...

Nu börjar en tid sa han att få folk att förstå, få skolan att förstå att Jessica inte är lat för att hon inte orkar göra vissa saker utan helt enkelt trött och klarar inte av det.

I tonåren skulle man behöva sjukgymnastik sa han men det tar vi när vi kommer dit.

Hon fick iaf rådet att göra lagom mycket med allt. så att man inte stelnar till...Begränsingarna e många men färdigheterna är lika många om inte MER!
    ååh stackars liten!!! blir alldeles tårögd!!!!
    hoppas ni får ordning på allt nu!!!!!

jag är som jag skrev här tidigare, vääldigt överörlig också!
    och nu när jag tänker efter så hade jag nog besvär redan som liten med..
    ofta huvudvärk (säkerligen pga muskelspänningar i rygg&nacke)...  har inte kunnat springa som andra barn på samma vis då jag lätt liksom faller över fötterna, det är som om de sitter med lösa gummiband.... det gör SKITONT att trampa över så, o det händer ff väldigt ofta.

jag är så pass överledad att min senaste sjukgymnast rekommenderade mig att INTE skaffa fler barn!
    (hade såna fruktansvärda problem med foglossning och ledvärk i bäckenet,ryggen och ner i ena benet)....

ts, jag hoppas att de hjälper er ordentligt i framtiden!
Svar på tråden överrörliga leder..