• fisalisa

överrörliga leder..

..min lilla dotter på 6 mån började plötsligt böja sina tummar märkligt långt bak för några veckor sen, en väldigt rollig lek enligt henne.
    På 6 mån besöket hos läkaren på bvc kände hon på henne och sa att hon hade överrörliga leder i hela kroppen.
    Någon med erfarenhet av detta ??

Kom o tänka på att hon e ganska sen med att rulla runt och ligga på mage e det värsta hon vet.
    Mina andra tre barn har krypit vid 6 månader och vart väldigt aktiva, medans denna lilla docka helst bara sitter. Hon sitter jättestadigt men rullar inte runt alls och ligge bara på mage på golvet i ca 3 minuter innan hon skriker o vill ha hjälp runt.

Nu är de inte så att jag har panik för att hon inte kryper, med fyar barn e ja glad så länge hon sitter still, men det som slog mig idag är..kan det ha med henne leder att göra??

Kan det vara så att hennes axlar o höfter inte kan ge henne tillräckligt med stöd ä,när hon ligger på mage o det e därför hon inte snurrar runt eller lyfter överkroppen??!

Va tror ni ??
  • Svar på tråden överrörliga leder..
  • Lena

JAg har överrörliga leder och har egentligen aldrig haft något problem med det. Men visst behöver man lite extra muskler för att stadga upp dem ibland.

• LillaFlingan

jag har också överrörliga leder, vilket känns ibland om jag motionerat osv.. stukar lätt fötterna osv.. är allmänt klumpig överlag.. men det beror nog snarare på att jag är en riktig dagdrömmare och har svårt att fokusera.. (så pass att jag väldigt ofta gick in i träd och lyktstolpar som liten!! haha)..

så jag tror nog inte det är något som besvärar din dotter.
    alla barn är ju olika, hon kanske är en liten ferdinand bara?:)

• Selma1966

Min son har överrörliga leder som resultat av hans artrogrypos. Det betyder visserligen ledstelhet... Men det innebär även att vissa leder kan röras åt fel håll ALLDELES för mycket. Men oj så stark han är i övrigt. Tror inte du behöver oroa dig över just överrörlighet och att ex rulla runt. Ditt barn är säkert tidigt med något annat istället... Det varierar ju från barn till barn.

• fisalisa

Tack för era svar, man blir ju alltid lite ställd på kant när dt visar sig att lilla bebben inte e riktigt lik sina syskon...borde sluta förvånas efter fyra!! :O

Men det e alltid intressant att höra från andra med liknande erfarenheter.

Lilla Dagny e nog allt en liten Ferdinand, men hon sitter otroligt stadigt och har börjat visa intresse för att stå..så ja antar att hon bara inte kommer krypa på samma sätt som de andra..o helt ärligt så e de rätt gôtt när minsitingen sitter på sin plats ;)
    En stund till iaf!!

• Zina

Hej!

Har och 4 barn varav den minsta 14 månader är överrörlig i sina fötter...dvs de pekar rakt ut när hon står o har svårt att få balans...
    hon kan inte gå eller krypa, snurrar, ålar o skjuter sig bakåt. Men kommer inte framåt...kan heller inte sätta sig upp själv.
    hon är sen grovmotoriskt o enligt barnläkaren "mjuk i benen"
    '
    ska på återbesök nästa vecka få se vad han säger då o vad som händer...

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • Busbellan

Min son är överrörlig i sina leder, han var sen motoriskt, men det har antagligen inte med hans leder att göra utan det har andra orskaker.

Det man bör tänka på när barnet blir äldre är att hon eventuellt kan behöva speciella skor (extra stabila) samt inlägg i skorna för att få foten och fotleden i rätt läge.
    Det är väl egentligen det vi behövt göra med sonen pga hans leder

Mamma till Nora, August och Ella
  • Emma w S

Jag har överrörliga leder. Som barn hade jag ofta ont i benen. Jag hade svårt för att gå längre sträckor pga överrörligheten. Det blev bättre med åren, men var som värst mellan 2-8 år. Jag ville ofta bli buren och då visste inte mina föräldrar varför, de trodde jag var lat... Gissa om de fick dåligt samvete när en läkare berättade varför jag klagat sisådär 10 år senare

• Tigrino

Lillebror har överrörliga leder, vad jag minns så påverkade det inte honom i den motoriska utvecklingen. Man visste nog inte ens att han hade det förrän han kom i ca 10-års åldern. Sen dess har han haft problem med nacke och fötter, han går med inlägg och var i ett par år alldeles orörlig i nacken. Nu är det bättre med sjukgymnastik, men han är fortfarande inte bra och han går väldigt illa. 
    Att han blev orörlig i nacken var pga sjukvårdsslarv, hade de utrett det ordentligt med en gång hade han sluppit mycket! Nyligen, och han är 14 år snart, fick han en ny sjukgymnast som bara skakade på huvudet när hon fick se vad för sjukgymnastik han har fått... så nu är det nya tag, förhoppningsvis hjälper det nya programmet bättre.

Så ett tips är att verkligen ligga på sjukvården, som i de flesta fall.

• vixi82

Har en flicka som är 6 år nu. Hon har haft fruktansvärt ont i benen sen hon va under året gammal. Svårt att slappna av och när hon började gå så blev hon fort trött o fick ont...Morgonen var inte hennes bästa kompis då det var otroligt jobbigt att gå på toaletten, gå till köket...stå på benen över huvudtaget...hon var så stel o hade såå ont!
    Magen började krångla och vi testade olika lösande medel vilket inte fungerade nåt vidare..
    Vid bvc-besök ville vi gärna träffa  barnläkaren, men han tyckte att Jessica va kontaktsökande, eller hade växtvärk...men vi tyckte att va fanken " ungen växer väl inte så hon får värk 365 dagar om året"

Det fortsatte så tills hon va strax under 5 år...då fick jag nog! allt med att hämta en gråtandes Jessica på dagis, vid dåliga temperaturer eller mittemellanväder..värma vetkudde hundra gånger varje natt osv osv...Tog kontakt med barnmedicin på ett större sjukhus och fick träffa Erik, en äldre herre som inte har långt till pension...han ville ha prover, röntgen,mer prover och observationer av dagavdelningen...

Fick alvedon på storflaska och hon skulle ha en ganska så radikal dos också för att den skulle hjälpa tre gånger om dagen. Funkade jättefint. Men den finns ju där, syns inte men finns ju ändå...Kommer när den själv vill.

Samma sak  varje morgon, stel ont o ledsen.

Ont i magen

ont i hjärtat

Nytt läkarbesök:
    Jessica 6 år, kommer till dagavdelningen o träffar arbetsterapeut o sjukgymnast, där får hon göra vissa tester o övningar...Knäskålar o fötter är riktade innåt och jag ifrågasatte hennes stil när hon står o leker/ målar...jaa, hon står kryss med fötterna, men det sa Erik att det var för att hon känner att det blir avlastning när hon står så.
    Han kände på hennes armar, fötter, fingrar, tår o knän...
    Så började han prata om  detta överrörlighet, att allt satt ihop, problem med magen, överrörlighet, blåmärken, hårda hjärtslag...

Nu börjar en tid sa han att få folk att förstå, få skolan att förstå att Jessica inte är lat för att hon inte orkar göra vissa saker utan helt enkelt trött och klarar inte av det.

I tonåren skulle man behöva sjukgymnastik sa han men det tar vi när vi kommer dit.

Hon fick iaf rådet att göra lagom mycket med allt. så att man inte stelnar till...Begränsingarna e många men färdigheterna är lika många om inte MER!

• LillaFlingan
    vixi82 skrev 2011-05-11 22:58:29 följande:
    Har en flicka som är 6 år nu. Hon har haft fruktansvärt ont i benen sen hon va under året gammal. Svårt att slappna av och när hon började gå så blev hon fort trött o fick ont...Morgonen var inte hennes bästa kompis då det var otroligt jobbigt att gå på toaletten, gå till köket...stå på benen över huvudtaget...hon var så stel o hade såå ont!
    Magen började krångla och vi testade olika lösande medel vilket inte fungerade nåt vidare..
    Vid bvc-besök ville vi gärna träffa  barnläkaren, men han tyckte att Jessica va kontaktsökande, eller hade växtvärk...men vi tyckte att va fanken " ungen växer väl inte så hon får värk 365 dagar om året"

Det fortsatte så tills hon va strax under 5 år...då fick jag nog! allt med att hämta en gråtandes Jessica på dagis, vid dåliga temperaturer eller mittemellanväder..värma vetkudde hundra gånger varje natt osv osv...Tog kontakt med barnmedicin på ett större sjukhus och fick träffa Erik, en äldre herre som inte har långt till pension...han ville ha prover, röntgen,mer prover och observationer av dagavdelningen...

Fick alvedon på storflaska och hon skulle ha en ganska så radikal dos också för att den skulle hjälpa tre gånger om dagen. Funkade jättefint. Men den finns ju där, syns inte men finns ju ändå...Kommer när den själv vill.

Samma sak  varje morgon, stel ont o ledsen.

Ont i magen

ont i hjärtat

Nytt läkarbesök:
    Jessica 6 år, kommer till dagavdelningen o träffar arbetsterapeut o sjukgymnast, där får hon göra vissa tester o övningar...Knäskålar o fötter är riktade innåt och jag ifrågasatte hennes stil när hon står o leker/ målar...jaa, hon står kryss med fötterna, men det sa Erik att det var för att hon känner att det blir avlastning när hon står så.
    Han kände på hennes armar, fötter, fingrar, tår o knän...
    Så började han prata om  detta överrörlighet, att allt satt ihop, problem med magen, överrörlighet, blåmärken, hårda hjärtslag...

Nu börjar en tid sa han att få folk att förstå, få skolan att förstå att Jessica inte är lat för att hon inte orkar göra vissa saker utan helt enkelt trött och klarar inte av det.

I tonåren skulle man behöva sjukgymnastik sa han men det tar vi när vi kommer dit.

Hon fick iaf rådet att göra lagom mycket med allt. så att man inte stelnar till...Begränsingarna e många men färdigheterna är lika många om inte MER!
    ååh stackars liten!!! blir alldeles tårögd!!!!
    hoppas ni får ordning på allt nu!!!!!

jag är som jag skrev här tidigare, vääldigt överörlig också!
    och nu när jag tänker efter så hade jag nog besvär redan som liten med..
    ofta huvudvärk (säkerligen pga muskelspänningar i rygg&nacke)...  har inte kunnat springa som andra barn på samma vis då jag lätt liksom faller över fötterna, det är som om de sitter med lösa gummiband.... det gör SKITONT att trampa över så, o det händer ff väldigt ofta.

jag är så pass överledad att min senaste sjukgymnast rekommenderade mig att INTE skaffa fler barn!
    (hade såna fruktansvärda problem med foglossning och ledvärk i bäckenet,ryggen och ner i ena benet)....

ts, jag hoppas att de hjälper er ordentligt i framtiden!
Svar på tråden överrörliga leder..