• viseversa

Ganska trött på bonusbarn i sängen!

Tycker en 6 åriing är på tok för stor för att sova i föräldrarnas säng. Hon ska absolut kunna sova själv HELA natten. jag hade pratat med flickan och sagt att hon inte FÅR sova hos er för att du inte får någon sömn då. Att hon får stanna i sin säng hela natten i fortsättningen. Och prata med din sambo IGEN och fråga vad han sysslade med och varför han itne respekterar att du är trött och behöver sova.

• viseversa
    Mariohn skrev 2010-08-12 09:27:32 följande:
    Men så kan man inte bara göra. Man får ju ta reda på varför barnet inte vill sova själv. Hon kanske drömmer mardrömmar (hade själv det problemet som barn och var så vettskrämd om nätterna att jag kräktes), hon kanske är ledsen över något, känner sig otrygg? Man kan inte bara tala om för en sexåring att "du är från och med NU inte välkommen längre. I synnerhet inte med ett syskon på väg om man inte vill riskera att hon känner sig oerhört åsidosatt och blir vansinnigt svartsjuk på sitt nya syskon. Lite mer pedagogik får man tillämpa. 
    Om ett barn ALLTID drömmer mardrömmar VARJE natt så ja då är något fel. Men oftast är det inte så utan det är mysigt helt enkelt. Och det blir snabbt en vana att tassa in till pappas/mammas säng på nätterna.

Men ALLA måste ju få sova. Man kan ju inte BARA ta hänsyn till barnet hela tiden? Mina ungar sover aldrig hos oss förutom om dom är sjuka eller har drömt en jättehemsk mardröm(vilket inte händer ofta) Varken jag eller sambon sover alls om vi har bökande sparkande barn i sängen. Och man KAN faktiskt prata med en 6 åring. Jag kan prata med min 3 åring utan problem.

Jag anser att min sömn är lika viktig som barnens så däerför har vi inga barn i sängen och dom sover(än så länge) hela nätter i sina EGNA sängar. Skulle dom börja komma till oss på nätterna så kommer vi bryta det mönstret ganska på en gång! 
  • viseversa
    Asia1 skrev 2010-08-12 09:34:40 följande:
    hon behöver tydligen den tryggheten och närheten. även om man är stor för sin ålder, är man liten när man är 5 år. jag tycker, som någon annan skrv att ni kan ställa in en annan säng hos er, eller så kan du sova i hennes säng. visa lite förståelse och sympati för lilltösen. Du är den vuxna och får ta ansvar för din sömn.
    Ja och alla har ju det utrymet så man kan ställa in en till säng bredvid sin egna? Bra vet du några sängar som är en halvmeter breda??
  • viseversa
    Mariohn skrev 2010-08-12 09:37:09 följande:
    Det är ju därför jag säger att man måste ta reda på det? OM det nu är så kan man inte hävda att "min sömn är viktigare så du får sitta ensam i mörkret och gråta och vara rädd" eftersom det faktiskt finns en lösning. SKulle ALDRIG falla mig in att sova om mitt barn mådde dåligt och satt rädd någonstans. Kan inte ens komma på en förälder som skulle KUNNA somna gott vetandes att dess barn satt och mådde dåligt i ett annat rum. 

Är det däremot som du säger att det är en ovana som det är dags att vänja sig av med så får man ju göra även det pedagogiskt. Det går att räkna ut med ögonbrynet vad som händer med en sexåring som PLÖTSLIGT blir avvisad samtidigt som det kommer ett syskon.  
    men i ts fall så har det ju GÅTT BRA att leda in flickan i sin säng igen. Så vad dillar du om att hon sitter och gråter och är rädd? Hon har det som en vana och vanor kan brytas.

Ts får PRATA med barnet. Så svårt är det inte. Jisses hon är 6 år och ingen liten bebis och det kommer gå utmärkt att prata med henne. och då även fråga VARFÖR hon kommer tassaden vareviga satans natt så ts inte får sova när hon behöver det.
  • viseversa
    Asia1 skrev 2010-08-12 09:39:32 följande:
    eller så kan ts sova i barnets säng.
    ha,ha myspys att klämma ner sig i en liten barnsäng när man är gravid och trött. Då kan ts SAMBO klämma sig ner i barnets säng då det är HAN som anse att ts ska acceptera läget att inte få sova på nätterna.
  • viseversa
    hjärnladyn skrev 2010-08-12 09:49:18 följande:

Vi hade problem med att vår treåring kom in varje natt och sov hos oss. Det började lite smygande, ibland kom hon in, sedan blev det oftare och allt tidgare på natten. Ingen av oss vill ha våra barn i vår säng, annat än undantag och vi lägger oss hellre inne hos dem.

Hursomhelst, min man "mutade" vår dotter. han sa att om hon sov hela nätter i sin egen säng en hel vecka skulle hon få en överraskning. Det gjorde hon minsann, fick följa med pappa och välja nya sandleksaker till sandlådan. Ovanan var bruten och nu kommer hon aldrig in till oss.

Kanske finns det något som kan motivera din bonusdotter att sova hela natten i sin säng. Hon är ju så stor att hon lätt gör kopplingen mellan orsak-verkan.

Lycka till!

Det är ju en toppenide ts. Att ge dottern något att se fram emot om hon låter bli att komma in till er på nätterna.
  • viseversa
    augustisten skrev 2010-08-12 09:50:44 följande:
    Så gjorde min mans föräldrar och det har han inte förlåtit än vid 37 års ålder. Han kan mycket målande beskriva hur rädd han var ibland när han vaknade på natten men inte vågade gå in till sina föräldrar eftersom han inte fick... Vill man helt sabba relationen till det nya syskonet fungerar det säkert.

TS - kom överens med din man om att HAN bär över henne i hennes egen säng på natten då hon kommer över. Du är gravid och ska inte bära på sexåringar! Är hon orolig kan han ju ligga kvar i hennes säng.
    Ja och ALLA barn är ju likadana ellerhur???
Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!