• flake

Ganska trött på bonusbarn i sängen!

Jag lever med min sambo och hans 2 barn som är 6 och 12 år, dom är hos oss varannan vecka.

Vi väntar ett gemensamt barn i november så jag är just nu gravid i V 25 och känner mig som många andra gravida väldigt trött!
    Minstingen på 6 år brukar komma och lägga sig i vår säng på nätterna vilket jag tycker är rätt jobbigt eftersom jag inte kan sova alls då eller sover väldigt dåligt åtminstone…hon är ganska stor för sina 6 år och bökar runt i sängen mkt!

Det blir varmt trångt och jag får ca 10 cm att sova på !

Jag accepterade detta till en början och tänkte att det är väl inte min grej att ta upp detta då det inte mitt barn och jag känner att det inte är min ”plats” att göra nåt åt saken. Min sambo tycker att barnen skall sova i sina egna sängar men ”orkar” inte gå tillbaka med henne i sin egen säng. Jag känner mig som elaka styvmamman då om jag skulle göra det.

Men nu för ett tag sen så tog jag ett snack med min sambo och sa att jag tycker detta är jobbigt och om det är Ok att jag går tillbaka med henne i sin säng dom nätterna hon kommer in. Min sambo hade inga problem med detta utan tyckte att det var helt OK…

Sagt och gjort …så har jag gått in med henne i sin egen säng när hon har kommit och det har verkligen inte vart några problem,,,,stoppar om henne igen så är allt frid och fröjd.

Nu är det ännu viktigare för mig att detta ska funka då jag är gravid å extra trött verkligen behöver min space i sängen för jag kan inte ligga hursom helst längre. Inatt kom hon 2 timmar innan min klocka ringer och la sig i våran säng,min sambo gick på toa och då tänkte jag att ok han går väl tillbaka med henne då…Men Neeeej då inte alls  ! va fan jag trodde vi va överens! !! ! !

Kan tillägga att min sambo är ledig med barnen för dom har sommarlov medans jag  jobbar och måste kliva upp 05:00 för att hinna med tåget till jobbet kommer hem vid 19:00 långa dagar + Gravid = jag behöver min sömn!!!Är det fel av mig att bli irriterad ? är det fel att jobba för att alla ska sova i sin egen säng då faktiskt alla sover bättre så. Är jag hjärtlös som inte låter henne sova med oss?

Och,,,,självklart så skulle hon få sova där om det var så att hon är sjuk haft mardröm eller nåt annat speciellt.

Hoppas att få höra era åsikter och kanske ett och annat tips!

• Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!
  • Mariohn

Jag förstår dig helt och hållet. Minns hur svårt det var sista veckorna när det gör ont bara att vända sig och man vaknar och är kissnödig för minsta lilla rörelse. Så kan du inte ha det. Din sambo får helt enkelt gå upp med barnet och ligga hos henne om hon behöver det. Han kanske även borde ta reda på anledningen till att hon behöver sova tillsammans med någon. 

• viseversa

Tycker en 6 åriing är på tok för stor för att sova i föräldrarnas säng. Hon ska absolut kunna sova själv HELA natten. jag hade pratat med flickan och sagt att hon inte FÅR sova hos er för att du inte får någon sömn då. Att hon får stanna i sin säng hela natten i fortsättningen. Och prata med din sambo IGEN och fråga vad han sysslade med och varför han itne respekterar att du är trött och behöver sova.

• Flickan och kråkan

Jag ser det som så här - verkar det vara viktigt för tösen att ha sällskap periodvis under natten så ställ en vanlig 90-säng ikloss med er dubbelsäng. Hon får sällskap och ni slipper trängas, alla sover gott.

• Mariohn
    viseversa skrev 2010-08-12 09:25:15 följande:
    Tycker en 6 åriing är på tok för stor för att sova i föräldrarnas säng. Hon ska absolut kunna sova själv HELA natten. jag hade pratat med flickan och sagt att hon inte FÅR sova hos er för att du inte får någon sömn då. Att hon får stanna i sin säng hela natten i fortsättningen. Och prata med din sambo IGEN och fråga vad han sysslade med och varför han itne respekterar att du är trött och behöver sova.
    Men så kan man inte bara göra. Man får ju ta reda på varför barnet inte vill sova själv. Hon kanske drömmer mardrömmar (hade själv det problemet som barn och var så vettskrämd om nätterna att jag kräktes), hon kanske är ledsen över något, känner sig otrygg? Man kan inte bara tala om för en sexåring att "du är från och med NU inte välkommen längre. I synnerhet inte med ett syskon på väg om man inte vill riskera att hon känner sig oerhört åsidosatt och blir vansinnigt svartsjuk på sitt nya syskon. Lite mer pedagogik får man tillämpa. 
  • fetsnygg

jag förstår dig! jag har inga bonusbarn, bara en egen dotter.. och hon är dessutom bara 2 år (tre i september) och inte alls särskilt stor. VARJE natt kommer hon in till oss.. och jag är också gravid.. på bf +5 idag så jag förstår verkligen hur jäkla illa du sover..

Min dotter är liten och tar världens plats, och varje morgon när jag vaknar har jag ont överallt! mer än vad jag hade haft annars, men förmodligen hade jag haft ont ändå.. pga graviditeten.. nå ja.. jag har burit tillbaka henne en gång bara.. leder man henne blir hon för pigg å då blir det ett jäkla liv. dessutom trycker hon sig mot mig även om jag säger att hon får ligga nära pappa..

Bli förbannad på din sambo! Nej, men ta ett ordentligt snack till.. du är ju gravid för bövelen.. ungen är 6 år.. du måste få ligga bekvämt, annars kan du ju inte fungera normalt på dagarna. Det blir ju inte lättare ju längre veckorna går.. att ha en unge i sängen menar jag. Krångligt nog att inte veta hur man ska ligga bekvämt etc.. tillslut kommer du ju ha ont ändå hur du än ligger menar jag.. då är det fullständigt hemskt att ha ett barn i sängen också, om den inte drömt mardröm som du skriver.

Få karln att insé allvaret snart e du ändå uppe 3ggr varje natt och kissar,om du inte är det redan. Du behöver den sömn du kan få!

kram

• viseversa
    Mariohn skrev 2010-08-12 09:27:32 följande:
    Men så kan man inte bara göra. Man får ju ta reda på varför barnet inte vill sova själv. Hon kanske drömmer mardrömmar (hade själv det problemet som barn och var så vettskrämd om nätterna att jag kräktes), hon kanske är ledsen över något, känner sig otrygg? Man kan inte bara tala om för en sexåring att "du är från och med NU inte välkommen längre. I synnerhet inte med ett syskon på väg om man inte vill riskera att hon känner sig oerhört åsidosatt och blir vansinnigt svartsjuk på sitt nya syskon. Lite mer pedagogik får man tillämpa. 
    Om ett barn ALLTID drömmer mardrömmar VARJE natt så ja då är något fel. Men oftast är det inte så utan det är mysigt helt enkelt. Och det blir snabbt en vana att tassa in till pappas/mammas säng på nätterna.

Men ALLA måste ju få sova. Man kan ju inte BARA ta hänsyn till barnet hela tiden? Mina ungar sover aldrig hos oss förutom om dom är sjuka eller har drömt en jättehemsk mardröm(vilket inte händer ofta) Varken jag eller sambon sover alls om vi har bökande sparkande barn i sängen. Och man KAN faktiskt prata med en 6 åring. Jag kan prata med min 3 åring utan problem.

Jag anser att min sömn är lika viktig som barnens så däerför har vi inga barn i sängen och dom sover(än så länge) hela nätter i sina EGNA sängar. Skulle dom börja komma till oss på nätterna så kommer vi bryta det mönstret ganska på en gång! 
  • Mälaröbo

Jag tycker inte det finns nån ålder på när det är olämpligt för barnen att komma till föräldrarnas säng.
    När jag läser ts så ser jag faktiskt en ganska vanlig familj där nattsömnen blir störd, det som komplicerar är att det inte är gemensamma barn.
    Det kommer att gå över så man får fixa så gott det går, gå tillbaka med barnet, flyta sig själv, inse att nattsömnen blir bättre när barnen är riktigt stora.

• Asia1

hon behöver tydligen den tryggheten och närheten. även om man är stor för sin ålder, är man liten när man är 5 år. jag tycker, som någon annan skrv att ni kan ställa in en annan säng hos er, eller så kan du sova i hennes säng. visa lite förståelse och sympati för lilltösen. Du är den vuxna och får ta ansvar för din sömn.

• Flickan och kråkan

Om det enbart är platsbrist som är problemet så är det ju lättlöst. Krångla inte till saker i onödan. Vi sover med två barn - 2½ år respektive 15 månader. Vi har breddat vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng =390-bred säng. Alla har gott om plats, alla sover tryggt och gott om natten.

• viseversa
    Asia1 skrev 2010-08-12 09:34:40 följande:
    hon behöver tydligen den tryggheten och närheten. även om man är stor för sin ålder, är man liten när man är 5 år. jag tycker, som någon annan skrv att ni kan ställa in en annan säng hos er, eller så kan du sova i hennes säng. visa lite förståelse och sympati för lilltösen. Du är den vuxna och får ta ansvar för din sömn.
    Ja och alla har ju det utrymet så man kan ställa in en till säng bredvid sin egna? Bra vet du några sängar som är en halvmeter breda??
Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!