• Marelb

Hur kan jag få hjälp med äggdonator?

Vore jag er skulle jag åka till Köpenhamn. Eller nåt annat land?! Jag vet en som gjort IVF med spermiedonation där och det funkade hur bra som hellst. Det bästa är att kön är obefintlig och de fick åka dit inom loppet av ett par månader! Nu har iof deras gynläkare sammarbete med dom...

Jag gör vad jag kan för att minska köerna här i Sverige men anser väl att den som stått i kön längst  (flera år?) ska få mina ägg och inte någon som går i en snabbfil vid sidan av. Men om jag kände någon vän som behövde hjälp så vore det en annan sak. Kanske säger emot mig själv men det känns liksom rätt.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Marelb

Ja, och det är ju jättesynd att det ska kosta utomlands... och jättesynd med dessa köer i Sverige! De borde väl kunna göra lite mer reklam för sig!? De jagar ju blodgivare ibland och det kan man ju se och höra om men inte ägg/spermiedonatorer.

• Marelb
    Bette skrev 2010-10-07 14:14:40 följande:
    Jag tror att anledningen till att det är få ägg/spermadonatorer är för att i Sverige är man inte anonym.
    Ja så är det säkert. Men jag skulle inte vilja donera anonymt. Men det är jag det... Jag är ju också nyfiken! Men, det kan ju bli så att det aldrig blir någon som söker upp en... så det får masn ju finna sig i. Sen tycker jag barnet har rätt att veta sitt ursprung. Det skulle ju kunna vara frivilligt det där med anonymiteten!? Fast egentligen tycker jag ju lagen är brta i Sverige.
  • Marelb
    Bette skrev 2010-10-07 17:40:56 följande:
    Du har ju egna genetiska barn, du kan ju resonera så. Men för oss som får barn genom ÄD så är det inte så för många.

Jag har valt land med helt anonyma donatorer, donatorn är en donator som vilken annan donator som helst. Ibland tror jag att många här i Sverige anser att de donerar liv men det gör de icke, de donerar en del men det krävs två delar till det glömmer folk bort, det behövs spermier och det behövs en livmoder där barnet växer. Helt idiotiskt och vara nyfiken på eventuella barn som blir till av donation, de har ingenting med donatorn att göra mer än att det genetiskt sätt kan kopplas. Men forskning har visat att i den livmodern som barnet växer, den personen styr vilka gener som ska framträda och hur de ska framträda. Epigenetik, det är mycket intressant.

Bette
    Men vad har det att göra med att jag har genetiska barn? Det finns ju många mottagare som också tycker att lagen i Sverige är bra och att barnet har rätt att veta sitt ursprung. Varför tycker du att jag är IDIOTISK som är nyfiken? Att vara nyfiken betyder INTE att jag tror att barnet är "mitt" på något som hellst sätt. Barnet påverkas från början av att växa i sin mammas mage och sedan växa upp med sina riktiga föräldrar precis så som du skriver -det tror jag också! Men måste det utesluta att att jag inte får vara nyfiken? Jag vill ju liksom vara "förberedd" OM det skulle höra av sig någon om 18 år. Att vara lite nyfiken är nog ett sätt för mig att förbereda mig på det... Likaså är jag medveten om att ingen kanske höra av sig.
    Hemliga damen skrev 2010-10-08 16:09:17 följande:
    babybaby..och Marelb -  när man är gammal som jag har man inget alternativ att välja mellan om något skall hända snabbt. D vs man blir helt enkelt tvungen att vända sig utomlands, där de oftast är anonyma.

Bette har en poäng både vad gäller genetiska barn och forskningen, även om hon uttrycker sig drastiskt med "idiotiskt".

Tror det är viktigt att vara lite försiktig med tyckandet i en tråd som heter Svårt att få barn- Äggdonation och där Millam vill ha stöd för vart hon kan vända sig. Inte åsikter om anonymitet o s v. Den diskussionen bör tas i en tråd där den hör hemma.
    Visst, får väl vara lite försiktigare. MEN det känns som att vi halkade in på det här med anonymitet tack vare/på grund av Bettes inlägg (nr7). Jag skrev "svar" på det av bara farten. Jag har ju heller inte sagt att det är "fel" att åka utomlands. Tvärtom så skrev jag ju det som ett svar på TS fråga...
    Millam5 skrev 2010-10-08 18:51:22 följande:
    Hej! Tack alla för era svar! Jag kan tänka mig att det finns många därute som tror att man försöker "komma före" i kön som finns här i Sverige. Det är klart att det är jobbigt att vänta på något som man längtar efter. Fast alla vi som inte kan få barn och nu kan tänka sig ÄD har väl provat ALLT. ? ! Vi  har väntat, stått i kö och många av oss har gjort en massa IVF försök utan resultat. Förutom det finns det vi som dessutom har Endometrios och lider av just detta. I mitt fall går det nästan inte en dag utan att jag blir påmind om det. Jag försöker ALLT för att försöka hitta en äggdonator och hellst här i Sverige eftersom vi inte har så mycket pengar. Jag har börjat äta p-piller igen för att se om mina smärtor minskar och för att inte Endometriosen ska förstöra för mig mer. Tiden är den jag är orolig över. Så visst, vänta måste ju alla men det betyder ju inte att man inte kan försöka med ALLA medel!
    Stumpan84; Det är väldigt hårda regler. Man måste vara helt frisk och det är tydligen inte godkänt om man har gluten ens. Vilket våran kompis nu hade. Så vi fortsätter att leta!
    Jag önskar er lycka till i letandet. Som jag nämde tidigare tror jag, skulle jag mycket väl kunna tänka mig korsdonation om det gällde en nära vän. Såklart att ni inte vill vänta mer! Jag skulle väl också göra allt för att hitta en egen donator och korsa. Men ur min synvinkel, just nu, borde det ju vara mest rättvist att donera till den först i kön som passar vilket ju medför att också ni sist i kön kommer närmare målet! Än en gång: Lycka till!!!

Kan ju också tilläga för sakens skull att jag precis anmält mitt intresse och är alltså ingen godkänd donator än men hoppas såklart på att bli det.
Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med äggdonator?