• Millam5

Hur kan jag få hjälp med äggdonator?

Hej!

Jag och min sambo försöker få barn och vi visste att det var bara att vända sig till IVF för jag har Endometrios och kan inte bli gravid naturligt. Jag har fått hjälp genom IVF en gång med min föredetta och vi fick då tvillingar.
    Nu var detta över 5 år sedan och det visar sig nu att mina ägg inte är dugliga. Inget hände när vi prövade IVF. Detta har ju varit jätte jobbigt att smälta och speciellt för min sambo som inte har egna barn. Hoppet tändes när vi hörde om äggdonation. Vi lyckades även få tag i en kompis som ville hjälpa oss men hon blev inte godkänd. Nu är kön så lång och vi måste vänta 2-3 år innan det kanske är vår tur. Finns det någon där ute som vet vad vi kan göra?! Känns så otroligt långt bort, är tacksam för all hjälp och svar vi kan få!! /Millam5 

• Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med äggdonator?
  • ungkvinna81

jag gick in på Avas hemsida och mejlade sjuksköterskan o frågade om vi kan boka första besök hos läkaren, de mejlade tillbaka på direkten och jag fick först träffa läkaren för en undersökning och bedömning sen sätte de mig i behandligen direkt.

www.avaclinic.com

de finns i flera länder i Europa även Ryssland

• Millam5

Hej, finns det någon i Sverige som kan hjälpa oss?!

• Marelb

Vore jag er skulle jag åka till Köpenhamn. Eller nåt annat land?! Jag vet en som gjort IVF med spermiedonation där och det funkade hur bra som hellst. Det bästa är att kön är obefintlig och de fick åka dit inom loppet av ett par månader! Nu har iof deras gynläkare sammarbete med dom...

Jag gör vad jag kan för att minska köerna här i Sverige men anser väl att den som stått i kön längst  (flera år?) ska få mina ägg och inte någon som går i en snabbfil vid sidan av. Men om jag kände någon vän som behövde hjälp så vore det en annan sak. Kanske säger emot mig själv men det känns liksom rätt.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Bette
    Millam5 skrev 2010-08-11 12:45:26 följande:
    Hej!

Jag och min sambo försöker få barn och vi visste att det var bara att vända sig till IVF för jag har Endometrios och kan inte bli gravid naturligt. Jag har fått hjälp genom IVF en gång med min föredetta och vi fick då tvillingar.
    Nu var detta över 5 år sedan och det visar sig nu att mina ägg inte är dugliga. Inget hände när vi prövade IVF. Detta har ju varit jätte jobbigt att smälta och speciellt för min sambo som inte har egna barn. Hoppet tändes när vi hörde om äggdonation. Vi lyckades även få tag i en kompis som ville hjälpa oss men hon blev inte godkänd. Nu är kön så lång och vi måste vänta 2-3 år innan det kanske är vår tur. Finns det någon där ute som vet vad vi kan göra?! Känns så otroligt långt bort, är tacksam för all hjälp och svar vi kan få!! /Millam5 
    Det finns många kliniker utomlands där köerna är obefintliga, googla och skicka frågor till dem. Vi valde att göra ÄD utomlands, dels för att donatorn är helt anonym och dels för att jag definitivt inte ville stå i långa köer för ÄD och sedan dessutom gå och prata med en kurator och bli godkänd så kände vi i alla fall, men alla är så olika.

Bette
  • babybabybaby
    Bette skrev 2010-10-07 09:07:06 följande:
    Det finns många kliniker utomlands där köerna är obefintliga, googla och skicka frågor till dem. Vi valde att göra ÄD utomlands, dels för att donatorn är helt anonym och dels för att jag definitivt inte ville stå i långa köer för ÄD och sedan dessutom gå och prata med en kurator och bli godkänd så kände vi i alla fall, men alla är så olika.

Bette
    Visst det är långa köer i Sverige, men det kostar faktiskt massvis att åka utomlands vilket alla inte kanske har råd med.
  • Marelb

Ja, och det är ju jättesynd att det ska kosta utomlands... och jättesynd med dessa köer i Sverige! De borde väl kunna göra lite mer reklam för sig!? De jagar ju blodgivare ibland och det kan man ju se och höra om men inte ägg/spermiedonatorer.

• Bette

Jag tror att anledningen till att det är få ägg/spermadonatorer är för att i Sverige är man inte anonym.

• Marelb
    Bette skrev 2010-10-07 14:14:40 följande:
    Jag tror att anledningen till att det är få ägg/spermadonatorer är för att i Sverige är man inte anonym.
    Ja så är det säkert. Men jag skulle inte vilja donera anonymt. Men det är jag det... Jag är ju också nyfiken! Men, det kan ju bli så att det aldrig blir någon som söker upp en... så det får masn ju finna sig i. Sen tycker jag barnet har rätt att veta sitt ursprung. Det skulle ju kunna vara frivilligt det där med anonymiteten!? Fast egentligen tycker jag ju lagen är brta i Sverige.
  • Bette
    Marelb skrev 2010-10-07 15:37:22 följande:
    Ja så är det säkert. Men jag skulle inte vilja donera anonymt. Men det är jag det... Jag är ju också nyfiken! Men, det kan ju bli så att det aldrig blir någon som söker upp en... så det får masn ju finna sig i. Sen tycker jag barnet har rätt att veta sitt ursprung. Det skulle ju kunna vara frivilligt det där med anonymiteten!? Fast egentligen tycker jag ju lagen är brta i Sverige.
    Du har ju egna genetiska barn, du kan ju resonera så. Men för oss som får barn genom ÄD så är det inte så för många.

Jag har valt land med helt anonyma donatorer, donatorn är en donator som vilken annan donator som helst. Ibland tror jag att många här i Sverige anser att de donerar liv men det gör de icke, de donerar en del men det krävs två delar till det glömmer folk bort, det behövs spermier och det behövs en livmoder där barnet växer. Helt idiotiskt och vara nyfiken på eventuella barn som blir till av donation, de har ingenting med donatorn att göra mer än att det genetiskt sätt kan kopplas. Men forskning har visat att i den livmodern som barnet växer, den personen styr vilka gener som ska framträda och hur de ska framträda. Epigenetik, det är mycket intressant.

Bette
  • babybabybaby

Jag tycker det är bra att vi har icke anonyma donatorer i Sverige,  jag anser att det är kommande barns rätt att få möjlighet att söka upp donatorn om han/hon så önskar. Jag vill inte beröva mina kommande barn den möjligheten.

Svar på tråden Hur kan jag få hjälp med äggdonator?