Lätt förståndshandikappad och så ensam. Snälla hjälp!
Hej,
Nu skriver jag här då jag inte riktigt vet vart jag ska börja.
Min brorsdotter fick för många år sedan diagnosen lätt utvecklingsstörning och det bestämdes att hon skulle gå i särskola efter att föräldrarna länge kämpat emot detta. De har aldrig sagt denna diagnos rent ut till mig utan det är min mamma som fyllt i mina luckor under åren.
Vi alla har nog haft svårt att förstå då skillnaden i utveckling inte var lika tydlig när hon var yngre. Föräldrarna har gjort vad de trodde var bäst. Försökt att hjälpa henne få vänner i utanför särskolan och tyvärr tydligt skiljt på hennes klasskompisar i särskolan och barn de känner utanför. Tex. på födelsedagar har hon bjudit dem separat bara för att föräldrarna var rädda att de "andra " barnen inte skulle vilja umgås med henne om de träffade hennes klasskompisra och insåg att hon inte är som andra..
Detta är en helt underbar tjej, men en mycket ensam tjej med självförtroendet i spillror. På många bitar ligger hon på en 6 årings nivå trots att hon i år fyller 13. Hon kan inte skriva och förstår sig absolut inte på siffror eller pegar men hon förstår mycket väl att hon är ensam. Hon vet att hon inte är som alla andra, men hon förstår inte varför alla som var hennes barndomsvänner inte längre vill umgås med henne.
Jag är nu säker mer än någonsin tidigare att igenom att inte acceptera att hon behöver ha vänner med samma funktionshinder som henne själv får man henne hela tiden att känna att hon inte räcker till. Föräldrarna försöker hitta fritidsintressen där hon ska passa in, men det slutar alltid på samma sätt. Hon spelade basket och red men när skillnaden blev för stora fick hon sluta då hon inte hänger med.
Det gör ont i mig att se hennes frånvarande blick. Att hon försöker le och låtsas att hon förstår när andra pratar fast hon inte gör det. Att hon hellre umgås med sin farmor, min mamma än att gå ut och göra lite vad en 13 åring ska göra. Vara med kompisar, snacka killar, få handla. Hon förstår sig på killar, är kär, tycker om kläder och musik men får inte välja kläder själv. Eller jag vet faktikst inet om hon tycker om kläder. Hon framför mycket sällan sin åsikt utan rycker bara på axlarna och tar på sig det mamman handlar.
De vänner som hon fungerat jättebra med tidigare har vuxit ifrån henne trots att de är yngre än hon. De tjejer som var hennes vänner sedan många år har nu börjat skriva elaka saker om henne, klaga på att hon inte kan stava, att hon är dum i huvudet, att hon bara är jobbig. Ingen gör något. Dessa barns föräldrar väljer att inte blanda sig i. De tycker barnen ska lösa detta själva. HUR JÄVLA RÄTTVIST ÄR DET OM TRE TJEJER I EN VANLIG KLASS GADDAR IHOP SIG EMOT EN ENSAM TJEJ SOM INTE KAN TALA FÖR SIG????
Ja, hon kan bli intensiv då hon är väldigt medveten om att folk börjar försvinna. Hon kan skicka 10 sms där det står saker i stil med "Vad gör du? Var är du?" till någon av dem som inte vill umgås med henne. Föräldrarna försöker säga till henne att hon inte ska skriva så mycket men så fort hon är ensam och ingen ser ringer och skriver hon.
MEN det är fel att det ska vara så här! Finns det någon annan här som förstår? Vart vänder man sig för att hon ska kunna ha fritidsintressen med barn som är som hon? Problemet är hon själv säger att hon inte känner igen sig med barnen som har ett svårare utvecklingsstörning med inte heller med dem som går i vanlig skola.
Jag ser inte hur saker ska bli bättre, om vi inte gör något!! Hon gråter på kvällarna för att hon sre fram emot att fylla 13, men hon oroar sig för att hon inte har vänner att bjuda. Jag vill bara att hon ska känna att hon inte är ensam, att hon borde vara någon annan, att hon har vänner som förstår, eller som är mera lika henne.
Snälla, ös på med svar, råd och erfarenheter. Jag vill ha ett ställe där jag vet att ni finns. Där jag kan bolla ideer i en tråd som är aktuell!
Hälsningar
Faster