• Meal

Vi lyckades på tredje ICSI

Nu vågar jag nästan tro på att det är sant. Jag är faktsikt gravid, 5+6 idag. Det känns fortfarande skrämmande och ofattbart, men för varje dag som går så vågar jag tro lite mer. Det var vårat tredje ICSI försök och vi provade menopur istället för puregon denna gången. Vi fick enbart ut 3 ägg, varav 1 var omogent. Vi hade 6 tomma äggblåsor. Så jag var ganska säker på att det inte kom att bli något ägg till insättning då vi inte haft så bra befruktning tidigare. Men bägge äggen befruktades och delade sig perfekt. Så den 16:e juli sattes två små befruktade ägg in, och redan 10 DPO fick jag min första svaga positiva graviditetstest. 16 DPO visar blodprovet HCG på 210, och jag börjar våga tro på detta. Vi ska på UL den 6:e september och jag hoppas att få se hjärtat slå då

• Svar på tråden Vi lyckades på tredje ICSI
  • Meal

Tack för gratulationer Fluffi.

Vill bara beklaga vad du går genom nu, det är tufft.

Detta var första gången jag gick på menopur, och jag började med två ampuller i 3 dagar, höjde så till tre ampuller och fick ta det i 10 dagar till. Jag hade därför inte så hög stimulering, så vi pratade inte om nackdelar med detta. Jag har inte haft problem med att vara svårstimulerad tidigare, fick ut 14 ägg på första försöket och 9 på andra. Mitt problem har varit befruktningen, utan att de kunnat förklara varför. Efter vad de kunde se så skulle det inte vara dålig äggkvalitet, men de har väl begränsade möjligheter till att undersöka detta. De menade det bara var otur, men jag vet inte helt om jag tror på det. Så låg befruktningsprocent på två försök måste vara något annat än otur. På vårat första försök gjorde de ICSI och IVF på halvparten. Det var enbart ICSI-ägg som delade sig och ett sattes in. På andra försöket gjorde de IVF på alla (ny klinik) och enbart 1 av 9 befruktades och sattes in. Därför provade vi menopur denna gången, eftersom vissa får bättre befruktning på det. Förstår att du känner dig skeptisk till hög hormondos, men samtidigt så vet ju läkarna vad de gör och de har lång erfarenhet på detta. Har du provat någon annan FSH-stimulering än menopur? Jag vet att vissa också får en kombination av puregon och menopur. Om du inte har gjort det så ville jag nog ha frågat läkaren vilka andra möjligheter han/hon ser när det gäller stimuleringen. Om du inte provat Gonal-F eller Puregon kunde det kanske ha varit en möjlighet. Jag tyckte det kändes hopplöst att bara köra samma lopp som tidigare så det var därför jag pressade läkaren till att tänka sig om efter ett nytt upplägg. De ville bara köra på samma som tidigare.

Jag vill bara önska dig lycka till med beslut och eventuella försök vidare. Hoppas du hittar den styrka du behöver för att kämpa vidare.

Kram

Svar på tråden Vi lyckades på tredje ICSI