• Meal

Vi lyckades på tredje ICSI

Nu vågar jag nästan tro på att det är sant. Jag är faktsikt gravid, 5+6 idag. Det känns fortfarande skrämmande och ofattbart, men för varje dag som går så vågar jag tro lite mer. Det var vårat tredje ICSI försök och vi provade menopur istället för puregon denna gången. Vi fick enbart ut 3 ägg, varav 1 var omogent. Vi hade 6 tomma äggblåsor. Så jag var ganska säker på att det inte kom att bli något ägg till insättning då vi inte haft så bra befruktning tidigare. Men bägge äggen befruktades och delade sig perfekt. Så den 16:e juli sattes två små befruktade ägg in, och redan 10 DPO fick jag min första svaga positiva graviditetstest. 16 DPO visar blodprovet HCG på 210, och jag börjar våga tro på detta. Vi ska på UL den 6:e september och jag hoppas att få se hjärtat slå då

• Svar på tråden Vi lyckades på tredje ICSI
  • Anna1983

Stort GRATTIS & varma lyckönskningar att du får en okomplicerad graviditet!

Jag sitter tyvärr i en liknande sits som du tidigare gjort! Har 2 IVFer bakom mig, båda med mycket dåligt resultat. Den första gången hade jag 5 äggblåsor, men dessvärre var samtliga tomma! *gråter* Det andra försöket hade jag 4 äggblåsor, men denna gång fanns i alla fall 2 st ägg att hämta i dem!

ICSI gjordes på båda (trots att mannen har konstaterad bra kvalitet!), men ändå blev inget av dessa båda ägg befruktat. Jag är fruktansvärt ledsen och förtvivlad över detta, speciellt då kliniken hävdar att ca 70% blir befruktade vid ICSI (utan manlig faktor).

Till saken hör att jag har haft en extremt hög stimulering med 5 ampuller Menopur (á 75 i.E.) per dag. Hur hög stimulationsdos hade du under ditt försök med Menopur? Min läkare ställer sig positiv till ytterligare ett försök, då med ännu högre dos...jag känner mig mycket tveksam - dels pga möjlighet till framgång, dels pga hälsoaspeker med så extremt hög hormonbehandling!

Vad sa din läkare angående maxdos och långtidseffekter av hög Menopurdosering?

Dessutom: varför  tror din läkare att det inte ledde till befruktning under ditt tidigare försök, då du hade 2 ägg? Är det dålig äggkvalitet eller bara otur?

Jag är i valet och kvalet att göra en 3e IVF, men känner att jag inte vill/orkar ännu ett fruktlöst försök!
    TACK på förhand för lite råd från dig som haft lite liknande situation!
    Mvh,
    Fluffi

• Meal

Tack för gratulationer Fluffi.

Vill bara beklaga vad du går genom nu, det är tufft.

Detta var första gången jag gick på menopur, och jag började med två ampuller i 3 dagar, höjde så till tre ampuller och fick ta det i 10 dagar till. Jag hade därför inte så hög stimulering, så vi pratade inte om nackdelar med detta. Jag har inte haft problem med att vara svårstimulerad tidigare, fick ut 14 ägg på första försöket och 9 på andra. Mitt problem har varit befruktningen, utan att de kunnat förklara varför. Efter vad de kunde se så skulle det inte vara dålig äggkvalitet, men de har väl begränsade möjligheter till att undersöka detta. De menade det bara var otur, men jag vet inte helt om jag tror på det. Så låg befruktningsprocent på två försök måste vara något annat än otur. På vårat första försök gjorde de ICSI och IVF på halvparten. Det var enbart ICSI-ägg som delade sig och ett sattes in. På andra försöket gjorde de IVF på alla (ny klinik) och enbart 1 av 9 befruktades och sattes in. Därför provade vi menopur denna gången, eftersom vissa får bättre befruktning på det. Förstår att du känner dig skeptisk till hög hormondos, men samtidigt så vet ju läkarna vad de gör och de har lång erfarenhet på detta. Har du provat någon annan FSH-stimulering än menopur? Jag vet att vissa också får en kombination av puregon och menopur. Om du inte har gjort det så ville jag nog ha frågat läkaren vilka andra möjligheter han/hon ser när det gäller stimuleringen. Om du inte provat Gonal-F eller Puregon kunde det kanske ha varit en möjlighet. Jag tyckte det kändes hopplöst att bara köra samma lopp som tidigare så det var därför jag pressade läkaren till att tänka sig om efter ett nytt upplägg. De ville bara köra på samma som tidigare.

Jag vill bara önska dig lycka till med beslut och eventuella försök vidare. Hoppas du hittar den styrka du behöver för att kämpa vidare.

Kram

• Anna1983
    Meal skrev 2010-08-11 15:26:54 följande:
    Tack för gratulationer Fluffi.

Vill bara beklaga vad du går genom nu, det är tufft.

Detta var första gången jag gick på menopur, och jag...
    Tack för ett bra och informativt svar!

Ja, det är väldigt jobbigt just nu...
    Min läkare säger att mina blodvärden ser bra ut med Menopur, så han anser att det inte skulle förbättra läget att välja ngt annat!

Jag ska strax posta en egen tråd tänkte jag, kanske finns det någon - som liksom mig är 'low responder' - som har fler tips att komma med!

Kram själv och ta hand om dig!
    /Fluffi
  • Ullis K

Hej TS!
    Vill bara tacka för att du inger hopp. Jag är i precis samma sits. Ska snart göra IVF 3 och har haft Puregon men ska nu få prova Menopur. Har som du fått ut många ägg men endast haft ett kvar vid båda insättningarna. Sen har vi troligtvis en kombinerad kvinnlig och manlig faktor i det hela men läkarna verkar dock ha hopp om att det ska kunna gå med IVF. Härligt iag att läsa ditt inlägg!!

Svar på tråden Vi lyckades på tredje ICSI