• versus

1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???

Min son var stor, 4900 g, 54 cm och 38,5 cm var huvudet!! Han är född v40+6

2:an sägs ju bli större,så HUR HAR NI ANDRA RESONERAT KRING FÖRLOSSNINGEN MED 2:an????

Jag ska i samband med RUL träffa en läkaer och även en Aurora BM senare. Min förlossning ver inte jätte traumatisk men ca 3-4 månader efter förlossningen gick det upp för mig att det KUNDE hänt en hel del...blev som posttramatiserad då BVC sköterskan sa att huvudmåttet var som på en normal 2 månaders...hade 39 cm då vi skrevs ut från BB. hade inte en susning om att mitt barn skulle vara jätte stort innan.

Jag skulle gärna vilja föda vaginalt och "sättas igång" tidigare så barnet inte blir så stort. Kan det funka med hinnsvepning...låter mest naturligt av det jag läst...kan man få det att starta med hinnsvepning i v38/39???

Vill gärna höra era funderingar och berättelser hur ni "gjorde"

• Svar på tråden 1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???
  • versus
    Systeran skrev 2010-08-08 10:52:50 följande:
    Min första låg på 4500, medan den andra låg på 4200 nu. Huvudmåttet var 37,5 på båda, så de behöver inte bli större. På förlossningen sa dem att ja inte borde oroa mig, då den första "banat väg";)
    Ja, brukar tänka att den 1:a banat väg men men...tänk om den dock är större ...vill inte chansa...
  • versus

Tack för era svar!!

Jag hade fått för mig att tillväxtUL var osäkert Min BM sa att det inte var någon idé men kanske värt att ta upp med Läkaren...

Aha, så man kan få infektion pga hinnsvepning. Tror man kan få det tidigare ifall det finns skäl till det.

Jag blev endast klippt, 1 litet klipp, och annars gick det snabbt och bra...kanske blir det bra att prata med Aurora BM och se om jag kan komma över känslan av att jag är rädd att barnet ska fastna/skadas...

Sedan läser jag om Gudrun Abascals bok om att föda, den har lugnat mig lite...

• versus
    Flicka88 skrev 2010-08-08 19:40:55 följande:
    Jag gjorde ett ul med första sonen på överburenhetskontrollen, och dom uppskattade att han vägde 4900, vilket var 400 g mer än vad han egentligen vägde, så det är ju inte SÅ osäkert.

Ja min bm sa att dom inte vill vara där och undersöka innan v. 41, jag frågade nämligen om hon kunde kolla om jag börjat öppna mig när jag var där i v. 39 men då sa hon nej.
    Jag hade stort SF mått men trodde det mest berodde på min viktuppgång i slutet...hade aldrig ngt tillväxt UL. Ska verkligen kolla upp det!! Får jag stort SFmått igen vet jag ju att det pekar på stor bebis, hoppas slippa gå upp så mycket!!
  • versus
    sagomor skrev 2010-08-08 20:31:11 följande:
    Min dotter vägde 4850 g och föddes BF +13. Nu väntar jag mitt andra barn och frågade BM om hur de tänker kring igångsättning tidigare om man fött ett stort barn. På henne lät det då som om det skulle kunna vara ett möjligt alternativ. När jag frågade läkaren som jag träffade några veckor senare sa hon att man inte sätter igång en förlossning bara pga stort barn, speciellt inte om man redan har fött ett stort barn på normalt sätt. Hon menade att då vet man ju redan att mamman klarar av att föda stora barn.

Jag är egentligen inte rädd för att föda ett lika stort barn, utan är rädd att tvåan blir mycket större, speciellt om jag tvingas gå lika mycket över tiden denna graviditet också. Jag ska iaf försöka få ett tillväxtultraljud.
    Exakt så känner jag!!
    En likadan till fixar jag men minns hon i salen på BB med 1:an som vägde som min och nu hade fått 2:an på 5600 g genom kejsarsnitt

Visste jag bara att det max blev en 5 kg med ca 38 cm i hattmått helt ok men hur mycket större pallar jag
  • versus
    Flicka88 skrev 2010-08-08 20:52:09 följande:
    Jo precis så sa dom till mig också. Det bästa är ju såklart att det får komma igång av sig själv, men såhär i efterhand är det lite skrämmande att tänka på vad andra sonen kunde ha vägt om jag gått över 2 veckor. Gick bara över 1 vecka och då vägde han ju redan 5016 liksom. Men min bm sa att om man får barn som är "tunga för tiden" så får man göra en glukosbelastning om man blir gravid igen. Min första son vägde 4490 g och det saknades 10 g för att han skulle vara "tung för tiden" (kom på bf+14) så jag behövde inte göra glukosbelastning nu när jag väntade andra sonen.
    Men om jag fattat det rätt gör man glukosbelastning för att kolla upp ev graviditetsdiabetes . Jag ska göra en nu pga stort barn förra gången, hade dock jätte bra sockervärden på slutet. Eller gör man belastningen av andra orsaker också?
  • versus
    Rompe skrev 2010-08-08 22:40:07 följande:

Mina barn har alla varit tunga för tiden.

1:a 5160g, 2:a 4890g, 3:e 4490g

Jag har pga det blivit igångsatt med 2:a och 3:e barnet när jag gått 40 fulla veckor. Jag har fått gjort viktskattnings ul i slutet av varje graviditet. Glukosbelastning har jag oxå fått gjort. Nu är jag gravid med 4:e och det planeras i nuläget för att jag ska sättas igång även denna gång.

Ts du borde prata med din bm så du får träffa en läkare under graviditeten så ni kan planera inför förlossningen. Det är jätte viktigt att din bm tar din oro på allvar. Det finns hjälp att få.

Jo, jag har redan inbokat läkarsamtal samt kommande aurura BMsamtal. Lite därför jag startade trådeb för att höra hur andra gjort.

Super tack till dig och alla som delar med sig av era berättelserSolig

Känns som att en viktskattning är något jag borde propsa på. Behövde endast tillmata sonen en gång mer på min begäran då han låg på tutten konstant en halvdag. Kändes som att han behövde mer.
  • versus
    Jessa med 3 skrev 2010-08-09 08:47:24 följande:
    Jag fick ett tillväxtultraljud och då sade läkaren som utförde det att de inte är så exakta. Det är lättare att se om ett barn är för litet än hur mycket "för stort" ett barn är. Vår trea upplevde hon var mer åt det stora hållet och då fick jag tid för igångsättning utan problem. (Då var jag redan lite mogen.)
    Har googlat och det verkar vara som du säger att det är lättare att skatta små barn MEN jag ska se till att jag får TUL så man kan få en finger visning!!
  • versus
    lördagsgodis skrev 2010-08-09 09:08:08 följande:
    Min son vägde 4600g 54cm och hade ett hattmått på 38cm då hade vi gjort ett tillväxtul där dom gissade på 4300 och så gick jag 8 dagar över tiden så dom var ju ganska nära.

med tvåan fick jag tillväxtul som visade att denna bebbe var något större än bor sin och jag fick min första hinsvepning i v. 36+3 sen fick jag två på raken i v. 36+7 och 37+0, hon kom samma dag som sista hinsvepningen och vägde 4200g 52cm och ett hattmått på 37cm. Hon var stor för tiden och kom ju över 3 veckor tidigare än bror sin så jag var glad att hon kom när hon kom.

tycker du ska stå på dig så dom kollar upp ordentligt för det är "onödigt" att få ett allt för stort barn det kan bli komplikationer vid fl och så kan det bli blodsockerfall och svårare att få igång amningen, min son såg ut som en nåldyna i fötterna när vi lämnade bb.
    Ja, är ju barnet man tänker på i första hand, jag i alla fall. Vad konstigt-jag kan inte minnas att de tog speciellt många blodsocker-ev 1 eller 2 sedan gick de på vikten. Men om jag inte minns fel hann han tappa ett par 100 gram innan det vände. Det är vanligt att man får ligga kvar extra på BB sa dem till mig då stora barn har tendens att tappa för mycket i vikt från början.

Jag ska verkligen tjata hål i huvudet för att få alla fakta på bordet. Som sagt är jag inte så rädd för att föda vaginalt utan mer rädd att det ska bli komplikationer för barnets del.
  • versus
    Bonanza skrev 2010-08-09 12:40:04 följande:
    Ettan vägde 4855 g, 53 cm och 40 cm i huvudmått.

Tvåan vägde 4895 g, 53 cm och 39.5 cm i huvudmått.

Inför tvåan så fick jag göra glukosbelastning för att de misstänkte grav. diabetes. Det hade jag dock inte. Jag fick gå på tillväxt-ul och de ville sätta igång mig men jag vägrade. En igångsatt förlossning är inte lika bra som en naturlig, och ska man föda ett stort barn vill man ha de bästa förutsättningarna. I alla fall så var förlossningen med tvåan jättebra - helt perfekt! Snabb och smärtfri.

Mina ungar är stora, men de har inte haft lågt blodsocker eller något sånt utan varit som vanliga nyfödda. Bara större!
    Ja, där ser man

Det med igångsättning har jag läst mycket om och det verkar vara ett lotteri...hade så bra flyt (tog ca 7 h) förra förlossningen och skulle vilja få samma denna gång, Visst var det jobbigt men bra-därför tänker jag att hinnsvepning är det somkan vara ett alternativ då man får igång förlossningen på ett så normalt sätt som möjligt.

Vill helst slippa någon segdragen förlossning som slutar i kejsarsnitt är tydligen en risk då man blir igångsatt mekaniskt/kemiskt.
  • versus
    Bonanza skrev 2010-08-09 12:50:46 följande:
    Ja men hinnsvepning är ju en annan sak. Det fick jag med tvåan, men den fungerade tyvärr inte. Hon kom som tur var ut dagen innan vi skulle till sjukhuset för igångsättningsbedömning, tur!
    Vilken tur .

Jo, verkar som att hinnsvepning inte är klockrent att det funkar men känner att det är värt att pröva. Sedan tror jag att jag kommer att vara mer mentalt förberedd denna gång på ett stort barn.

Inte som 1:a förlossningen då BM exalterat utropade att "det här ska bli spännande" då de skullle väga sonen. Jag var bara frågande och tyckte att "va fan nu då-han är ju ute-det var ju det som var spännande" Hade inte en aning om att han skulle komma ut som en budhababy Tror att det blev en postchock senare och hade nog behövt få prata av mig men det kommer jag ju att få nu iaf.

Sedan är det skönt att höra att det funkar för andra, på olika sätt, och det lugnar ner min nojja.
  • versus
    Jessa med 3 skrev 2010-08-09 16:53:42 följande:
    Jag fick en helt fantastisk förlossning med nr 3, som startade med igångsättning. Jag var redan lite öppen då jag kom in och alltså ganska mogen, men mycket lättsammare förlossning kan man nog inte ha - så man måste inte få en hemsk och utdragen förlossning för att det blir igångsättning. Som vanligt så är det helt individuellt hur man reagerar.
    Nä, precis! Det verkar vara olika men att som du redan vara öppen "på G" tycks göra att kroppen enklare kommer på rätt kurs. Ska ta med mig det att igångsättning kan vara ett alternattiv om man är lite halvmogen (hehehe vilka uttryck ).
Svar på tråden 1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???