• versus

1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???

Min son var stor, 4900 g, 54 cm och 38,5 cm var huvudet!! Han är född v40+6

2:an sägs ju bli större,så HUR HAR NI ANDRA RESONERAT KRING FÖRLOSSNINGEN MED 2:an????

Jag ska i samband med RUL träffa en läkaer och även en Aurora BM senare. Min förlossning ver inte jätte traumatisk men ca 3-4 månader efter förlossningen gick det upp för mig att det KUNDE hänt en hel del...blev som posttramatiserad då BVC sköterskan sa att huvudmåttet var som på en normal 2 månaders...hade 39 cm då vi skrevs ut från BB. hade inte en susning om att mitt barn skulle vara jätte stort innan.

Jag skulle gärna vilja föda vaginalt och "sättas igång" tidigare så barnet inte blir så stort. Kan det funka med hinnsvepning...låter mest naturligt av det jag läst...kan man få det att starta med hinnsvepning i v38/39???

Vill gärna höra era funderingar och berättelser hur ni "gjorde"

• Svar på tråden 1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???
  • Systeran

Min första låg på 4500, medan den andra låg på 4200 nu. Huvudmåttet var 37,5 på båda, så de behöver inte bli större. På förlossningen sa dem att ja inte borde oroa mig, då den första "banat väg";)

• versus
    Systeran skrev 2010-08-08 10:52:50 följande:
    Min första låg på 4500, medan den andra låg på 4200 nu. Huvudmåttet var 37,5 på båda, så de behöver inte bli större. På förlossningen sa dem att ja inte borde oroa mig, då den första "banat väg";)
    Ja, brukar tänka att den 1:a banat väg men men...tänk om den dock är större ...vill inte chansa...
  • Systeran

De kan viktuppskatta bra numera, så prata med barnmorskan så hon har koll på de.

• Flicka88

Min första son vägde 4490 g och var 55 cm lång, huvud 38 cm, född v. 41+6. Min andra son vägde 5016 g, var 56 cm lång, huvud 38 cm, född v. 40+6.

Hade inga problem under någon av förlossningarna. Gick inte ens sönder med min andra son (fick sy några stygn med första). Jag ville ha tillväxt ul men dom ansåg att det inte behövdes. Jag ville också bli igångsatt tidigare, men eftersom jag inte fick tillväxt ul så blev det inget med det. Men såhär i efterhand gör det inget för han var ute på mindre än en timme efter att vi kom till förlossningen så.

~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
  • Flicka88

Glömde skriva att hinnsvepning görs först när man är i v. 41, i alla fall här. Dom vill inte göra det tidigare pga infektionsrisken. Jag har gjort hinnsvepning med båda barnen, men det gav inget resultat.

• versus

Tack för era svar!!

Jag hade fått för mig att tillväxtUL var osäkert Min BM sa att det inte var någon idé men kanske värt att ta upp med Läkaren...

Aha, så man kan få infektion pga hinnsvepning. Tror man kan få det tidigare ifall det finns skäl till det.

Jag blev endast klippt, 1 litet klipp, och annars gick det snabbt och bra...kanske blir det bra att prata med Aurora BM och se om jag kan komma över känslan av att jag är rädd att barnet ska fastna/skadas...

Sedan läser jag om Gudrun Abascals bok om att föda, den har lugnat mig lite...

• Flicka88
    versus skrev 2010-08-08 18:28:33 följande:
    Tack för era svar!!

Jag hade fått för mig att tillväxtUL var osäkert Min BM sa att det inte var någon idé men kanske värt att ta upp med Läkaren...

Aha, så man kan få infektion pga hinnsvepning. Tror man kan få det tidigare ifall det finns skäl till det.

Jag blev endast klippt, 1 litet klipp, och annars gick det snabbt och bra...kanske blir det bra att prata med Aurora BM och se om jag kan komma över känslan av att jag är rädd att barnet ska fastna/skadas...

Sedan läser jag om Gudrun Abascals bok om att föda, den har lugnat mig lite...
    Jag gjorde ett ul med första sonen på överburenhetskontrollen, och dom uppskattade att han vägde 4900, vilket var 400 g mer än vad han egentligen vägde, så det är ju inte SÅ osäkert.

Ja min bm sa att dom inte vill vara där och undersöka innan v. 41, jag frågade nämligen om hon kunde kolla om jag börjat öppna mig när jag var där i v. 39 men då sa hon nej.
  • versus
    Flicka88 skrev 2010-08-08 19:40:55 följande:
    Jag gjorde ett ul med första sonen på överburenhetskontrollen, och dom uppskattade att han vägde 4900, vilket var 400 g mer än vad han egentligen vägde, så det är ju inte SÅ osäkert.

Ja min bm sa att dom inte vill vara där och undersöka innan v. 41, jag frågade nämligen om hon kunde kolla om jag börjat öppna mig när jag var där i v. 39 men då sa hon nej.
    Jag hade stort SF mått men trodde det mest berodde på min viktuppgång i slutet...hade aldrig ngt tillväxt UL. Ska verkligen kolla upp det!! Får jag stort SFmått igen vet jag ju att det pekar på stor bebis, hoppas slippa gå upp så mycket!!
  • sagomor

Min dotter vägde 4850 g och föddes BF +13. Nu väntar jag mitt andra barn och frågade BM om hur de tänker kring igångsättning tidigare om man fött ett stort barn. På henne lät det då som om det skulle kunna vara ett möjligt alternativ. När jag frågade läkaren som jag träffade några veckor senare sa hon att man inte sätter igång en förlossning bara pga stort barn, speciellt inte om man redan har fött ett stort barn på normalt sätt. Hon menade att då vet man ju redan att mamman klarar av att föda stora barn.

Jag är egentligen inte rädd för att föda ett lika stort barn, utan är rädd att tvåan blir mycket större, speciellt om jag tvingas gå lika mycket över tiden denna graviditet också. Jag ska iaf försöka få ett tillväxtultraljud.

Svar på tråden 1:an STOR hur gjorde ni med 2:an???