• LadyA01

Fråga till er som blev gravida innan mens efter missfall

Jag fick äl cirka 3 veckor efter mitt första mf, kände av det tydligt. Blev gravid direkt igen, men slutade i nytt mf i v 9.

Gyn beordrade mig att vänta in minst en mens innan vi försökte igen så att kroppen fick återställa sig, och sa att missfallsrisken är större direkt efter ett missfall även om det är lättare att bli gravid då också. Så nu väntar vi på en mens...

• LadyA01
    aquarius87 skrev 2010-11-09 13:46:11 följande:
    Hej!
    Har letat efter en sån här tråd i några dagar nu, men har inte hittat någon som känts bra... Men nu hittade jag denna! Ni har tagit upp precis dom frågorna jag har... Flört

Jag plussade 3/11 men fick missfall 4/11.. Lyckan var kort! Idag kom mina gravtest hem som jag beställde för att kunna se när det är negativit igen.. Och det är negativt redan idag, alltså knappt en vecka sen missfallet! BM sa att det kunde ta flera veckor... Kan det gå så fort? Ska jag börja testa med ÄL-test istället för att se när ÄL kommer igång? Vill ju se att allt fungerar som det ska igen!
    Jag fick mf 8/10 och testade första gången den 14/10, då var det negativt. Det kan absolut gå så fort, särskilt om man får mf tidigt. Vilken vecka var du i? Man brukar plussa i ca v 5, och då har man väldigt låg hormonhalt, så då går det snabbt till negativt test. Ofta räknar kroppen det som vanlig mens och man har ägglossning som vanligt 2-3 veckor efter. Det är egentligen det bästa för kroppen när det blir så tidigt mf, eftersom det inte blir så stor omställning då.

Jag fick mitt senaste mf i v 9, men eftersom jag testade negativt så pass snabbt så gissar jag att fostret dött någon vecka tidigare så att hormonhalten sjönk till noll så fort.
  • LadyA01
    aquarius87 skrev 2010-11-09 16:09:16 följande:
    Tack för ditt svar! =)
    Jag var i v5 så det var ju väldigt tidigt! Det känns jättejobbigt till och från, men jag försöker vara positiv. Det var ju lika bra att det hände så tidigt.. Nu vet vi ju iaf att jag kan bli gravid och det känns jätteskönt! =)
    Köpte 2-pack med ÄL-test så jag har 14 st, så det är väl bara att börja testa om några dagar och se vad som händer!

Håller tummarna för både dig och mig att det går bättre nästa gång!
    Jag fick första missfallet i v 5 också, det är tungt psykiskt, men det sköna är att kroppen repar sig oftast väldigt snabbt därefter. Livmodern har inte hunnit börja växa något särskilt heller, och missfall innan v 7 brukar kroppen alltid ta hand om helt själv.

Det är oftast lättare att bli gravid efter ett missfall, men min gyn sa till mig att jag bör vänta minst en mens innan vi försöker igen. Å andra sidan fick jag ju två missfall på raken utan mens emellan, så kroppen behövde nog lite vila.

Lycka till, vi får bita ihop och köra på! ;)
Svar på tråden Fråga till er som blev gravida innan mens efter missfall