• Hjärtat längtar

Föräldrautbildning Hösten 2010

Hösten närmar sig och jag tycker det vore trevligt att samla oss som ska gå föräldrautb. i höst och dela lite tankar med varandra.

• Svar på tråden Föräldrautbildning Hösten 2010
  • 1 Tea
    Hjärtat längtar skrev 2010-08-29 12:39:32 följande:
    Tack för att du delar med dig Tea! Det ska bli intressant! Snart bara två veckor kvar till vår start!
    Har ni utb varannan vecka, eller hur ofta och hur många ggr har ni? 
    1 gång/vecka à 3 timmar sju veckor i rad. 
  • matte till Bellman

Hej!
    Vi ska börja vår utbildning nu i slutet av september. Vi ska gå en distanskurs i stockholm. Ska bli så spännande. Men som sagt det är nog hemutredningen som man är mest nervös över.
    Tea, jag är oxå nyfiken som GreenGal... vad har ni gjort på följande träffar?

• 1 Tea
    Hjärtat längtar skrev 2010-09-06 10:10:54 följande:
    vad har ni gjort följande träffar?
    matte till Bellman skrev 2010-09-06 16:01:15 följande:
    Hej!
    Vi ska börja vår utbildning nu i slutet av september. Vi ska gå en distanskurs i stockholm. Ska bli så spännande. Men som sagt det är nog hemutredningen som man är mest nervös över.
    Tea, jag är oxå nyfiken som GreenGal... vad har ni gjort på följande träffar?
    Än så länge har vi bara varit på två träffar, tredje blir i morgon.

Förra gången pratade vi om kapitlet "att bilda familj" i boken Att bli förälder till ett barn som redan finns. Det blev mycket prat om barnlöshet, utredning och behandlingar. Som jag skrev tidigare så har alla paren väldigt liknande historier och varit/är patienter hos RMC i LInköping. Alla ha samma erfarenheter. Alla har ett väl´digt behov av att få prata av sig och höra om andra i samma situation.

Vi pratade bland annat om frågor som: vad är längtan efter barn, är adoption en sista utväg, varför kan vi tänka oss att adoptera, varför vill inte alla ha barn och så vidare.  
  • Idoli

Vi ska på vårt informationssamtal nu på Måndag :)
    Utbildningen får vi sedan troligtvis börja i November!

• matte till Bellman

Ja det är nog så, att de flesta i allafall varit med behandlingar i långa rader med allt vad det innebär. Rmc i Linköping, ja där har man varit ett antal gånger. Hittar dit med förbundna ögon nu tror jag.... Men skönt att kunna prata med de som är i samma situation och vet hur det känns. Vi kommer ha diskussioner på nätet eftersom det är en distanskurs och det känns lite synd att inte träffa människor på "riktigt" förutom när vi ses över nån helg sådär. Men vi vill sätta igång så foprt som möjligt och då var detta ett bra alternativ.

• Hjärtat längtar

Idoli; Skriv och berätta hur det gick på info-samtalet!

På tisdag startar vår utb. kan inte fatta att det är så snart!!! Det börjar pirra i magen nu!

• Hjärtat längtar
    matte till Bellman skrev 2010-09-10 09:12:26 följande:
    Ja det är nog så, att de flesta i allafall varit med behandlingar i långa rader med allt vad det innebär. Rmc i Linköping, ja där har man varit ett antal gånger. Hittar dit med förbundna ögon nu tror jag.... Men skönt att kunna prata med de som är i samma situation och vet hur det känns. Vi kommer ha diskussioner på nätet eftersom det är en distanskurs och det känns lite synd att inte träffa människor på "riktigt" förutom när vi ses över nån helg sådär. Men vi vill sätta igång så foprt som möjligt och då var detta ett bra alternativ.
    vi blir nog ovanliga då, som inte har gjort IVF-behandling
  • Idoli

Vi var på samtal hos familjerätten idag och allt gick bra. Blev förstås lite frågor om vår "unga ålder", "behöver ni verkligen stressa?" (stressad och stressad, vi vill ha barn och köerna är långa.) etc, men i det stora hela gick det bra.

Blev positivt överaskad även, då jag har förväntat mig att vi ska måsta vänta ganska lång tid innan vi ansöker om hemutredning då vi ännu ej har fasta jobb båda. Enligt henne var detta dock inte nödvändigt att vi båda hade detta, utan att min mans anställning som doktorand var tillräcklig medan jag studerar (har ett år kvar). Hon tyckte att en hemutredning skulle kunan vara aktuell i januari eller till våren redan...

SÅ.
    Jag är glaad idag.
    :D

Ska bli spännande att höra mer om era tankar om utbildningen!
    :)

Svar på tråden Föräldrautbildning Hösten 2010