• helena84

När var hur? Barnsäkra i hemmet.

Har en dotter på ett halvår och har funderat ett tag på det här med att barnsäkra hemmet.
    Vad har ni barnsäkrat?
    Vad behövs? När är det dags?
    Känner mig ganska handfallen faktiskt...

tack på förhand!

www.hemmahoshelenaomajken.blogg.se

• Svar på tråden När var hur? Barnsäkra i hemmet.
  • helena84

Behövs petskydd verkligen i moderna uttag?
    Hur har ni gjort med spärrar för lådor och skåp?

• helena84
    Pappa G skrev 2010-08-03 09:44:54 följande:
    Genomgående pinne mellan kökslådorna, så att inte köksredskap blir tillgängliga
    Har hört om barn som hejjar grejjen o får bort pinnen men annars har jag tänkt på det också det är smart!
  • helena84
    myskatt skrev 2010-08-03 21:18:32 följande:
    Nej det behövs inte.

Vi böt från 60-talutag till nya på hela övervåningen för att slippa pluggar.

Satte upp en grind till källartrappen.

Det var allt. Dottern var aldrig och rev i lådorna i köket.
    Då kommer jag nog inte köpa petskydd..känns ju onödigt då!
    Grind behövs (förmodligen) inte eftersom vi på i lgh på ett plan.
    Jag hoppas att jag får en dotter som inte river i lådorna i köket, funderar på om jag ska sätta dit spärrar "försäkerhetsskull" eller om man kanske ska avvakta o se?
    För min del får hon gärna utforska sålänge hon inte kan skada sig.
  • helena84
    Bellsam skrev 2010-08-05 11:41:59 följande:
    Vi hade det i början men så snart som sonen kunde resa på sig mot saker eller som han satt i gåstolen så rök den där pinnen ganska så fort. Tog inte många sekunder innan han lärde sig hur man pillar bort den. Barn är smarta. Men det gav oss lite extratid för att sätta upp "riktiga spärrar" på alla lådorna. Nu har vi spärrar på lådor och garderober som han kan komma in i, vända handtag och en grind så att han inte kan ta sig ut i köket eftersom jag har upptäckt att både han och hans kompis får på plattorna på spisen trots barnspärren så att den litar jag inte på alls.
    Det är jag lite nojjig över...har en gammal spis utan barnspärr...
  • helena84
    Bellsam skrev 2010-08-06 14:18:20 följande:
    Du kan alltid göra som en kompis till mig har gjort. Hon har ryckt bort alla "knopparna" där man vrider på plattor m.m. Kvar blir det bara en liten "pinne" som sticker ut och som inte går att rubba utan "knopp". Varje gång hon ska sätta på spisen får hon ta fram en "knopp" och vrida på plattan men hon riskerar inte att barnet får på spisen själv. Kankse är ett alternativ annars? Just spisen är ju så olustig eftersom det kan börja brinna osv om man inte upptäcker det i tid. Eller så räcker det med att någon stackare råkar sätta handen där för att man tror att det är avstängt. Aj aj.
    Ja det är verkligen en ide.
    Vill inte att någon ska skada sig, varken mit barn eller mina katter.,
    Inte någon anna heller för den delen.
    Tack för tipset ska gensat undersöka om jag kan dra av knopparna!
  • helena84
    BebisiFebruari skrev 2010-08-06 19:59:14 följande:
    Bor du i hyresrätt?
    Tänkte för om spisen är gammal så kanske hyresvärden kan tänka sig att byta ut den.

Nu i lägenheten som vi flyttat in i så har vi en tok gammal spis och när besiktningsgubben va här så tog jag upp just detta med att spisen va jätte gammal och ingen barnspärr och tro det eller ej han gick med på att vi får en helt ny spis med barnspärr :) (kan tillägga att våran hyresvärd inte gör mer än nödvändigt och ibland inte ens det) kan vara värt att fråga iaf
    Ja jag bor i hyresrätt.
    Spisen är verkligen gammal och det är verkligen värt ett försök!
    Dessutom ska vi byta ägare nästa år så vill de inte nu kanske de nya ägarna vill sen!=)
  • helena84
    BebisiFebruari skrev 2010-08-07 08:44:31 följande:
    Värt ett försök som sagt, det värsta du kan få är ett nej :)
    Lycka till!
    tack så mycket!
  • helena84
    Bellsam skrev 2010-08-09 10:04:02 följande:
    Har läst något om att hyresvärden måste se till att det finns barnspärrar m.m. på spisen, det ska man tydligen ha rätt till.

Jag bor också i hyresrätt med en nyare spis, men som sagt så får man igång plattan även om man har barnspärren i. Lite läskigt.
    Vart ha du läst det?
    Tänkte att det kunde vara bra o veta om hyresvärden börjar krångla.
  • helena84

Tack så mycket allihopa för tips och råd och erfarenheter!

Svar på tråden När var hur? Barnsäkra i hemmet.