• helena84

När var hur? Barnsäkra i hemmet.

Har en dotter på ett halvår och har funderat ett tag på det här med att barnsäkra hemmet.
    Vad har ni barnsäkrat?
    Vad behövs? När är det dags?
    Känner mig ganska handfallen faktiskt...

tack på förhand!

www.hemmahoshelenaomajken.blogg.se

• Svar på tråden När var hur? Barnsäkra i hemmet.
  • Flickan och kråkan

Jag har två barn - 2½ år resp 15 månader. Vi började barnsäkra när äldsta började krypa (ålade aldrig). Stoppade i kontaktskydd....ja, det var väl i stort sett allt. Sedan har vi plockat undan efter hand. När han börjat resa sig upp har vi tagit bort vassa föremål som knivar etc. som funnits i lådor han nått. Viktigt att se till att spis har tippskydd, och så grind omman har trappa. Mediciner utom räckhåll . Jag tycker man märker efter hand som de börjar klättra, flytta stolar etc. .

• La Lola

Vi har petskydd i vissa uttag o grind till trappen.
    Det är allt.

Hade inget annat till den äldre heller.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kulta17

Lite beroende på hur barnet är tycker jag. Vi gjorde eluttag, vassa kanter som var ivägen, tog undan knivarna, såg till att allt som låg i lådorna var "lekbara" hade de annars uppe i hyllorna, rengöringsmedel, mediciner på säkert ställe.

Vissa barn är på ALLT, vissa inte (dock bra att ha tagit bort det som kan göra värst skada, man vet aldrig...)

• helena84

Behövs petskydd verkligen i moderna uttag?
    Hur har ni gjort med spärrar för lådor och skåp?

• La Lola
    helena84 skrev 2010-08-03 09:37:55 följande:
    Inga spärrar här.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • kokos
    Behövs petskydd verkligen i moderna uttag?
    Vi har petskydd ändå att uttagen är barnsäkra....
    Enda spärren på ett skåp är skafferiet annars hade allt mjöl, socker och matolja legat över hela köket vid det här laget
    Allt går om man bara vill
  • Pappa G

Genomgående pinne mellan kökslådorna, så att inte köksredskap blir tillgängliga

• Kulta17

Hade spärr för slasken, men det blev för jobbigt. Bra om barnet kan gå och slänga saker tycker jag. Hade ändå inget "faligt där nere".

Hade uttagspluggar i hennes rum (ochnär vi bodde i en lght vi bodde i som var gammal) inget i ny lght.

• Flickan och kråkan
    Inga spärrar här heller. Har tagit undan farligheter bara.
  • Alexi

Vi satte upp grindar i god tid men annars har vi tagit det när behov uppstod. Hade hemma lite spärrar för lådor och skåp och det har blivit fler allt eftersom men fortfarande inte mer än nödvändigt. Dvs vi spärrar bara de lådor och skåp där det är farliga saker i eller saker som vi är rädda om.
    Petskydd på kontakterna behövs ju inte i moderna hus, varför har man det ändå?

Svar på tråden När var hur? Barnsäkra i hemmet.