• rosa älvan

Vill öppna kafé, tips och råd någon?

Jag har länge, länge drömt om att få öppna kafé samt en liten butik som säljer the, kaffe, choklad samt bakprylar. Tänkte höra om det är någon som kan ge mig lite info om hur man gör, någon som kanske har drivit ett själv eller är på väg och ska starta upp.
    Hur mycket räknar man på att man behöver sälja för per dag, hur stor del av försäljningen måste man räkna bort för inköp, vad tar ni ut för lön osv.
    Jag vet att jag är kapabel till att driva detta, drev kafé själv när jag  var 19 men hade aldrig nån inblick i det ekonomiska då ägaren köpte in allt samt skötte bokföringen. Och även om detta är en dröm som jag har så måste jag ju kunna försörja mig själv.

• Svar på tråden Vill öppna kafé, tips och råd någon?
  • Pappa G

För att få den första indikationen, så måste du ju göra någon form av marknadsanalys, undersöka konkurrens, möjlighet till leverantörer etc.

När det gäller servering och all form av livsmedelshantering så är det ju en hel del lagar och regler som måste följas. Kontakta den lokala miljö- och hälsoförvaltningen där du tänkt driva verksamheten.

Att kunna få full försörjning (=hyfsad inkomst) initialt i denna form av verksamhet tror jag är mycket svårt, och ändå får man räkna med mycket långa arbetsdagar, många dagar i veckan. Att helt driva det ensam är ju också lite svårt. Vad händer om du blir sjuk t.ex?

• rosa älvan

Jo jag vet att det är en hel del att tänka på ang lagar o regler, nu tänkte jag mest på den ekonomiska biten, jag vill göra en realistisk kalkyl för att se om det ens är något att fortsätta tänka på. även om det inte skulle gå att ta ut lön första halvåret skulle det kunna funka om jag visste att det enligt beräkningar kommer att funka efter det.

Och självklart måste man lösa frågan med ev sjukfrånvaro, allra helst skulle jag inte vilja anställa i början men det måste såklart finnas någon slags stand-in-

• Pappa G

För den typ av verksamhet du beskriver tror jag uppstartstiden är betydligt längre än sex månader..

Har du gjort någon marknadsanalys? Affärsplan?

Hur har du tänkt finansiera det hela? Marknadsföring?

• rosa älvan

och det är just därför jag behöver lite tips och råd, eftersom jag inte har en susning om hur långg tid det tar innan det går runt.

staden som jag bor i har ca 15000 invånare, det finns ett konditori som är jättetråkigt och svårt att hitta till, det finns två små kaféer som serverar färdigköpt kaffebröd dvs delicato. de är också jättetråkiga, det finns ett gäng pizzerior (4 st) en thai restaurang och ytterligare en lunchservering. Alla dessa ställen är enormt tråkiga och sterila miljöer. De jag har pratat med anser alla att det skulle behövas ett ställe som är riktigt mysigt och hemtrevligt.
    Min idé är att servera "riktigt" kaffe, hembakat bröd och kaffebröd, tårtor som är lite utöver det vanliga och smörgåsar. Skulle även kunna tänka mig att servera lättare lunch (sallader och dagens soppa t ex) Alla smörgåsar och sallader görs efter betsällning för att de ska vara fräscha och för att undvika alltför mycket svinn.
    Jag är mycket duktig på att baka tårtor och självfallet vill jag få möjligheten att hjälpa kunderna med deras allra viktigaste tårtor, dvs bröllopstårtor, doptårtor, studenttårtor osv.
    Jag vill att inredning ska ge en mysig hemtrevlig känsla, gärna sköna fåtöljer och en del levande ljus.
    Jag vill även ha en liten butik i anslutning till kafét där jag vill sälja kaffe (hela bönor eller malet på plats), olika te sorter i lösvikt, lyxig choklad och självfallet bröd som jag bakar i kafét.
    Jag tänkte även att jag vill sälja olika baktillbehör (skålar, formar, utstickare, mm) som går i samma känsla som själva kafét.
    Det finns även en tanke hos mig att låta konstnärer ställa ut sina verk till försäljning, dvs hänga sina tavlor i kafét mot en avgift + provision på det som sålts. Och när jag ändå är inne på den linjen varför inte ha poesikvällar eller liknande (bokcirkel kanske).

Marknadsföring blir såklart till en början flygblad som delas ut med posten inom hela kommun och annonsering i lokala tidningar. Det finns ju en del företag på orten och jag vill få in en fot  där så att jag kanske kan få stående beställningar av lunch i veckorna. Lokalen bör ju ligga rätt centralt så att jag syns. Tanken är att hålla öppet 5 dagar i veckan(tis-lör) 10-18.

Jag är helt övertygad om att affärsidén håller men som sagt jag behöver räkna, räkna och åter räkna. jag vill få till en ordentlig och realistisk kalkyl och sedan gå därifrån vad gäller finansiering, en del kommer självfallet få plockas ur egen fick men en del måste jag förmodligen låna ihop. Sist jag pratade med banken ( i våras, var där för att lägga om bolån) frågade de om inte jag skulle öppna något, det skulle verkligen behövas här på orten sa de då. Jag tror inte att det är omöjligt att få hjälp därofrån om jag har bra kalkyler osv. Det finns några lösa löften från bekanta om investeringar men inget jag egentligen litar på, jag vill hellre göra detta på egen hand utan nån som lägger sig i.

• FruOMor

Vad har du för utbildning?
    Jag öppnade mitt kafé för 4 år sen och enligt dem lagar och bestämmelser så måste man ha utbildning inom den verksamhet som du ska bedriva.
    Hur mkt du ska tjäna per dag bestäms av hur mycket hyra du har på lokalen vad du har för utgifter hos grossisterna samt vad du vill ha i lön sen självklart vill mm ju ha en del kvar på kontot så du går med vinst..
    Jag kn ge dig massa tips och idéer om du vill!

Svar på tråden Vill öppna kafé, tips och råd någon?