över 2 år - kan det fortfarande hända spontant?
Jag förstår precis hur du känner. Det är lite konstigt att läsa dina ord och komma ihåg hur jag kände när jag var i din situation (just nu är jag gravid i 8:e månaden).
Jag känner några stycken som blev gravida efter 3, 5 och även 7 år. Känner också ett par som provade IVF i flera år utan någon succé och sedan efter ett år utan försök blev gravida naturligt. Så möjligt är det utan tveckan. Det som du vill egentligen veta är nog hur troligt det är (alltså hur mycket chans det finns) och det vet jag faktiskt inte.
En sak du bör veta är att det behöver inte vara ditt fel även om det känns så. Jag har provat med min fd i två år utan succé. Han var testad och läkaren sa att det inte troligt att det beror på honom. Ändå när jag provade med en annan så gick det precis på en enda gång!
När jag gick tillbaka till läkaren så sa han att utredningen är baserad på trolighet. Alltså att man konstaterade att det troligtvis inte var hans fel betyder inte att det inte var det.
Då sa han att det inte alls är ovanligt att man bytter partner och det funkar på en gång efter att ha inte funkat i flera år. Visa personer passar inte ihop helt enkelt.
Om du inte orkar prova IVF så har du två möjligheter. En är att prova använda spermdonation och se om det funkar bättre.
Men en som är mer omtyckt i vårldvärlden är äggdonation. Man tar en annans ägg med din mans sperma och sätter de ihop. För dig är det ju helt osmärsam. Manen är då knyten till barnet av biologiska skäl och efter att ha haft den i magen i 9 månader så känner du dig helt som barnens mamma. Så det funkar för både och chanserna att det ska funka är mycket stora. Det kanske värt att skaffa minst en sån barn och se om naturen ger en till. I alla fall är det en "i värsta falls" lösning.
Har du tänkt på såna lösningar?