• sötis

över 2 år - kan det fortfarande hända spontant?

Hej!
    Nu har det gått 2 år och 4 månader sedan vi först började försöka...det är ju lätt, det sker direkt tänkte vi då. Bra också att "hinna före" kompisarna, så att inte barnlöshetsstressen infinner sig...
    Ja nu är vi då här, min syster och min mans bror och syster samt flera nära och halvnära kompisar har fått barn sedan dess. Och inget har hänt här...inte minsta teckan på att vi kan...
    Vi har gjort en första utredning och väntar nu på provrör, inget fel kunde konstateras.
    Jag försöker att inte tänka på det, räknar inte dagar och äl mm längre - det höll nästan på att knäcka vårt sexliv...ja ni vet...
    För det mesta bär jag mitt huvud högt och kan utåt sett hantera andras bebislycka - men ibland känns det så fruktansvärt jobbigt. Alla klumpiga kommentarer, alla samtal om barn, barn-barn som alltid är en del av kvinnlig samvaro när man är runt 30.
    En kompis till mig, som är gravid, tyckte att jag ska vara glad för att jag inte är gravid. Man mår ändå så dåligt... Behöver jag säga att det är jobbigt att träffa henne?
    Jaja, nu undrar jag iallafall - kan man bli spontangravid efter 2½ år? Give me some hope please - provröret har dröjt i 1 år nu och jag är paniskt rädd för sjukhus, läkare, läskiga ingrepp mm
    kramis

• Svar på tråden över 2 år - kan det fortfarande hända spontant?
  • RonjaRovardotter

Sötis, du kan bli spontan gravid efter 13 år. Det hände mig. Helt oförberedd var jag på det plustecknet. Det hände efter totalt 13 år, 4 år efter pergo kurerna, och jag hade precis påbörjat ett nytt förhållande.
    Så visst sker det.

• dison

Hej!
    För mig tog det två år innan jag blev gravid på naturlig väg, drog mig för att göra någon utredning trots att tiden gick. Har en väninna som försökte i 7 år, gick igenom IVF men fick missfall. Efter att ha slutat med all behandling blev hon gravid spontant, hon var så säker på att hon inte kunde bli med barn utan hjälp så det var inte förrän hon sökte läkarhjälp för magkatarr som hon fick reda på att hon faktiskt var gravid i v 12. Hon blev sedan gravid på nytt när hon slutade att amma första barnet. Så visst finns det hopp.
    Lycka till!

• Sanna73

Det är klart du kan bli spontangravid när som helst så länge de inte kan upptäcka något fel som skulle hindra det rakt av. Låt hoppet leva

Oroa dig inte för IVF, när/om det blir dags så fixar du sjukhus och allt som hör där till.

• Eden

Jag förstår precis hur du känner. Det är lite konstigt att läsa dina ord och komma ihåg hur jag kände när jag var i din situation (just nu är jag gravid i 8:e månaden).

Jag känner några stycken som blev gravida efter 3, 5 och även 7 år. Känner också ett par som provade IVF i flera år utan någon succé och sedan efter ett år utan försök blev gravida naturligt. Så möjligt är det utan tveckan. Det som du vill egentligen veta är nog hur troligt det är (alltså hur mycket chans det finns) och det vet jag faktiskt inte.

En sak du bör veta är att det behöver inte vara ditt fel även om det känns så. Jag har provat med min fd i två år utan succé. Han var testad och läkaren sa att det inte troligt att det beror på honom. Ändå när jag provade med en annan så gick det precis på en enda gång!
    När jag gick tillbaka till läkaren så sa han att utredningen är baserad på trolighet. Alltså att man konstaterade att det troligtvis inte var hans fel betyder inte att det inte var det.
    Då sa han att det inte alls är ovanligt att man bytter partner och det funkar på en gång efter att ha inte funkat i flera år. Visa personer passar inte ihop helt enkelt.

Om du inte orkar prova IVF så har du två möjligheter. En är att prova använda spermdonation och se om det funkar bättre.
    Men en som är mer omtyckt i vårldvärlden är äggdonation. Man tar en annans ägg med din mans sperma och sätter de ihop. För dig är det ju helt osmärsam. Manen är då knyten till barnet av biologiska skäl och efter att ha haft den i magen i 9 månader så känner du dig helt som barnens mamma. Så det funkar för både och chanserna att det ska funka är mycket stora. Det kanske värt att skaffa minst en sån barn och se om naturen ger en till. I alla fall är det en "i värsta falls" lösning.

Har du tänkt på såna lösningar?

• mamma juni

Hej jag blev spontant gravid efter 7 år!! Så visst kan det hända dig!! Lycka till

• Godisgalen

Sötis: Känns som om det är jag själv som skrivit ditt inlägg. Vi är i samma situation. Jobbigt är det verkligen och man undrar om man någonsin ska lyckas.

• Southern Belle

Jag blev gravid spontant efter exakt tva ar.
    Har en son sen tidigare och med honom lyckades vi pa forsta forsoket sa givetvis trodde vi att det skulle ga utan problem med nr 2 ocksa men tji fick vi... Vi hann med flera misslyckade Clomidbehandlingar (=Pergotime) och inseminationer och hade siktet installt pa IVF da misstanken om endometrios dok upp. I vantan pa VUL och titthalsoperation avbrot vi behandlingarna och bebisverkstan lag officiellt nere... och det var den manaden det hande! Helt spontant!

Haller mina tummar hart for er och hoppas verkligen att ni snart lyckas! Visst finns det hopp om att ni kan lyckas spontant! Annars finns det hjalp att fa och ni ar ju en god bit pa vag! Har ni diskuterat mojligheterna att prova Pergo och inseminationer medan ni vantar pa IVF? Det kan vara vart att testa!

Lycka till!

• Cosette

Hej!

sötis jag förstår presis hur du känner när alla fär barn runtokring.
    själv har vi försökt att fö barn i 4 år efter 1 år blev vi uträdda men de hittade inga fel på någon av oss. Efter 2 1/2 blev jag gravid spontant men det slitade tyvär i missfall i v 12 fyra dagar innan vårat bröllop "den dan som ska vara en lycklig dag" Jag är så trött på alla komitarer som var glad att det hände nu och inte senare i graviditeten eller ni vet ju att det funkar i allafall, det är lattare att bli gravid efter ett missfall... Nu har det gått 1,5 år efter missfallet så det stämer inte alltid.

Jag har nu ätit Pergotime två gånger utan resultat...
    första gången fick vi sexförbud för att jag fick förmånga ägg, sist föra månaden fick jag 4st ägg med en halv dos vi fick då åka hem och försöka. Trotts bra prognås & i hopp om att bli gravid blev det inget! just nu har jag tappat mitt hopp något borde ju vara fell tycker jag... Varför..Varför blir det inget? alla jag känner blir gravida på en gång & ständigt får jag höra att det är psykiskt för att vi jämt tänker på barn...
    Men det är ju lätt för dem att säga som redan har barn. Jag försöker också bära mitt huvud högt när andra får barn och inte visa vad jag känner.
    Den komentar som din komis sa har jag fått liknande som tex: var glad att du inte har barn så att ni kan få egen tid med varandra, det är så jobbigt när man alldrig får sova. man blir så ireterad...

Kram.

• Mercyless

Jaaaaaaa, man kan absolut bli spontangravid efter 2 år! Vet inte om det är någon tröst, men jag vet TVÅ par som försökte med inseminarioner å provrör och allt vad det heter i massor av år, det ena paret försökte i 9 år och det andra i 14. Då de gav upp allt, då tog det sig. På det vanliga sättet... Och det är till 100% sanning.

• skuggan av framtiden

Hej!
    Jag förstår hur du tänker.Jag och min sambo tänkte för fyra år sedan att jag kunde sluta med p-pillerna.Händer det så händer det.
    Fyra år gick och inget hände.Jag gick till läkaren och fick svaret att det skulle nog inte hända heller för jag hade ingen ägglossning.

Nu i Maj var mensen sen och allt ömmade och spände.Jag köpte ett test och tänkte ta det för att få igång mensen(jag brukar göra så det släpper mentalt då).
    Döm av min förvåning jag hade ett stort + ,jag var gravid

Jag tror det hände för att vi slappnade av och för att jag bestämt mig för att ta ett uppehåll i mina studier.De gjorde nog så att jag var stressad.

Nu blir vi föräldrar efter 4 år försök

Allt kan hända

• majsan2

Visst går det! Har själv en nära släkting som försökte i 10 år (även insem) och sedan bestämde sig för att adoptera. Nu har dom 3 biologiska barn! Vet inte om det har med adoptionen att göra, det finns inga vetenskapliga bevis för att man kan slappna av och därför bli gravid. kanske var det bara rätt tidpunkt för dom!

Svar på tråden över 2 år - kan det fortfarande hända spontant?