Inlägg från: Livet är en dans på rosor |Visa alla inlägg
  • Livet är en dans på rosor

Vad ska jag förvänta mig av min nya kille när vi blir sambo (gällande mina barn)...

Hej!

Jag har en ny kille som jag är superkär i. Det är rätt nytt än så länge men går absolut åt rätt håll och i framtiden kommer vi ju att flytta ihop. Min kille har inga barn, jag har två som är 5 och 7 år gamla. Jag har mina barn på deltid.

Hur mycket kan jag förvänta mig av honom när vi flyttar ihop. Känns som om jag vill ha lite koll på hur JAG vill ha det när vi blir en familj på riktigt. Självklart ska han och jag prata igenom det här också men jag vill veta var jag bör/vill stå innan det är dags för det stora sambosamtalet.

• Svar på tråden Vad ska jag förvänta mig av min nya kille när vi blir sambo (gällande mina barn)...

Sextiotalist: Men vad innebär det? Är det att du inte tar konflikter med barnen? Inte packar gympaväskor? Inte lagar mat till dom? Hur kan man som vuxen människa INTE råka ta någon föräldraroll?:0

sextiotalist skrev 2010-08-08 17:33:13 följande:
    Gympapåsen, tja, eftersom de båda gick i mellanstadiet när jag kom med i bilden så var det inte aktuellt. Konflikter kan man ta, oavsett om man har en föräldraroll eller ej. Men svaret på din fråga, vi har inte haft några konflikter  av barn/föräldrartyp som jag har behövt att ta tag i. De gångerna jag har sagt till är faktiskt när de inte har sagt ifrån till deras mindre syskon, ansåg inte att vårt gemensamma barn skulle få behandla sina syskon hur som helst, bara för att det var en liten sladdis.
    De var hos oss varannan helg och under en längre tid på sommaren. När det gällde tonårsattityderna så var vi båda vuxna överrens att den biten tar deras pappa.
    Läggdags intierade deras pappa, eventuell läxläsning skötte deras pappa (som för övrigt sköter den biten med vår gemensamma också, då jag avskyr detta)
    Eventuell tjat om tandborstning, duschning etc skötte deras pappa. Däremot skötte deras sladdsyskon väckningen av dom. Han stod och väntade på klartecken från någon av oss, och då rusade han till deras rum och väckte dom

Och för övrigt, så anser jag att matlagning inte är en föräldrarsak, man lagar mat oavsett om man har barn eller inte. Självklart, lagade jag maten så lagade jag åt allihopa som skulle äta, frågan är ju så löjlig, så den behövde man inte besvara nästan.
    Självklart tvättades deras kläder med våra, om det behövdes, men är det att anta en föräldraroll. Möjligtvis en vuxenroll i ett hushåll.
    Man kan anta en vuxenroll, vilket är en helt annan sak än en föräldrarroll. Så jag kan se mig som en bonusvuxen, inte som en bonusförälder.

För övrigt hade jag inte flyttat ihop med en man som hade barn som var mindre än mellanstadiet. Jag är en alldelse för bekväm person för att vara serviceperson. Det har vårt gemensamma fått lära sig, här packas gympapåsarna själv sedan lång tid....
    Okej. Frågan var absolut inte menad som kritik utan ren nyfikenhet. Jag var själv bonusmamma i 8 år och tog då FULLT ansvar men vill inte att min kommande sambo ska göra det för mina barn. Men då går det ju lösa då ju... Om det nu fungerar även med så små barn som mina är.
Svar på tråden Vad ska jag förvänta mig av min nya kille när vi blir sambo (gällande mina barn)...