behöver lite råd om min sambos 3 åring
låter som en normal treåring och jag tycker det verkar som om din sambo anstränger sig för att tillgodose sonens helt normala behov av närhet och uppmärksamhet - vilke troligtvis är viktigare då han både fått syskon och uppenbarligen inte har pappa på heltid.
en treåring låter jag inte vänta i ett samtal. en femåring, ja, men inte ett sådant litet barn. det får uppmärksamheten när den efterfrågas. ett större barn klara resonemang om att vänta med sådant som inte är viktigt.
klart ett barn ska lära sig det är fel att slåss och det gör de ommman visar dem det och talar om det men det är viktigt att gränssätta på så sätt att situationerna minimeras, att nii är med ic förhindrar uppkomsten. mnan kan inte lita på en treåring o en bebis.
att barn behöver sova med sina föräldrar är varken nytt eller ovanligt - för er är det ju inte ens varje natt! det är inte underligt om hans son behöver extra närhet när han bara är där ibland.
Vår treåring fick en kris när han fick en lillasyster, trots att han redan har en stora syster och både mamma och pappa. Vi ser det som vår uppgift att se till att de storas liv förändras så lite så mycket när de får ett syskon och att de får så mycket närhet och uppmärksamhet som möjligt så deras anknytning till bebisen underlättas för nog tar bebisen allt mycket tid från dem som det är. Vi anstränger oss för att ge dem ensamtid med oss.
En treåring är ett litet barn med stora behov.
Jag får verkligen inte lika mycket tid av maken som barnen. Verkligen inte!! Då hade det ïnte sett rätt ut hos oss! Han får inte min tid heller! Barnen får vår tid. Har barnen i perioder stora behov får de mer än vanligt.
Låt sambon ge sonen det han behöver utan stress, så kommer syskonsamvaron och hela familjesamvaron bli lättare .