• sunshine29

behöver lite råd om min sambos 3 åring

Hej !
    Har för en två månader blivit sambo men mannen i mitt liv. Han har en treårig son och jag har en 1 årig tjej.Min sambo är en bra pappa till sin son men vi eller  snarare jag har några problem. Treåring är väldigt "pappig" och när han är här så ser bara min sambo honom. Några exempel. Jag och min sambo försöker prata då hittar treåring alltid på saker han vill säga sin pappa och hans pappa avbryter genast med mig och svarar eller hjälper sonen, Hans son sparkar och knuffar oftast min 1 åring. han får tillsägelser men fortsätter ändå...
    Sonen skriker ofta  åt min dotteroch min sambo kan inte ta upp min dotter i sitt knä när han har sonen här för då blir sonen skogstokig och säger att min dotter är dum och elak. Nästan varje kväll duschar eller badar far och son tillsammans för att sen läsa saga. Min sambo ligger kvar i sonens säng tills han somnat för att min sambo tycker det är mysigt och gör han inte det blir sonen hysterisk. Sonen kommer upp i våran säng varje natt vilket oftast slutar med att jag får ta sonens säng.
    Det här var bara några exempel men jag känner mig ensam när min sambos son är här. Min sambo vill nu prova att vara själv med sin son 1 timme om dagen för att se om han lugnar ner sig... Hur ska jag göra och bete mig då min sambo inte förstår varför jag känner mig ensam. Han tycker att jag får all uppmärksamhet den veckan inte sonen är här, så jag borde inte klaga. Och han säger att procentuellt får jag mer uppmärksamhet än hans son . Sambon tycker jag är avundsjuk... Råd Tack !

• Svar på tråden behöver lite råd om min sambos 3 åring
  • Ess

Under ett pågående samtal så får barnet vänta på sin tur, om det inte hänt nån olyckshändelse. Är det bara för avbrytandets skull så hyssjar man dem och ber dem vänta. Vilket dom inte bryr sig om utan höjer rösten och fortsätter som små papagojjor, men efter en miljon tillsägelser så börjar det att gå in.

Har inte din sambo ett knä som är stort nog för två?
    Hur reagerar sonen om han tar båda i knäet?
    Mina knuffas o buffas lite, men dom är vana vid att va flera så det brukar gå rätt bra ändå.

Din sambo ska kanske försöka att frångå vanorna lite pö om pö, det som funkade när dom var själva funkar inte om man blir fler. Tex hålla kvar vid läsning innan sovandet, men dra ner duschandet kanske till var tredje dag. Det jag vill ha sagt är att han inte ska lägga om vanorna allt på en gång utan ta det lugnt och låta varje steg komma på plats innan han tar nästa. Jag tror inte svaret på problemet är i att ge sonen mer egentid, utan att få honom att inse att man förlorar inte sin plats bara för att man släpper in fler.

På natten så tycker jag att din sambo får ta och fälla upp en extra säng i sonens rum, så får du sova ordentligt och sonen vänjer sig att ligga kvar i sin egen säng.

• sunshine29

Tack. Sonen sover redan i samma rum då vi bara bor på35 kvm...Om han tar upp min dotter samtidigt som han har sonen i knä bli sonen elak och säger att min dotter är dum och sparkar på henne...

• Ess
    sunshine29 skrev 2010-07-30 09:03:57 följande:
    Tack. Sonen sover redan i samma rum då vi bara bor på35 kvm...Om han tar upp min dotter samtidigt som han har sonen i knä bli sonen elak och säger att min dotter är dum och sparkar på henne...
    Då får han visa sonen tillbaka till sin egen säng och sitta hos honom en stund om han haft mardrömmar.

När han har din dotter i knäet och sonen kommer och bär sig illa åt, säger han inte åt honom att sluta?
    Det låter som han är lite rädd att ställa krav på sonen, när det kommer fler barn i familjen måste dom lära sig att dela med sig både av grejor och föräldrar. Men sen är det ett ganska normalt beteende att dom försöker knuffa bort varann, det gör mina med. Men det gäller att man säger åt dem och inte låter det fortsätta, utan visar att man har plats för alla.
  • sunshine29

Han är rädd att ställa krav på sonen. Han säger till honom men hans sonen svarar alltid honom - Jag får göra som jag vill det är jag som bestämmer. Då skrattar min sambo och tycker han är gullig. Jag funderar på att dra mig undan när sonen är här så att min sambo kanske märker att han saknar mig. Fel av mig eller ?

• örtagård

låter som en normal treåring och jag tycker det verkar som om din sambo anstränger sig för att tillgodose sonens helt normala behov av närhet och uppmärksamhet - vilke troligtvis är viktigare då han både fått syskon och uppenbarligen inte har pappa på heltid.

en treåring låter jag inte vänta i ett samtal. en femåring, ja, men inte ett sådant litet barn. det får uppmärksamheten när den efterfrågas. ett större barn klara resonemang om att vänta med sådant som inte är viktigt.

klart ett barn ska lära sig det är fel att slåss och det gör de ommman visar dem det och talar om det men det är viktigt att gränssätta på så sätt att situationerna minimeras, att nii är med ic förhindrar uppkomsten. mnan kan inte lita på en treåring o en  bebis.

att barn behöver sova med sina föräldrar är varken nytt eller ovanligt - för er är det ju inte ens varje natt! det är inte underligt om hans son behöver extra närhet när han bara är där ibland.  

Vår treåring fick en kris när han fick en lillasyster, trots att han redan har en stora syster och både mamma och pappa. Vi ser det som vår uppgift att se till att de storas liv förändras så lite så mycket när de får ett syskon och att de får så mycket närhet och uppmärksamhet som möjligt så deras anknytning till bebisen underlättas för nog tar bebisen allt mycket tid från dem som det är. Vi anstränger oss för att ge dem ensamtid med oss.

En treåring är ett litet barn med stora behov.

Jag får verkligen inte lika mycket tid av maken som barnen. Verkligen inte!! Då  hade det ïnte sett rätt ut hos oss! Han får inte min tid heller! Barnen får vår tid. Har barnen i perioder stora behov får de mer än vanligt.

Låt sambon ge sonen det han behöver utan stress, så kommer syskonsamvaron och hela familjesamvaron bli lättare .

• örtagård
    Ess skrev 2010-07-29 22:06:02 följande:
    Under ett pågående samtal så får barnet vänta på sin tur, om det inte hänt nån olyckshändelse. Är det bara för avbrytandets skull så hyssjar man dem och ber dem vänta. Vilket dom inte bryr sig om utan höjer rösten och fortsätter som små papagojjor, men efter en miljon tillsägelser så börjar det att gå in.

Har inte din sambo ett knä som är stort nog för två?
    Hur reagerar sonen om han tar båda i knäet?
    Mina knuffas o buffas lite, men dom är vana vid att va flera så det brukar gå rätt bra ändå.

Din sambo ska kanske försöka att frångå vanorna lite pö om pö, det som funkade när dom var själva funkar inte om man blir fler. Tex hålla kvar vid läsning innan sovandet, men dra ner duschandet kanske till var tredje dag. Det jag vill ha sagt är att han inte ska lägga om vanorna allt på en gång utan ta det lugnt och låta varje steg komma på plats innan han tar nästa. Jag tror inte svaret på problemet är i att ge sonen mer egentid, utan att få honom att inse att man förlorar inte sin plats bara för att man släpper in fler.

På natten så tycker jag att din sambo får ta och fälla upp en extra säng i sonens rum, så får du sova ordentligt och sonen vänjer sig att ligga kvar i sin egen säng.
    JAg håller med om att syskon lär sig att att man inte förlorar sin plats om man släpper in fler och det lär våra sig också men det innebär inte att det ibland kan vara välgörande med egentid, särskilt mitt under förändringen. Det kan underlätta. Jag tycker det är så väldigt ofta barnen får samsams med en förälder om uppmärksamheten så är man två och det funkar kan det väl vara rätt skönt  och bra om den store får knät själv. Mina bebis får hela min kropp 24 timmar om dygnet mer eller mindre . Nog är det skönt om någon annan tar bebisen ett tag så någon av de stora får lite mamma eller pappa när han blir fl själv?

Jag tycker personligen att samsovande är viktigt för barn som uttalar behovet. Även om man inte håller med om det, så tycker jag inte det verkar vara ett lämpligt läge att ändra på sådant när familjesituaitonen är så NY. Det stjälper nog mer än det hjälper. Min erfarenhet är att det är bäst att ge det som barnet behöver och så blir allt lugnare inom sinom tid .
  • Emma b1982

Hej!
    Jag har exakt samma problem med min sambos dotter coh det är jättejobbigt!
    Kram På dig

• Flickan och kråkan

Det är inte lätt att vara liten och hamna i en ny situation med nya relationer som ska byggas. Vi har en 2½-åring....och en 15-månaders....helsyskon. Blir inte det minsta "häpen" över den lilla killens beteende. Här kom inte krisen när lillebror föddes utan när lillebror blev rörlig och plötsligt tog för sig på alldeles eget bevåg = konkurrens och svartsjuka. Fullständigt normalt. Sedan är den lille killen 3 år :

http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/

Och på detta fått uppleva sina föräldrars separation samt att få ny familj. Om du känner att du inte blir sedd och hörd.....

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-13 09:29:54 följande:

Om du känner att du inte blir sedd och hörd.....

......vad tror du det är han försöker finna bevis för? Kanske att bli sedd och hörd, och vara älskad MEST, det vill barn känna
Svar på tråden behöver lite råd om min sambos 3 åring