• Ess

behöver lite råd om min sambos 3 åring

Under ett pågående samtal så får barnet vänta på sin tur, om det inte hänt nån olyckshändelse. Är det bara för avbrytandets skull så hyssjar man dem och ber dem vänta. Vilket dom inte bryr sig om utan höjer rösten och fortsätter som små papagojjor, men efter en miljon tillsägelser så börjar det att gå in.

Har inte din sambo ett knä som är stort nog för två?
    Hur reagerar sonen om han tar båda i knäet?
    Mina knuffas o buffas lite, men dom är vana vid att va flera så det brukar gå rätt bra ändå.

Din sambo ska kanske försöka att frångå vanorna lite pö om pö, det som funkade när dom var själva funkar inte om man blir fler. Tex hålla kvar vid läsning innan sovandet, men dra ner duschandet kanske till var tredje dag. Det jag vill ha sagt är att han inte ska lägga om vanorna allt på en gång utan ta det lugnt och låta varje steg komma på plats innan han tar nästa. Jag tror inte svaret på problemet är i att ge sonen mer egentid, utan att få honom att inse att man förlorar inte sin plats bara för att man släpper in fler.

På natten så tycker jag att din sambo får ta och fälla upp en extra säng i sonens rum, så får du sova ordentligt och sonen vänjer sig att ligga kvar i sin egen säng.

• Ess
    sunshine29 skrev 2010-07-30 09:03:57 följande:
    Tack. Sonen sover redan i samma rum då vi bara bor på35 kvm...Om han tar upp min dotter samtidigt som han har sonen i knä bli sonen elak och säger att min dotter är dum och sparkar på henne...
    Då får han visa sonen tillbaka till sin egen säng och sitta hos honom en stund om han haft mardrömmar.

När han har din dotter i knäet och sonen kommer och bär sig illa åt, säger han inte åt honom att sluta?
    Det låter som han är lite rädd att ställa krav på sonen, när det kommer fler barn i familjen måste dom lära sig att dela med sig både av grejor och föräldrar. Men sen är det ett ganska normalt beteende att dom försöker knuffa bort varann, det gör mina med. Men det gäller att man säger åt dem och inte låter det fortsätta, utan visar att man har plats för alla.
Svar på tråden behöver lite råd om min sambos 3 åring