• Hercule

jag låg med min kusin - hur ser ni på saken??

Alltså, alla gör ju som de vill ... det är inte olagligt o.s.v. 

Personligen tycker jag att det låter motbjudande och jag har rätt mycket fördomar (Thindrah och Cewin låter som högadel i jämförelse) om de inblandade i frågan. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Hercule
    Paulina Paulina skrev 2010-07-22 23:45:31 följande:
    Kusiner FÅR gifta sig med varandra - alltså borde de även få lov att ha sex med varandra.

Googlade lite snabbt, men här är en länk som bekräftar detta även om texten eg i första hand handlar om arrangerade äktenskap:
    www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&t...

Och här hittade jag själva lagen, äktenskapsbalken - där står att
    "Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon." - inget hinder för kusiner alltså!
    lagen.nu/1987:230#A1
    Klart att de får, det får halsyskon med ... 

Jag inser logiskt att det är ok, men vad jag tänker är inte samma som jag känner ... det behöver det inte vara heller så länge jag förstår skillnaden
  • Hercule

Virriga Vera skrev 2010-07-23 08:13:43 följande:
    Om nu lagarna i USA skall vara ett riktmärke så är här ett litet axplock av lagar från USA som inte finns här.

Barn i West Virginia får inte gå till skolan med dålig andedräkt. Massachusetts är aktiva lagstiftare, 1659 förbjöds julen. Boston tar hårt på hygienen. Bada får man bara göra om man blivit beordrad av läkare att göra så. I Newcastle, Wyoming, är det förbjudet att ha sex stående i en affärs kylrum, som är avsett för kött. I Providence på Rhode Island är det förbjudet att sälja tandborste och tandkräm till en och samma kund på en söndag. I Connecticut får man inte gå på händerna över gatan. I Natoma, Kansas får du inte kasta kniv mot en man om har är klädd i kritstrecksrandig kostym. Oblong, Illnois är det förbjudet att bjuda sina husdjur på cigaretter. I Newark, New Jersey, får du inte köpa glass efter klockan sex på eftermiddagen om du inte har har en lapp från doktorn som säger att du får. Florida har väldigt underliga lagar och regler för kvinnor. Kvinnor får inte hoppa fallskärm på söndag eftermiddag. Att sjunga när man är iförd baddräkt är naturligtvis också förbjudet, likaså att somna under en hårtork. I Dyersberg, Tenesse, är det förbjudet för kvinnor att bjuda ut män på date och inte heller får man fånga fisk med lasso. I Arkansas är det helt okej för män att slå sina fruar - men bara en gång i månaden. I Hartford, Conneticut, bryter man mot lagen om man kysser sin fru på en söndag. I Kentucky är det illegalt att gifta sig med samma man mer än tre gånger. I Kalifornien krävs jaktlicens för att ladda en råttfälla. Tänker du åka till staten New York får du till exempel inte gå baklänges och samtidigt äta jordnötter när du är på konsert. Är du tjej och kör bil kan det vara bra att veta att du i Memphis, Tennessee, inte får köra bil utan att en man går framför bilen med en stor röd flagga... I Oklahoma får du vakta din kompis spritintag om han råkar vara en fisk, annars kan det hända att du hamnar i fängelse. Likaså om du i Kentucky råkar bära glass i dina fickor. Och glöm för all del inte att hålla din elefant i koppel om du är ute och promenerar i Milwaukee... //
    Jag tycker faktiskt inte att alla de där lagarna låter så tokiga! 
  • Hercule

Men alltså, elefanter ska ju vara kopplade, barn ska lära sig borsta tänderna och jag föredrar att den jag handlar kött av inte har haft sex i kylrummet.

Sedan tycker jag visserligen inte att kusingifte ska vara förbjudet trots att jag tycker att det är motbjudande ... men det är ju On Topic.

• Hercule
    HellviHumle skrev 2010-07-23 08:25:49 följande:
    Speciellt 17!
    *börjar genast lobba*
    Du får lära dig gå väldigt fort  
  • Hercule

Jag har för mig att sannolikheten för skador om kusiner får barn är ganska låg så länge kusinernas föräldrar inte också är släkt. 

• Hercule
    Hercule skrev 2010-07-23 08:54:11 följande:
    Jag har för mig att sannolikheten för skador om kusiner får barn är ganska låg så länge kusinernas föräldrar inte också är släkt. 
    Enligt Wikipedia är riskökningen: 

• Dödsfall från ett år och upp till vuxenålder: 75 procent
     Dessa resultat är statistiskt säkra och bygger inte på tillfälligheter.

När det gäller medfödda missbildningar har norska Folkhelseinstitutet endast uppgifter för missbildningar och sjukdomar som är synliga vid födseln och saknar uppgifter om sjukdomar som visas senare i livet.

Jag tycker faktiskt inte att det låter som en speciellt hög risk, den är ju rätt låg redan från början.  

• Hercule
    Här och nu skrev 2010-07-23 08:55:43 följande:
    Nu är du snurrig. Det vet du va?
    Mm, det blev fel ... Jag menar såklart om kusinernas föräldrar också är ett resultat av reproduktion inom släkten. 
  • Hercule
    La Lola skrev 2010-07-23 09:41:45 följande:
    Förhoppningsvis har våra barn så pass mycket vett i skallen att de inte drar över sina kusiner.

Då skulle de aldrig nånsin få sätta sin fot hema hos mig igen.
    Du skulle alltså bryta med dina barn av den orsaken? 
  • Hercule
    La Lola skrev 2010-07-23 09:44:21 följande:
    Jepp.
    Jag skulle vara så förbannat äcklad att jag aldrig skulle vilja se de mer.
    Det gör mig ledsen att du är beredd att bryta med dina barn om de i vuxen ålder väljer att ha sex med en annan vuxen, samtyckande människa. Det trodde jag faktiskt inte om dig. 
Svar på tråden jag låg med min kusin - hur ser ni på saken??