• Plutteli

En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!

Jag och min sambo tror på en fri uppfostran, när man nämner det på detta forum i olika trådar verkar tyvärr så gott som alla dra stora växlar på att vi enligt dem låter vår dotter få göra precis vad som helst. Allt från att slå sönder allt vi äger och har till att leva på godis osv.

Så här funkar fri uppfostran enligt oss:
    Vår dotter är en egen individ, det betyder att HON bestämmer över SIN kropp i största möjliga mån. Vi passerar den gränsen enbart när det är nödvändigt (tex ge henne alvedon när hon har så hög feber att hon får frossa och spyr pga den), i övrigt bestämmer hon vad hon vill göra med sin kropp. Detta betyder i praktiken att hon när hon blir äldre får klippa sitt hår själv om hon vill det, att hon kan färga det om hon så önskar, att hon får tatuera sig bäst hon vill när hon har åldern inne, att hon får ta hål var hon vill när hon är gammal nog, att hon får utforska sin kropp på egen hand eller med någon annan, enda kravet är att alla parter är med på det frivilligt utan påtryckningar osv. Som sagt, hennes kropp är hennes kropp och endast hon har rätt att bestämma över den.

När det kommer till prylar, leksaker och böcker: HENNES leksaker är HENNES, dem gör hon vad hon vill med. Vill hon ta sönder sin docka är det upp till henne, men hon får ingen ny om hon gör det utan får leva med att den isåfall är sönder. Enkelt eller hur? Det gäller f.ö alla hennes prylar, tar hon sönder dem med flit är det hennes förlust, vi skäller inte på henne men hon får heller inget nytt. När det kommer till ANDRAS saker däremot gäller respekt! DÄR är vi hårda med att hon inte får ta något utan att fråga, att man är rädd om andras saker och att hon inte får ta sönder något som inte är hennes. Det låter väll ganska enkelt det också?

Och ja, så fortsätter det. Vi har massor med regler, men bara där vi anser att det faktiskt fyller en reell funktion, vilket rent praktiskt brukar handla om att regler tillkommer för att hon 1. inte skall göra sig illa, 2. inte göra någon annan illa eller 3. inte förstöra något som inte är hennes. I övrigt är det inte många regler vi har, men det lär säker tillkomma efter behov när hon blir äldre, än är hon bara 2 år.

Så, en gång för alla, kan alla SLUTA att utgå ifrån att vår dotter får göra precis vad fan som helst bara för att vi inte har regler ni anser som "självklara"?

• Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!
  • Kinne79
    Hoppentoss skrev 2010-08-16 21:42:41 följande:
    Jag upplever det du skrivit at ni är som vilka föräldrar som hellst.

Dom jag har mött med så kallad fri uppfostran har verkligen inga regler för sina barn.

En händelse när jag gick i 7an glömmer jag aldrig.
    Vi var på skolresa i göteborg och framför oss satt en dam med gips. En liten kille som satt och sparkade gipset. Damen bad pojken sluta, men han fortsätta för det lät så skoj när skon slog mot gipset. Tills slut bad damen mamman säga åt sin son. Då svarade mamman. - Vi har fri uppfostran.
    Min käre kompis Johan hörde och såg hela händelsen. När bussen sedan stannade och vi skulle gå av så spottade Johan mamman i ansiktet och sa - Jag är resultatet av fri uppfostran. Vi andra i klassen stod och gapade av förvåning.

Jag tror nog att den typen av fri uppfostran som mamman på bussen och några av mina FD grannar körde med är grunden till att folk har rätt starka åsikter när man hör orden fri uppfostran.

Lycka till med barnen
    Tummen upp till Johan!
  • Plutteli
    MikuAndSaraLi skrev 2010-08-16 21:44:42 följande:
    Då är nog min uppfostrings-metod ganska fri också ^__^ 
    Förutom att jag älskar att kramas och pussas med min dotter.
    Något som inte hände ofta i min egen uppväxt (om man räknar bort alla hårda nypor i mina äppelkinder - ajj >.<)
    Hehe, ja jag älskar att kramas och pussas med mitt barn också, har lite svårt att förstå de föräldrar som inte vill gosa med sitt barn faktiskt... men men...
  • Plutteli

Dom jag har mött med så kallad fri uppfostran har verkligen inga regler för sina barn.

Vi var på skolresa i göteborg och framför oss satt en dam med gips. En liten kille som satt och sparkade gipset. Damen bad pojken sluta, men han fortsätta för det lät så skoj när skon slog mot gipset. Tills slut bad damen mamman säga åt sin son. Då svarade mamman. - Vi har fri uppfostran.
    Min käre kompis Johan hörde och såg hela händelsen. När bussen sedan stannade och vi skulle gå av så spottade Johan mamman i ansiktet och sa - Jag är resultatet av fri uppfostran. Vi andra i klassen stod och gapade av förvåning.

Jag tror nog att den typen av fri uppfostran som mamman på bussen och några av mina FD grannar körde med är grunden till att folk har rätt starka åsikter när man hör orden fri uppfostran.

Lycka till med barnen
    Tack :D

haha, härlig kompis du har! Ja, det är ju tyvärr så att somliga verkar missuppfatta totalt vad fri uppfostran är och tror att det är just = att inte ha regler alls. För mig är motsatsen till fri uppfostran de som kräver total lydnad av sina barn, där föräldrarna öht inte diskuterar beslut eller regler med barnen utan bara sätter dem och sedan helt skiter i vad barnen upplever, vilka behov de har osv.
  • Plutteli
    ReRant skrev 2010-08-16 21:51:41 följande:
    En snabb fråga. Om hon sitter och rapar högljutt vid matbordet, petar i näsan och äter snorkråkorna och är allmänt stökig när ni äter skulle ni låta henne hållas då?
    Hemma, ja. Borta/om vi har besök nej.
    På samma sätt får hon gå naken hemma om hon vill det men inte när vi är borta/har besök osv.
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2010-08-17 13:10:25 följande:
    På samma sätt får hon gå naken hemma om hon vill det men inte när vi är borta/har besök osv.
    Då måste jag vara en som "kräver total lydnad av mina barn", då jag kräver att alla har minst byxor/shorts och en t-shirt på sig vid matbordet, vuxna som barn. Inga bara overkroppar tolereras i mitt hus. (De andra beteendena tänker jag inte ens kommentera.) Du kommer att ha en intressant tonårstid framfor dig tror jag, med rapande och fisande halv- eller helnakna tonåringar vid matbordet.
  • Plutteli
    Tow2Mater skrev 2010-08-17 14:46:10 följande:
    Då måste jag vara en som "kräver total lydnad av mina barn", då jag kräver att alla har minst byxor/shorts och en t-shirt på sig vid matbordet, vuxna som barn. Inga bara overkroppar tolereras i mitt hus. (De andra beteendena tänker jag inte ens kommentera.) Du kommer att ha en intressant tonårstid framfor dig tror jag, med rapande och fisande halv- eller helnakna tonåringar vid matbordet.
    *asg* Tror du på fullt allvar att en tonnåring med nöje sitter näck framför sina föräldrar? Det ska nog jävligt mycket till innan en sådan sak sker, att de går naken hemma bäst de vill när vi vuxna inte är hemma i tonnåren kan jag dock tänka mig, men jag tror knappast att vår dotter kommer uppskatta att visa sig naken inför oss eller att vi visar oss naken inför henne i någon större utsträckning.

Att fisa och rapa är fullt naturligt och jag kan inte hålla inne med sådant i alla lägen och jag har inga planer på att göra det i mitt eget hem undantaget när vi har besök, i övrigt fiser och rapar jag efter behov, lika så min sambo och dotter. Vi är väll helt enkelt ganska sluskiga av oss i det privata
  • sextiotalist

Lycka till med barnen
    Den storyn gick redan på 70-talet, så jag tvivlar på att den är självupplevd. Men den är bra (eller så har damen hört storyn och ville upprepa den igen)
  • sextiotalist

Vi har kört med principen, regler och eventuella rutiner när behovet uppstår.
    Sedan har vi kört rätt mycket med artighet och respekt. Vårt barn har tidigt alltid hälsat och alltid sagt adjö (Hejdå) , även tackat för maten och eventuella presenter. Det är så väldigt bra starter när man träffa nya människor.

Att lära sig att ibland måste man sitta still är också självklart.

Men vi är ganska fria när det gäller annat, så få principer som möjligt.

Det jag tror det är att vissa barn fungerar ert sätt väldigt bra, men för andra går det inte lika bra. Så jag tror att man måste ha uppfostringsmetod efter individ och inte efter mallar.

• MikuAndSaraLi
    Plutteli skrev 2010-08-17 13:10:25 följande:
    Ja, min dotter springer runt näck här även om det är folk här eller ej.
    Fast det beror ju helt på VEM/VILKA som är här.
    Vänner osv är ju okej.
  • Mylla

Ordet fri uppfostran förknippar jag inte riktigt med det du beskriver, Pluttli. Många lägger nog in en annan betydelse i ordet. 

Hur man förhåller sig till nakenhet tror jag har mer med ens åsikter om nakenhet att göra än ens ideer om uppfostran.

Mina barn har aldrig haft sönder sina saker utom av olyckshändelse. Det har jag inte behövt ta ställning till om det ska förbjudas. Men jag skulle nog ge dem som råd att inte ha sönder sina saker. En så liten kan ju inte överblicka den fulla konsekvensen, de förstår helt enkelt inte att en sak då är borta för alltid.  Såna små skulle jag bara visa gång efter gång hur man hanterar sakerna istället på rätt sätt.  Vilket förde åter till första meningen i stycket. Kanske har jag "förbjudit" dem att ta sönder saker när jag envisats med att visa dem hur man hanterar saker men jag tycker nog att det är bästa sättet. De har ju sakerna kvar och har kul när de leker med dem.

Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!