• Topcom

Förstår ni varför det är så?

Det är vansinne att planera barn när man är ynka 16 år..

• Topcom
    La Lola skrev 2010-07-23 17:04:49 följande:
    Håller med.
    Nog för att dem kanske "kommer klara det" MEN det är inte kul att suga på tummen. Man vet inte vilket projekt man ger sig in i när man skaffar barn. Om jag hade kunnat så hade jag verkligen väntat, rekommenerar INGEN att få barn tidigt, och jag fick ändå barn när jag var 19, och hade gått ut gymnasiet. Det här året har inte varit lätt, med en studerande sambo och jag som fått lägsta FP. Nej, det har inte varit roligt.. Jag var naiv, men är såklart glad nu över att han finns här.

Tro mig, du KOMMER VILJA vara tonåring tills dina tonåringsår är slut. Lätt nu att säga "Jag tycker inte om att dricka, klubba och röka".. Alla kommer gå igenom den fasen också, och det är inte roligt om man har en liten person att ta hänsyn till då.

Jag bör nog tillägga att vi givetvis inte planerade detta barn, utan det var en kondom som sprack och ett dagen-efter-piller som inte fungerade.
  • Topcom

Du bör allvarligt talat ta ditt förnuft till fånga och lyssna på dem som är mammor och även har känt av den oglamourösa sidan av mammarollen (på riktigt, och inte bara läst det i en bok).

• Topcom
    Byhlin93 skrev 2010-07-23 19:26:57 följande:
    Jag och killen bor tillsammans i min mammas lägenhet som aldrig är hemma. Vi har varit ihop i två år, och vi fungerar bra ihop. Om ni tänker att jag bara är sexton och jag vill ha barn nu, och ni inte tänker på ekonomi å så bara att jag är ung och vill à barn. Tycker ni att det är fel då???
    Jag tror nog att folk här tänker på bådera, att ni varken har ekonomi, EGEN lägenhet OCH att du är 16 och han är 18. Det är ingen bra idè. Ingen vill ha barn när man är 16 år..Tro mig. Jag kan nu tänka ibland "ohshit.. Jag var verkligen inte redo eller mogen för detta.."
  • Topcom
    Byhlin93 skrev 2010-07-24 02:41:20 följande:
    Jag har tänkt och jag ska gå på gymnasiet igen, när barnet är ett år. Men undrar bara en sak : tänk om jag skulle komma och säga att jag blev oplanerqt gravid - skulle ni stötts mig då eller säga samma sak som ni säger nu? :p vet att ingen av er dömer mig, jag bryr mig inte överhuvudtaget men jag förstår inte att om jag som sexton åring planerar barn - vad har ni med det att göra? :) låter inte som om ni ger mig råd, mest för att övertyga mig. Kram
    Vad vi har med det att göra? Du frågade ju i ts varför vi tyckte som vi gjorde.
  • Topcom
    Byhlin93 skrev 2010-07-30 00:38:38 följande:
    Hehe, äntligen någon som förstår vad jag vill få ut av det hela. :) Jag vet att jag är mogen. Jag har suttit barnvakt åt en väldigt nära vän åt mig, hon hade fått barn redan som femtonåring. Hon hade inte alls någon koll på någonting, hon var inte redo riktigt då. Jag var tvungen att hjälpa henne, och ställde upp som barnvakt en gång i en hel vecka åt ett spädbarn. & jag måste säga att Det var underbart! Riktigt underbart alltså. Jag tror du säkert tänker att jag är konstig eller något som tycker att det är underbart att behöva gå upp mitt på natten för att babyn skriker, eller att jag måste byta blöja jämt och sånt... men barn är det finaste miraklet som finns. det är sååå underbart, och under den veckan så hade jag bara sovit sammanlagt 34 eller 35 timmar... men jag klarade det ändå :)

Hehe, min pojkvän håller på att leta jobb och även jag också. har även sparat några slantar, så jag bara VET att jag kommer klara det :) längtar sååå!
    Om du är snäll mot dig själv så gå ut gymnasiet först. Du kommer inte vara attraktiv om du inte har gymnasieutbildning. Det kommer vara sjukt svårt för dig att orka med gymnasiet senare. Sen sa du också ha en universitetsutbildning, ska ni leva på hans lön då eller? Och den kan ju inte heller vara strålande med tanke på att han kommer vara nyanställd.

Tänk inte bara på nununu utan tänk på sen också. Det är bara förhastat att skaffa barn nu när du inte är redo (även om du tycker det), och då ser jag till de aspekter som samhället "kräver" av en i utbildningsväg och annat. 
  • Topcom

Det finns en anledning till att typ en ynka människa av alla här tycker att det är "okej" o skaffa barn i den åldern. Särskilt bör du lyssna på dem personerna som VAR 16 när de fick deras första barn. Varför skulle det bli annorlunda för dig? INGEN rekommenderar dig att ha barn nu, särskilt de som har suttit i den sitsen efter ett halvår och kom på att det nog hade varit bäst o vänta..

• Topcom
    Byhlin93 skrev 2010-08-01 20:45:26 följande:
    tackar för era svar!

Så här är läget. jag har INTE frågat min mamma om hon kunde ställa upp på saker. Hon VET att jag vill ha barn, och att jag kör oskyddat. På grund av detta så har min mamma sagt till mig att hon vill att jag ska känna mig trygg, och att jag ska vara säker på att dom finns där för mig. och det har jag alltid vetat, mina föräldrar har inte slutat stötta mig även fast jag har gjort otroligt dumma saker i mitt liv..

Mamma sa till mig : om du nu är gravid, så VILL jag vara mammaledig istället för dig för jag vill att du ska kunna ta studenten och slippa kämpa som jag gjorde. Jag frågade henne om hon var säker, för det är ju inte så många mammor som ställer upp att ta mammaledighet åt sin dotter. Hon sa ja, självklart är jag säker! Jag vet att du kommer göra ditt bästa för ditt barn, precis så som jag gör det för dig.

Så jag har inte frågat mamma om något, har inte ens frågat om stöd. Hon kommer själv till mig och berättar hur hon tänker och vad hon vill, och jag FÅR tänka på dom råden och kanske acceptera dom. Tänk er lite för, jag har faktiskt en mamma som ställer upp för mig i alla lägen. och jag tror säkert att de flesta av er mammor säkert kommer ställa upp för era barn också, eller hur?

När jag fött barnet så vill jag mer än gärna ha klart min utbildning, snabbt som möjligt. Då kan jag snabbare hjälpa min pojkvän att bättra på ekonomin. Han håller fortfarande på att söka jobb, men det är faktiskt nio månader en bebis gror i magen, och man hinner väldigt mycket på den långa tiden.

Men så är det. Jag ska bli mamma när jag är ung, och jag tror faktiskt att det är på g :) Äl+8 idag, och har haft mensvärk  sen 2-3 dagar tillbaka. brukar inte få mensvärk förrän dagen innan. så JAG håller tummarna :)
    Förstår jag dig rätt när din mamma ska vara mammaledig åt ditt barn?:S Vet inte vad jag ska säga.. Särskilt den första tiden med ens barn är viktig, ditt barn kommer tro att din mamma är hennes/hans mamma. Skaffa barn när det är läge istället. Det där är ingen smart lösning för fem öre. Var lite smart. Synd att din mamma inte kan tala dig till rätta angående detta. Uppenbarligen har varken hon eller du tänkt igenom detta tillräckligt. Isåfall hade ni kommit fram till att det som är bäst för BARNET är att vänta.
  • Topcom
    Mariohn skrev 2010-08-02 10:30:35 följande:
    Ursäkta men hur fan kan man kalla sig mogen och ansvarig och sätta ett barn till världen som någon annan än en förälder ska vara föräldraledig åt? Då har man verkligen inte begripit ett dyft om anknytning, ansvar eller hur det är att älska ett barn. Detta är så jävla dumt att jag hoppas att det är ett skämt. 
    Jo men verkligen. Egoistiskt så det bara skriker om det. Man märker att hon bara är 16.
Svar på tråden Förstår ni varför det är så?