Hjälp mig att bli av med mina hjärnspöken
Efter 2 förlossningar som för mig varit jobbiga på helt olika vis känner jag en stark oro inför förlossningen som väntar. Är i v.34 nu och det är hög tid att ta itu med det på allvar.
Long story short:
Första gången blev förlossningen långdragen och avslutades med sugklocka då bebis låg i vidöppet läge. Efter kamp med värkstimulerande dropp som bara gav mig helt galna värkar (på 1-2 droppar/min) var det ju iofs en lättnad.
Andra gången gick det med en rasande fart på slutet, jag tappade kontrollen totalt, drabbades av panik, krystningarna funkade inte för bebis kom inte en millimeter och dessutom gick hjärtljuden ned och det blev bråttom. Ingen läkare på avdelningen: PANIK - slutligen fick de fatt i en kompetent person på gyn som i flygande fläng rusade in på rummet, satte klockan, drog ut bebis snabbare än kvickt och sen försvann igen.
Allt har ju slutat väl, men nu har jag tusen spöken som härjar när jag tänker på vad som komma skall. Senaste barnmorskan, alltså förlossn nr 2, sa att "konstigt, du krystade bra men bebis rubbade sig inte en mm, det verkar som att du har nån konstig form på ditt blygdben"...
Detta tog jag upp med min läkare idag och han nästan skrattade och sa att det där kan du bara lämna bakom dig, du har fått ut 2 barn den naturliga vägen, du KAN föda barn. Ändå är jag rädd att hamna där igen.
Tänk om det blir nåt akut igen och nån läkare då inte kan skrapas fram från gyn??! osvosv...
Rent intellektuellt vet jag ju att nästa gång är en NY gång, samma villkor behöver inte alls gälla. Men ändå så känns det som att när värkarna kommer dra igång på allvar blir det ett deja vú... med panik som följd. Rädsla för att vara en inkompetent kvinna som inte kan föda fram ett barn.
Tänkte denna gång prova dyktekniken... för att det ska vara nåt nytt liksom. Tidigare profylaxandats. Är ganska smärttålig, så det är inte mitt problem egentligen.
Några tips om sätt att tänka så jag kan lämna det som hänt bakom mig och gå in i den här nya upplevelsen utan hemska förväntningar?