Inlägg från: mia maria |Visa alla inlägg
  • mia maria

Någon som varit till Tomteland i Mora?

Jag har varit på Tomteland två ggr med min äldsta son (han är nu 6 år), o jag tycker att det är ett jättebra ställe!!! Tycker att det är jättefint o mysigt; det är inte nå'n jättestor nöjespark - så tror man det så blir man besviken.
    Men det är jättemysigt o finns mkt att se o göra - o passar perfekt när barnen är 3-5 år tycker jag, dvs då de fortf tror på tomtar o troll!

Jag tycker helt klart att ni ska åka, för det är absolut värt ett besök!

Det finns program under dagen med olika sagoshower, matning av tomtens renar, lekar med nissarna osv.

• mia maria
    Gilmore Girl skrev 2010-07-15 20:11:18 följande:
    ÅK INTE DIT!!!!
    Vi var där i måndags och det var det sämsta jag varit på! Det har bytt ägare och det är säkert förklaringen. Vi har också en treåring och han vart så besviken så det gjorde ont i oss. Det kostade oss 520 spänn och vi var där 40 minuter. Tomten satt i souvenirbutiken och krängde souvenirer, nissarnas verkstad var en enda stor affär som skulle locka barnen att tjata till sig saker som var hutlöst dyra. Både älgarnas och renarnas hägn var tråkiga och utan aktiviteter. Ja, det fanns byggnader och se, men de flesta små husen var inte ens figurer i utan stängda med inspelat dåligt ljud som kom ut. Maten var kass, vi var inne och tittade men åt inte eftersom vi blev mer elle rmindre äcklade. Det var det sämsta vi någonsin varit på och HUTLÖST dyrt, du får ingenting mer än TITTA för pengarna, ponnyridningen kostar 40 spänn och överallt hänger skyltar om att det är "sponsrat av" lokala företagare. Om jag nu tittar på hemsidan tycker jag att det är mer elle rmindre falsk marknadsföring eftersom aktiviteterna verkar många och omgivningen vacker, men med GB-parasoll och reklamskyltar och en hoppborg uppe vid rencafet blir det hela bara kommers och dollartecken i ögonen på ägarna. De tär förresten samma ägare som Orsa Björnpark och sköts det lika dåligt blir jag rädd.... Lägg era pengar på något trevligare... Vi fick lura i vår treåring att tomten var på semester för att han blev så ledsen.....
    Ja fast i tomtens verkstad så fanns det ju mkt att titta på också, på nedre plan. Hela övre plan är ju dock en affär. Och litegrann av nedre delen också, samt restaurang. Men det finns ju tomtar att titta på också, som arbetar i verksta'n!
    Sen kan man ju besöka jultomtens egna hus o sitta i hans släde - fanns inte det kvar?
    Och trollens hus??
    Nej som jag skrev så är det ingen stor nöjespark - men jag har alltid tyckt att det har varit jättemysigt där, o vi var senast där för 2 år sen.
    Småtrollens hus bl.a är just bara ett litet hus där det är inspelad sång som hörs, men det var iaf spännande för min son då han var 3 år!

Finns inte de olika showerna o trollpromenadena/stigarna kvar heller?
    Det var ju teater när vi var där, o nissar, häxor o troll som gick omkring o busade med barnen o som höll i aktiviteterna.
Svar på tråden Någon som varit till Tomteland i Mora?