• LizaLuzis

    Någon som varit till Tomteland i Mora?

    Jag och sambon ska åka till Tomteland i Mora med vår treårige son tänkte vi Glad

    Någon som varit där? Har fått blandade åsikter om stället från några vänner. Allt från topp betyg till att vi kommer bli så besvikna....

    Det är ju ändå trettio mil  enkel resa.

    Skriv gärna en rad och berätta om ni varit där och vad som var positivt / negativt.

    Nåt speciellt som är extra sevärt?

  • Svar på tråden Någon som varit till Tomteland i Mora?
  • mia maria

    Jag har varit på Tomteland två ggr med min äldsta son (han är nu 6 år), o jag tycker att det är ett jättebra ställe!!! Tycker att det är jättefint o mysigt; det är inte nå'n jättestor nöjespark - så tror man det så blir man besviken.
    Men det är jättemysigt o finns mkt att se o göra - o passar perfekt när barnen är 3-5 år tycker jag, dvs då de fortf tror på tomtar o troll!

    Jag tycker helt klart att ni ska åka, för det är absolut värt ett besök!

    Det finns program under dagen med olika sagoshower, matning av tomtens renar, lekar med nissarna osv.

  • Gilmore Girl

    ÅK INTE DIT!!!!
    Vi var där i måndags och det var det sämsta jag varit på! Det har bytt ägare och det är säkert förklaringen. Vi har också en treåring och han vart så besviken så det gjorde ont i oss. Det kostade oss 520 spänn och vi var där 40 minuter. Tomten satt i souvenirbutiken och krängde souvenirer, nissarnas verkstad var en enda stor affär som skulle locka barnen att tjata till sig saker som var hutlöst dyra. Både älgarnas och renarnas hägn var tråkiga och utan aktiviteter. Ja, det fanns byggnader och se, men de flesta små husen var inte ens figurer i utan stängda med inspelat dåligt ljud som kom ut. Maten var kass, vi var inne och tittade men åt inte eftersom vi blev mer elle rmindre äcklade. Det var det sämsta vi någonsin varit på och HUTLÖST dyrt, du får ingenting mer än TITTA för pengarna, ponnyridningen kostar 40 spänn och överallt hänger skyltar om att det är "sponsrat av" lokala företagare. Om jag nu tittar på hemsidan tycker jag att det är mer elle rmindre falsk marknadsföring eftersom aktiviteterna verkar många och omgivningen vacker, men med GB-parasoll och reklamskyltar och en hoppborg uppe vid rencafet blir det hela bara kommers och dollartecken i ögonen på ägarna. De tär förresten samma ägare som Orsa Björnpark och sköts det lika dåligt blir jag rädd.... Lägg era pengar på något trevligare... Vi fick lura i vår treåring att tomten var på semester för att han blev så ledsen.....

  • Elli47

    Vi var där för ganska många år sen och tyckte det var helmysigt! Där fanns trollstigar att gå, barnen fick gå i häxans bus-skola och tomtens tomte-skola och så var det sång och dans och musik och teater. Tacobuffé bl a till humant pris fanns i resturangen. Så vi var  jättenöjda med vår dag. Men som ovanstående skriver så har stället bytt ägare och då är det väl inte så bra längre tydligen, synd!

  • mia maria
    Gilmore Girl skrev 2010-07-15 20:11:18 följande:
    ÅK INTE DIT!!!!
    Vi var där i måndags och det var det sämsta jag varit på! Det har bytt ägare och det är säkert förklaringen. Vi har också en treåring och han vart så besviken så det gjorde ont i oss. Det kostade oss 520 spänn och vi var där 40 minuter. Tomten satt i souvenirbutiken och krängde souvenirer, nissarnas verkstad var en enda stor affär som skulle locka barnen att tjata till sig saker som var hutlöst dyra. Både älgarnas och renarnas hägn var tråkiga och utan aktiviteter. Ja, det fanns byggnader och se, men de flesta små husen var inte ens figurer i utan stängda med inspelat dåligt ljud som kom ut. Maten var kass, vi var inne och tittade men åt inte eftersom vi blev mer elle rmindre äcklade. Det var det sämsta vi någonsin varit på och HUTLÖST dyrt, du får ingenting mer än TITTA för pengarna, ponnyridningen kostar 40 spänn och överallt hänger skyltar om att det är "sponsrat av" lokala företagare. Om jag nu tittar på hemsidan tycker jag att det är mer elle rmindre falsk marknadsföring eftersom aktiviteterna verkar många och omgivningen vacker, men med GB-parasoll och reklamskyltar och en hoppborg uppe vid rencafet blir det hela bara kommers och dollartecken i ögonen på ägarna. De tär förresten samma ägare som Orsa Björnpark och sköts det lika dåligt blir jag rädd.... Lägg era pengar på något trevligare... Vi fick lura i vår treåring att tomten var på semester för att han blev så ledsen.....
    Ja fast i tomtens verkstad så fanns det ju mkt att titta på också, på nedre plan. Hela övre plan är ju dock en affär. Och litegrann av nedre delen också, samt restaurang. Men det finns ju tomtar att titta på också, som arbetar i verksta'n!
    Sen kan man ju besöka jultomtens egna hus o sitta i hans släde - fanns inte det kvar?
    Och trollens hus??
    Nej som jag skrev så är det ingen stor nöjespark - men jag har alltid tyckt att det har varit jättemysigt där, o vi var senast där för 2 år sen.
    Småtrollens hus bl.a är just bara ett litet hus där det är inspelad sång som hörs, men det var iaf spännande för min son då han var 3 år!

    Finns inte de olika showerna o trollpromenadena/stigarna kvar heller?
    Det var ju teater när vi var där, o nissar, häxor o troll som gick omkring o busade med barnen o som höll i aktiviteterna.
  • LizaLuzis

    Hej på er o tack för era svar!

    Vi har varit där nu och jag måste säga att det var riktigt lyckat! De som spelar tomte,häxa,sagofe mm är mycket duktiga och har väl hand om barnen. Min treåring var skit nöjd! Vi var där två dagar då det är gratis nästföljande dag som man betalat entre.

    Men ok.... Som Gilmore Girl skrev..... Inträdet var dyrt och det var mycket dyrt där inne. Man tyckte kanske att det var lite "kalt" i parken. Hade kanske väntat mig lite mer saker där inne som liksom "fyllde ut". Å sen ponnyridningen ja.... det var en tur på kanske max en minut o den kostade som sagt 40 kr. Man kunde kanske fått ett varv till för de pengarna.

    Det som räddade upp allt var ändå personalen som spelade sagofigurerna o personalen för övrigt. De var fantastiska tyckte både jag o min sambo. Tomten kallade min son vid hans namn varje gång han såg honom o det blev jag imponerad av Glad

    Vi kommer nog åka dit nästa år igen!!

  • sandy bell

    Vi var där i dec 2009 och det var helt okej, det snöade och var riktigt mysigt! skulle aldrig åka dit igen men vi ångrade inte att vi åkte dit. Barnen var nöjda o glada:)

  • Madaluha

    Vi är här uppe nu. Har barn som är 6 och 8 år och vi är helsålda. Tycker att det är mer än prisvärt, teater i 4 akter på 30-45 minuter var, busskola med häxan, trollskola med nissen och huldran, älvskådning, trollsafari, nisseparty, någon skola med tomten inne i verkstan - det var fullspäckat! Vi såg knappt skymten av barnen för de hade så mycket de ville vara med på av programmet och levde sig helt in i sagans värld. Vi la till 25 spänn per person för att kunna gå fler gånger under våra två veckor här, tar med matsäck och skiter i svindyra ponnyridningar. Godis och sovenirer ligger i helt ok klass om man jämför med annat så jag har inget att klaga på och har två toknöjda barn!


    THINK OUTSIDE THE BOX!!!!
  • LizaLuzis
    Madaluha skrev 2010-07-27 00:37:18 följande:
    Vi är här uppe nu. Har barn som är 6 och 8 år och vi är helsålda. Tycker att det är mer än prisvärt, teater i 4 akter på 30-45 minuter var, busskola med häxan, trollskola med nissen och huldran, älvskådning, trollsafari, nisseparty, någon skola med tomten inne i verkstan - det var fullspäckat! Vi såg knappt skymten av barnen för de hade så mycket de ville vara med på av programmet och levde sig helt in i sagans värld. Vi la till 25 spänn per person för att kunna gå fler gånger under våra två veckor här, tar med matsäck och skiter i svindyra ponnyridningar. Godis och sovenirer ligger i helt ok klass om man jämför med annat så jag har inget att klaga på och har två toknöjda barn!
    Vi tog med några broschyrer hem därifrån o min treåring sitter o tittar i den på kvällarna. Tomteland..... säger han med drömmande ögon.

    Ja det är verkligen underbart för barnen!Skrattande
    Eller hur teatern är hur bra som helst? Vi har 30 mil upp till Mora annars hade vi nog åkt dit en sväng till i sommar.
  • fraz

    Har vatit på tomteland sommaren -11.
    Det e kanon för barn på ca 3-6 år.

    De är ingen tivolipark utan ett sago äventyr med en saga som sträckersig under hela dagen. Att gå dit och bara titta funkar inte, man skall/måste vara där kl10:00 när dom öpnar och följa med  figurerna/skådespelarna under dagen.
    Och det är inte dyrt, 180:- vuxen, barn under3år gratis. vi fick inte en lugn stund, han inte att äta på hela dagen.
    MEN man MÅSTE följa programet under dagen. Vi hadde behöft 2dagar fört att d skulle vara lungare. 
    Dag 1 skall man se förestälningen som var uppdelat på fyra akter från kl10 och sista kl13.
    Dag 2 skall/kan man göra allt d andra. Häxskola, träffa tomten, Trollskola, älv vandring. leta troll. mata djuren. mm

  • asaeri67

    Jag besökte Tomteland, , Orsa björnpark samt Leksand sommarland.Jag blev lite besviken på Tomteland ett otroligt fint och mysig miljö men jag tror barnen har större utbyte av de fina sagorna som berättas i lägre skolåldern. Mitt tips till dig är att vänta med besöket tills han blivit större Besök istället Orsa björnpark och Leksand sommarland. På sommarland finns det många karuseller,för små barn och små båtar att åka i lämpliga för 3 åringar. Klätterställning ar i olika storlekar. Mina barn uppskattade det jättemycket varit dit två ggr. Det finns mycket mer och upptäcka där

    Mvh åsa Eriksson. Hoppas ni får en bra semester.

  • Alexi
    asaeri67 skrev 2017-06-25 12:04:08 följande:
    Jag besökte Tomteland, , Orsa björnpark samt Leksand sommarland.Jag blev lite besviken på Tomteland ett otroligt fint och mysig miljö men jag tror barnen har större utbyte av de fina sagorna som berättas i lägre skolåldern. Mitt tips till dig är att vänta med besöket tills han blivit större Besök istället Orsa björnpark och Leksand sommarland. På sommarland finns det många karuseller,för små barn och små båtar att åka i lämpliga för 3 åringar. Klätterställning ar i olika storlekar. Mina barn uppskattade det jättemycket varit dit två ggr. Det finns mycket mer och upptäcka där
    Mvh åsa Eriksson. Hoppas ni får en bra semester.
    TS son är numera 10 år
Svar på tråden Någon som varit till Tomteland i Mora?