• Claris

Kan man vägra att ha sitt barn?

Det gäller ett av mina bonusbarn,som vi har drygt halvtid..nu säger biomamman att hon tänker vägra att ta emot barnet,nästa gång det kommer?

• Svar på tråden Kan man vägra att ha sitt barn?
  • Claris
    TheCoopers skrev 2010-07-13 16:12:14 följande:
    Hmmm men varför skulle hon göra det ?
    det har hänt att hon inte tagit emot förut,ngn dag och så:S
    tycker barnet är jobbigt..sant..men det är ju lika jobbigt för oss.
    Men nu tänker hon aldrig mer ha barnet?
  • Claris
    h8him skrev 2010-07-13 16:16:07 följande:
    Ja. Konstigt nog har föräldrar ingen skyldighet att bo med sina barn så hon kan vägra men det låter konstigt att hon plötsligt vägrar träffa sitt barn.
    man har bara försörjningsplikt?
    fast bion har knölat länge,älskar att göra livet jobbigt för de flesta..
  • Claris

barnet är lite äldre..och har/haft det jobbigt. Men blir ju värre när mamman behandlar barnet som lufy typ.
    nä,med den inställningen har det inte varit topp att lämna iaf.

• Claris
    Anonym skrev 2010-07-13 18:07:04 följande:
    Lätt att säga när man inte vet hur ungdomen uppfört sig! Kanske misshandlar hon sin mamma, super, ligger med killar och vägrar respektera regler.
    ja,det är klart. men ska vi också överge ett barn?vem har sagt ungdom?
    nej,barnet misshandlar inte sin mamma.

mamman har aldrig varit intresserad..inte velat gå på föräldramöten,utvecklingssamtal osv.
  • Claris
    Anonym skrev 2010-07-13 18:18:02 följande:
    Om du läser nedan så kanske du förstår varför jag tolkar det som en ungdom, man kallar knappast en 8-10 åring för "lite äldre".

Aldrig varit intresserad? Inte konstigt att "barnet" mår illa om pappan inte valt att ta över boendet för att ge "barnet" ett hem där "barnet" är välkommen.

Visst kan pappan också överge "barnet", om han vill det. Då får samhället ta över...
    Claris skrev 2010-07-13 17:00:03 följande:
    barnet är lite äldre..och har/haft det jobbigt. Men blir ju värre när mamman behandlar barnet som lufy typ.
    nä,med den inställningen har det inte varit topp att lämna iaf.
    lite äldre,räcker kanske med skolåldern..och barnet vill på ngn sätt vara hos sin mamma,svårt att föra sin egen talan då?
    Men nu har flera socanmälningar kommit fram också(ej detta barn men iaf)
  • Claris
    Anonym skrev 2010-07-13 18:31:00 följande:
    Om mamman inte vill ha barnet så kan varken barnet eller ni tvinga henne att ta emot barnet! Flera socanmälningar har kommit fram? Spännande... Hade barnets pappa gemensam vårdnad om barnet så hade han omgående fått höra talas om de socanmälningarna.
    jaså?
    fast hon har nya barn med en annan man?
  • Claris
    Anonym skrev 2010-07-13 18:37:45 följande:
    Läste du vad jag skrev? "Hade barnets pappa gemensam vårdnad om barnet så hade han omgående fått höra talas om de socanmälningarna." Det gäller givetvis angående det barnet socanmälningarna rör...

Har soc berättat om anmälningar så har de begått tjänstefel. Eftersom barnets pappa inte har rätt till information om syskonen så ska du nog akta dig för att föra informationen om anmälan vidare. Du vet inte vad som är sant eller inte. Det kan även sluta med anmälan om förtal.
    nä,jag för inget vidare så.
    var mamman som nämde det när vi försökte reda ut denna ohållbara sitation.
  • Claris
    Anonym (lisa) skrev 2010-07-14 08:21:44 följande:
    Men om mamman blivit anmäld pga av hennes andra barn så kommer förmodligen även detta barns situation utredas?!
    ja,nu har pappan blivit kallad.
    men det spelar ju mindre roll..när barnet inte ska vara där.
  • Claris
    Anonym skrev 2010-07-14 17:59:13 följande:
    Nej, alla barn utreds inte automatiskt.
    det är anmälan på detta barn också.
  • Claris
    UpsyDaisy skrev 2010-07-14 18:03:19 följande:
    Det finns gott om män som överger sina barn...och det finns några kvinnor som också gör det. Det finns inte så mycket man kan göra åt situationen tyvärr.
    det har jag förstått,tyvärr.
    kan inte förstå det bara..speciellt när man levt med barnet så pass länge.
  • Claris
    Queenie70 skrev 2010-07-14 18:31:18 följande:
    Visst har du kanske haft "tur" men att ungdomar experimenterar med alkohol och har sex är knappast nåt man behöver släpa iväg med dem till BuP för Det blir folk av oss också så småningom...
    ojoj,alltså vi gör massor..allt vi kan,som står i vår makt..innan man lämnar över till samhället...
  • Claris
    Queenie70 skrev 2010-07-14 18:42:50 följande:
    Hur menar du nu? Känns som om vi pratar förbi varandra lite
    det var ngn som skrev om BUP...handlar liksom inte om det. Vissa barn är jobbigare än andra..men som förälder ställer man väl upp? Inte bara när de är som änglar?

Men nu antar jag att det ligger massor annat bakom med,och då är det bäst att ha ett stabilt hem iaf.
  • Claris
    Queenie70 skrev 2010-07-14 19:09:14 följande:
    Ja att bli avvisad av sina föräldrar kan absolut bli skäl till en bupkontakt. Men inte "bara" för att ungdomar testar alkohol eller har sex. Det är ju faktiskt mer regel än undantag att de sakerna debuterar i tonåren, eller håller du inte med?

Testade inte alkohol och sex som ungdom?
    ja,nu vet jag inte vad som händer. Klart det kanske blir samtal osv..rätt hårt när en mamma sviker,såklart.

Nu är barnet inte riktigt i sex åldern..eller ja,vad man ska säga:)
  • Claris
    Anonym (tur) skrev 2010-07-15 09:59:06 följande:
    Förlåt... :( Läste slarvigt!
    tack för försvar!
    Jag kände mig faktiskt påhoppad just där med..tänkte..sjutton,jag har ju inte gjort ngt galet.
Svar på tråden Kan man vägra att ha sitt barn?