• Tussebus

Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?

Hur går äD till egentligen? Är det typ som vid IVF, eller?

• Tussebus
    ungkvinna81 skrev 2010-07-13 19:37:23 följande:
    Hej Tussebus!

Svar till din fråga är båda ja och nej.

IVF- de användar kvinnas egna ägg, kanske hennes man har svaga spermier eller hon måste ägglosningstimuleras. Så de plockar hennes ägg, insaminera de utanför kroppen  och lägga de tillbaka i kvinnas livmodern.

äggdonation (som jag får): kvinnas har INGA ägg, det har misslyckats med att stimulera kvinnas egna ägglosning. Därför tas äggceller från en annan kvinna (donator). Äggen inmamineras med hennes mans spermier (kvinna1) utanför kroppen i en labb sen överförs embryot i livmodern på kvinna1. DVS hon kommer att vara biologisk mamma tillbarnet men inte genetisk mamma. 

Hoppas du förstod skillnaden från min beskrivning;) 
    Ja så mycket visste jag redan :) Jag undrar mest över själva processen med att donera egna ägg: om man då liksom vid IVF måste ta en massa jobbiga sprutor för att höja äggproduktionen och att man inte får tillbaka äggen efteråt utan om de skänks direkt till nästa kvinna e.dyl...
  • Tussebus

Tack ungkvinna81, det svarade på min fråga. Jag fick tyvärr inte skriva på något dylikt papper utan de ägg som jag har i frysen, tror jag slängs eller skänks till forskning efter fem år om jag inte använt dem eller förlängt tillståndet att frysförvara dem.

Har en väninna som inte är säker på om hon kommer att kunna använda de ägg hon har i frysen och vi skulle gärna båda se att de kom till bättre behövande istället... Kanske är det mest därför jag undrar. Tycker det kändes som ett jätteslöseri när inget av mina 15 första ägg blev befruktat och att de slängdes då jag inte fått skriva på nåt papper än om stamcellsforskning...

• Tussebus

Tack! De säger att nu måste man själv hålla koll på när tiden går ut  eller åtminstone själv skicka in en ansökan om förlängning. Vi får se när den tiden kommer. Än så länge gläds jag åt det lilla jag har i magen Glad

Svar på tråden Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?