• sally00

Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?

Funderar på att donera ägg men är lite fundersam över hur det kommer kännas efteråt?

Ni som har donerat ägg, har ni tänkt mycket på det efteråt, eller har ni kunnat lämna det bakom er och bara glädjas åt att fått möjligheten att ge någon annan den glädjen som ett barn innebär? Jag ser ett barn som något som huvudsakligen har formats av sin uppväxt och miljön omkring sig, och inte främst generna, men kommer jag kunna se det likadant efter att jag har lämnat ifrån mig äggen?

Ni andra som har donerat, hur ställer ni er till det faktum att barnet har rätt att få reda på vem ni är när den är myndig? 18 år är ganska lång tid framåt, och jag har såklart ingen aning om var jag är då, och det är möjligt att det skulle bli väldigt omkastande om det kommer en tonåring - kanske med snedvriden bild - och vill veta vem man är etc.

Vet att det finns en stor tråd för donatorer, men väljer ändå att posta här.

• Svar på tråden Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?
  • ungkvinna81

Hej Tussebus!

Svar till din fråga är båda ja och nej.

IVF- de användar kvinnas egna ägg, kanske hennes man har svaga spermier eller hon måste ägglosningstimuleras. Så de plockar hennes ägg, insaminera de utanför kroppen  och lägga de tillbaka i kvinnas livmodern.

äggdonation (som jag får): kvinnas har INGA ägg, det har misslyckats med att stimulera kvinnas egna ägglosning. Därför tas äggceller från en annan kvinna (donator). Äggen inmamineras med hennes mans spermier (kvinna1) utanför kroppen i en labb sen överförs embryot i livmodern på kvinna1. DVS hon kommer att vara biologisk mamma tillbarnet men inte genetisk mamma. 

Hoppas du förstod skillnaden från min beskrivning;) 

• ungkvinna81

Hej Sally 00,

Själv är jag en ägg motagare... jag har försökt skaffa barn med egna ägg men tyvärr mina resultat visade att jag kan inte/kommer aldrig kunna ha barn med egna ägg därför får jag en äggdonationsbehandling.

Det är så klart upp till dig om du vill donera ägg eller inte men det kanske bra att du vet att inte alla dina ägg som du donerar blir till ett barn!!! Det bror på hur många ägg de tar från dig,,, hur många de lyckas fertilera,,, om embrytot fäster i livmodern på mottagaren..så det är flera faktorer som spelar roll. Du ger äggceller, dvs arvmassa men mottagaren (kvinnan som föder barnet) är biologisk mamma till barnet. 

Min äggdonator är en kvinna från Riga som redan har barn och första embryot jag fick fäste inte altså det blev ingen bebis:( nu ska vi försöka igen i sep. 

Jag går igenom massa hormonella behandligar, och det tycker jag är väldigt obehagligt... donatorn måste också hormon behandlas men bara under en  kort period. 

Hoppas mitt svar hjälpte lite... lycka till! 

• Gladskit

Jag har funderat på att donera, men inte riktigt bestämt mig ännu.
    Vi har inte bestämt oss för om vi vill ha syskon till vår son, och det skulle jag nog vilja att vi fattade beslut om först i såna fall. Men vi får se. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det.

Det enda som jag funderar över är just detta med att barnet har rätt att söka upp donatorn senare. Jag skulle inte ha några problem med att ge bort själva ägget osv. Det skulle bara göra mig glad om det resulterade i att en annan kvinna fick bära och föda ett barn. Jag tänker mest på vad barnet har för känslor och förhoppningar om mig (om han/hon nu väljer att ta kontakt, det är ju inte heller säkert).

Jag har sett att Akademiska sjukhuset i Uppsala efterlyser donatorer så jag får ta mig en rejäl funderare tror jag.

• sally00
    ungkvinna81 skrev 2010-07-13 19:46:13 följande:
    Hej Sally 00,

Själv är jag en ägg motagare... jag har försökt skaffa barn med egna ägg men tyvärr mina resultat visade att jag kan inte/kommer aldrig kunna ha barn med egna ägg därför får jag en äggdonationsbehandling.

Det är så klart upp till dig om du vill donera ägg eller inte men det kanske bra att du vet att inte alla dina ägg som du donerar blir till ett barn!!! Det bror på hur många ägg de tar från dig,,, hur många de lyckas fertilera,,, om embrytot fäster i livmodern på mottagaren..så det är flera faktorer som spelar roll. Du ger äggceller, dvs arvmassa men mottagaren (kvinnan som föder barnet) är biologisk mamma till barnet. 

Min äggdonator är en kvinna från Riga som redan har barn och första embryot jag fick fäste inte altså det blev ingen bebis:( nu ska vi försöka igen i sep. 

Jag går igenom massa hormonella behandligar, och det tycker jag är väldigt obehagligt... donatorn måste också hormon behandlas men bara under en  kort period. 

Hoppas mitt svar hjälpte lite... lycka till! 
    Tack för ditt svar!

Ju mer jag funderar destå mer övertygad blir jag om att donera. Egentligen finns det ju inget att fundera över, men det känns ändå lite läskigt. Har tillräckligt förtroende för den svenska medicinska expertisen att jag inte oroar mig över själva ingeppet, utan det är mer det mentala. Men då är jag ändå säker på att mina funderingar inte är en promille av den våndan man måste ha när man inser att man inte kan få genetiskt egna barn!

Nu kanske det här är lite för närgånget, men hur känner du inför att ditt kommande barn inte bär på dina gener? Var det ett svårt beslut att ta? Jag menar absolut inge negativt, utan är bara fundersam. Sen hoppas jag verkligen att det går bra för er i september!
  • ungkvinna81

Hej Igen :D

Jag förstår din mentala oro... du kanske tänker på om det blev ett barn o hur barnet mår? I Sverige o Riga där jag får min behandling en psykolog kommer att träffa dig först o pratar med dig så att du får den stöd som du behöver. Jag är också säker på att läkarna i Sverige är jätte duktiga o de har moderna tekniker. Men som sagt det är upp till dig att bestämma;) gör aldrig nått du är inte övertygat om;)

jag och min man försökte först i början på egen hand sen gick jag till min läkare o gjorde massa blodtester som visade att jag inte hade några ägg. min läkare rekommenderade äggdonation... i början var jag ledsen, chockad o trodde inte att det var sant, jag som hade längtat efter barn:(
    Sen började ide om äggdonationen smälta in i mig, visst kommer barnet inte ha mina ögon, hår eller näsa men den kommer att ha arvmassa från min man som jag älskar, plus barnet kommer att få näring från mig i magen, jag kommer att bära den i magen i 9 månader och jag vet att jag kommer att älska barnet av hela mitt hjärta. Jag vill gärna ha en pojke ;)man vill gärna ha en tjej ;) nu tycker jag att äggdonationsbehandling är inte så illa;)

i sep ska jag göra mitt andra försök i Riga o sätta in 2st embryos... hoppas det funkar för att behandlingen är dyrrr (runt 60 000kr) så man få hålla i tummarna att äggen fäster i livmodern o att det inte blir något missfall... o att det blir ett friskt barn så klart:)

vi funderar även på adoption;)

• Tussebus
    ungkvinna81 skrev 2010-07-13 19:37:23 följande:
    Hej Tussebus!

Svar till din fråga är båda ja och nej.

IVF- de användar kvinnas egna ägg, kanske hennes man har svaga spermier eller hon måste ägglosningstimuleras. Så de plockar hennes ägg, insaminera de utanför kroppen  och lägga de tillbaka i kvinnas livmodern.

äggdonation (som jag får): kvinnas har INGA ägg, det har misslyckats med att stimulera kvinnas egna ägglosning. Därför tas äggceller från en annan kvinna (donator). Äggen inmamineras med hennes mans spermier (kvinna1) utanför kroppen i en labb sen överförs embryot i livmodern på kvinna1. DVS hon kommer att vara biologisk mamma tillbarnet men inte genetisk mamma. 

Hoppas du förstod skillnaden från min beskrivning;) 
    Ja så mycket visste jag redan :) Jag undrar mest över själva processen med att donera egna ägg: om man då liksom vid IVF måste ta en massa jobbiga sprutor för att höja äggproduktionen och att man inte får tillbaka äggen efteråt utan om de skänks direkt till nästa kvinna e.dyl...
  • ungkvinna81

hej igen Tussebuss :)

en kvinna som gör en IVF behandling och en kvinna som ska donera ägg till en annan kvinna får nästan samma behandling tror jag ;) eftersom syftet är ju att stimulera ägglosningen och äggen måste plockas bort från dessa kvinnor och fertiliseras i en labb. när en kvinna gör en  IVF behandling behåller hon själv all ägg (de skänkas inte bort till en annan kvinna!). Men kvinnan som får IVF kan välja att skriva på ett papper där hon måste ange samtycke till att skänka bort äggen till en annan kvinna om hon nu vill det. kanske fick en bebis med behandling och hon vill inte ha mer!

I Riga fick jag och min man skriva på ett kontrakt om vad kliniken ska  göra med äggen i frysen som vi har fått av vår donator om t.ex jag dör eller min man dör eller om vi inte vill  behandlas mer. Vill vi skänka bort de efter en tid eller ska kliniken kasta bort de! .... samma sak gäller vid en IVF behandling:)

jag är osäker om jag har förstått och svarat korrekt på din fråga :P men hoppas den hjälpte lite iaf  

• Tussebus

Tack ungkvinna81, det svarade på min fråga. Jag fick tyvärr inte skriva på något dylikt papper utan de ägg som jag har i frysen, tror jag slängs eller skänks till forskning efter fem år om jag inte använt dem eller förlängt tillståndet att frysförvara dem.

Har en väninna som inte är säker på om hon kommer att kunna använda de ägg hon har i frysen och vi skulle gärna båda se att de kom till bättre behövande istället... Kanske är det mest därför jag undrar. Tycker det kändes som ett jätteslöseri när inget av mina 15 första ägg blev befruktat och att de slängdes då jag inte fått skriva på nåt papper än om stamcellsforskning...

• ungkvinna81

Det var så lite så Tussebus:) vår kontrakt som vi skrev på i kliniken i RIGA gällde i 10år vilket var ju helt överraskande för oss. Jag tror i Sverige är det 5år och jag har hört att efter den perioden, ska de ringa upp dig/skicka besked/larmar dig om att perioden har gott ut och frågar dig vad vill du göra med äggen. Du kan säkert ringa också innan denan period och redan meddelan/skriva på nått papper där du samtycker vad vill du att kliniken ska göra med dina ägg.

Lycka till :) 

• Tussebus

Tack! De säger att nu måste man själv hålla koll på när tiden går ut  eller åtminstone själv skicka in en ansökan om förlängning. Vi får se när den tiden kommer. Än så länge gläds jag åt det lilla jag har i magen Glad

• Marelb

Jag har inte donerat men vill göra det. Läs gärna min presentation och mina tankar...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Cherie

Jag har donerat 2 ggr och jag funderar inte så mycket på det. Känner mig stolt och glad att jag kanske gett någon möjlighet att få barn, men det är allt för min del. 
    Jag upplevde inte behandlingen eller "plockningen" som smärtsamma eller obehagliga och har inte heller haft några biverkningar av det.
    När det gäller att ev bli uppsökt av en person i framtiden så är jag beredd på att det kan hända. Jag har två barn och väntar ett tredje, och när de blir större kommer jag att berätta för dem om min donation, förhoppningsvis blir de också stolta över sin mamma. Jag ser det absolut inte som att de har ett okänt syskon någonstans.

Så jag säger: donera om du kan! Man möts av så mycket glädje och tacksamhet så det är värt ev obehag

Svar på tråden Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?