• sally00

Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?

Funderar på att donera ägg men är lite fundersam över hur det kommer kännas efteråt?

Ni som har donerat ägg, har ni tänkt mycket på det efteråt, eller har ni kunnat lämna det bakom er och bara glädjas åt att fått möjligheten att ge någon annan den glädjen som ett barn innebär? Jag ser ett barn som något som huvudsakligen har formats av sin uppväxt och miljön omkring sig, och inte främst generna, men kommer jag kunna se det likadant efter att jag har lämnat ifrån mig äggen?

Ni andra som har donerat, hur ställer ni er till det faktum att barnet har rätt att få reda på vem ni är när den är myndig? 18 år är ganska lång tid framåt, och jag har såklart ingen aning om var jag är då, och det är möjligt att det skulle bli väldigt omkastande om det kommer en tonåring - kanske med snedvriden bild - och vill veta vem man är etc.

Vet att det finns en stor tråd för donatorer, men väljer ändå att posta här.

• Svar på tråden Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?
  • sally00
    ungkvinna81 skrev 2010-07-13 19:46:13 följande:
    Hej Sally 00,

Själv är jag en ägg motagare... jag har försökt skaffa barn med egna ägg men tyvärr mina resultat visade att jag kan inte/kommer aldrig kunna ha barn med egna ägg därför får jag en äggdonationsbehandling.

Det är så klart upp till dig om du vill donera ägg eller inte men det kanske bra att du vet att inte alla dina ägg som du donerar blir till ett barn!!! Det bror på hur många ägg de tar från dig,,, hur många de lyckas fertilera,,, om embrytot fäster i livmodern på mottagaren..så det är flera faktorer som spelar roll. Du ger äggceller, dvs arvmassa men mottagaren (kvinnan som föder barnet) är biologisk mamma till barnet. 

Min äggdonator är en kvinna från Riga som redan har barn och första embryot jag fick fäste inte altså det blev ingen bebis:( nu ska vi försöka igen i sep. 

Jag går igenom massa hormonella behandligar, och det tycker jag är väldigt obehagligt... donatorn måste också hormon behandlas men bara under en  kort period. 

Hoppas mitt svar hjälpte lite... lycka till! 
    Tack för ditt svar!

Ju mer jag funderar destå mer övertygad blir jag om att donera. Egentligen finns det ju inget att fundera över, men det känns ändå lite läskigt. Har tillräckligt förtroende för den svenska medicinska expertisen att jag inte oroar mig över själva ingeppet, utan det är mer det mentala. Men då är jag ändå säker på att mina funderingar inte är en promille av den våndan man måste ha när man inser att man inte kan få genetiskt egna barn!

Nu kanske det här är lite för närgånget, men hur känner du inför att ditt kommande barn inte bär på dina gener? Var det ett svårt beslut att ta? Jag menar absolut inge negativt, utan är bara fundersam. Sen hoppas jag verkligen att det går bra för er i september!
Svar på tråden Funderar på att donera ägg, men hur kommer det kännas efteråt?