Topdog skrev 2010-08-08 08:57:37 följande:
Det är ju inte så konstigt, med tanke på att det är betydligt ovanligare än. Många människor känner an massa som fått barn och inte en enda har fått ett barn med kromosomavvikelser. Så i så fall borde ju fostervattensprov vara fullkomligt onödigt för de allra flesta.
Jag har fått olika besked om missfallsrisken vid fostervattensprov. Vissa siffror är 1/100, andra 1/200. Men någonstans där emellan ligger risken för missfall.
Jag tror att synen på fostervattensprov handlar mycket om hur lätt eller svårt man har haft för att få barn. De jag känner, som absolut velat göra fostervattensprov, är dom som har haft väldigt lätt för att få barn. De som gått länge och väntat på sina underverk, väljer sällan att göra något som kan riskera att graviditeten inte går hela vägen.
När jag blev gravid med mina tvillingar, hade jag väntat på ett plus på stickan i nästan 3 år. Den väntan var den absolut jobbigaste tiden i mitt liv. Varje dag var fylld av skräck över en framtid utan barn. Sorgen varje månad när mensen kom var obeskrivlig. Att då, när jag äntligen blivit gravid, sticka in en nål i magen, även om risken för missfall var liten, var otänkbart att göra.
Jag fick svaret att det skiljer sig så i siffrorna helt enkelt beror på vilket sjukhus eller område man gjort studierna på. En del mindre sjukhus har de högre siffrorna medans de stora sjukhusen där de utför mer prover och således blir bättre på det, har en mindre frekvens av missfall i samband med fvp.
Jag tror också som du att synen på fostervattensprov _kan_ bero på hur enkelt man fått sin graviditet, men det kan såklart skilja sig även där. Min 40 åriga väninna som kämpat i många år och utförde sitt sista subventionerade ivf gjorde likväl ett fvp.
Jag gjorde det med mina tvillingar och även vi hade fått jobba lite och till och med gett upp tanken på barn pga min ålder och en sjukdom. Men för oss var det viktigt ändå att kolla då vare sig min man eller jag hade orkat två sjuka, eller ett sjukt barn och heller inte ville belasta eller hur jag ska utrycka det...våra nu stora barn med den svåra situationen. Vi hade helt enkelt gått under och hade valet stått mellan inga barn eller ett eller två sjuka barn, så hade vi valt det första.
Så det kan nog variera vad man baserar sitt svåra beslut på.'
Skönt att det gick bra för er!
Såg att även du har tvillingar :)